וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

87 בעד, 57 נגד: הצבעה על גינוי חמאס באו"ם זכתה לרוב, אך נדחתה

ההצבעה בעצרת הכללית על גינוי ירי הרקטות והמנהרות נדחתה לאור העובדה שנדרשו שני שלישים כדי לאמצה. היילי: "לא הגיע הזמן לשחרר את השנאה לישראל?". נתניהו: "משבח את כל 87 המדינות שנקטו עמדה עקרונית נגד חמאס"

דיון בעצרת הכללית של האו"ם בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
יוזמה אמריקנית. דיון בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

העצרת הכללית של האו"ם דחתה אמש (חמישי) הצעת גינוי נגד חמאס. מדובר בפעם הראשונה שהעצרת הכללית הצביעה על כך, ביוזמה אמריקנית שהיא אקורד הסיום של השגרירה היוצאת, ניקי היילי, שתסיים את תפקיד בסוף החודש ובשיתוף פעולה עם השגריר באו"ם דני דנון. במרכז ההצעה, גינוי ירי הרקטות ושימוש במנהרות. 87 מדינות הצביעו בעד גינוי חמאס ו-57 נגד, אולם הצבעה על הליך האישור קבעה כי יידרשו שני שלישים לאישורה, ובשל כך ההצעה נפלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להצבעה וכתב בטוויטר כי "הושג רוב גורף של מדינות שעמדו נגד חמאס. לא השגנו את הרוב של שני שליש, אבל זוהי פעם ראשונה שישנו רוב של מדינות שמצביעות נגד חמאס ואני משבח את כל 87 המדינות שנקטו עמדה עקרונית נגד חמאס". לקראת הדיון אמר שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, כי "עצם ההצבעה נגד חמאס בעצרת הכללית היא הישג לישראל. הצלחנו לחשוף את פניו של חמאס".

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי "כישלון היוזמה האמריקנית באו"ם הוא נזיפה בממשל ארצות הברית". לדבריו, דחיית ההצבעה היא "הצהרה ללגיטימיות של ההתנגדות ותמיכה פוליטית גדולה עבור העם הפלסטיני ומטרתם".

עוד בוואלה! NEWS:
"השמידו את המנהרה בלבנון": פרטים חדשים על הפגישה עם יוניפי"ל
שיבושים ברכבות וסופות ברקים: צפו במכ''ם גשם | מזג אוויר
חיברו רחפן לתפו"א וניסו להצניח בכלא: אישום על הברחת טלפונים

שגריר ישראל באו"ם דני דנון במהלך הדיון בעצרת הכללית נגד ההכרה בירושלים, 21 בדצמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
העריך שיהיה רוב להחלטה. שגריר ישראל לאו''ם, דני דנון/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

בין המדינות התומכות בהצבעה היו ברזיל, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, מקסיקו, פולין, דרום סודאן, ספרד, ארצות הברית ובריטניה. בין המתנגדות היו סין, קובה, מצרים, איראן, עיראק, לבנון, כווית, עומאן, קטאר, רוסיה, ערב הסעודית, טורקיה וסוריה. בין המדינות הנמנעות היו אפגניסטן, אקוודור, אתיופיה, פיליפינים, קניה, תאילנד ואוגנדה.

לפי נוסח ההצעה עליו הצביעה העצרת הכללית, "האו"ם מגנה את חמאס על ירי טילים חוזר ונשנה לעבר ישראל, הסתה לאלימות, וסיכון אזרחים". ההצעה דורשת מחמאס ומיתר ארגוני הטרור כולל הג'יהאד האסלאמי "להפסיק את כל הפרובוקציות והפעולות האלימות". סעיף אחר מגנה את חמאס "על שימוש במשאבים כספיים לבניית תשתית צבאית במקום לטפל בצרכי האוכלוסייה האזרחית".

היילי אמרה בעצרת כי "השאלה לפנינו היא אם האו"ם חושב שטרור זה דבר מקובל, אך ורק כשהוא מכוון כלפי ישראל. ההחלטה לא נוגעת לפרטי הסכם שלום עתידי. ההחלטה הזו ניצבת מאחורי היסוד הבסיסי ביותר של שלום - דחיה של טרור. כולנו יודעים שלא יכול להיות שלום עם טרור, וחמאס מוכר כארגון טרור". היילי הוסיפה כי "האנשים שסובלים הכי הרבה מחמאס הם הפלסטינים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא המדינה, ראש הממשלה וראש המוסד העניקו תעודות הצטיינות לשנים-עשר עובדי ועובדות המוסד. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה, נשיא המדינה וראש המוסדות מדליקים נר בטקס חלוקת תעודות הצטיינות לעובדי ועובדות המוסד, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"אני רוצה לשאול את חבריי הערבים. האם השנאה לישראל כל כך חזקה שתגנו על ארגון טרור? לא הגיע הזמן לשחרר?", תהתה היילי. "הארגון ביצע פיגועי טרור ברבריים בהם פיצוצי אוטובוסים ומסעדות. הרגו מאות ישראלים ופצעו אלפים. מאז הם עברו לירי אלפי טילים בחמש השנים האחרונות", הוסיפה היילי.

כשנשאל על המאמצים מול מדינות ערב בבקשה לתמוך בגינוי, אמר דנון: "ההצבעה היא הצבעה גלויה. עם הצבעה חשאית היינו מקבלים הרבה קולות ממדינות ערב. בשיחות סגורות הם אומרים לי שהם לא מבינים למה הרשות מגנה על החמאס. ההסבר הוא שהם לא רוצים לתת לנו תקדים להעביר החלטות בעצרת הכללית נגדם".

שיגורי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, 12 בנובמבר 2018. רויטרס
שיגור רקטות מהרצועה, בחודש שעבר/רויטרס

טרם ההצבעה טען דנון כי "הפלסטינים משתוללים, מבחינתם זו החלטה אנטי פלסטינית. בנאום אני אצטט דברים של עבאס, ואראה מה הוא בעצמו חושב על חמאס". השגריר שיער כי האיחוד האירופי יתמוך בהחלטה הודות למאמצים אמריקניים שניהלו מגעים בנושא, אך עדיין לא ברור כיצד יצביעו המדינות הבלתי מזדהות. "אלו בעיקר מדינות אפריקה ואסיה, גוש גדול של מדינות שיכריע את התוצאה. הרבה מדינות מתכננות להימנע ומבחינתי זה ניצחון".

נתניהו אמר לפני ההצבעה הערב כי "אנחנו מצפים לא רק לגינוי, אלא גם להחזרת שבויינו ונעדרינו. הם לנגד עינינו כפי שכל אחד ואחת שיוצא למשימה מטעם המדינה. הם יקרים לנו ואנחנו מחויבים להחזרתם לארצנו". את הדברים אמר נתניהו בטקס הענקת תעודות הצטיינות לעובדי ועובדות המוסד. בטקס הדליק נתניהו נר לצד הנשיא ראובן ריבלין.

דיון בעצרת הכללית של האו"ם בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
העצרת הצביעה נגד ההחלטה/רויטרס

דבריו של נתניהו מגיעים לאחר שהוריו של הדר גולדין לאה ושמחה גולדין קראו לנתניהו לפעול כדי לכלול בהודעת הגינוי לחמאס גם את חיילי צה"ל המוחזקים בעזה. "בצעד חריג, ולאחר מאמצים רבים, מביא הממשל האמריקני לעצרת הכללית של האו"ם הודעת גינוי חריפה כנגד פעילות חמאס. לא ייתכן כי הודעת גינוי שכזו לא תכיל את חיילי צה"ל שהחמאס מחזיק בעזה. הוצאת החיילים והאזרחים מהגינוי נוגדת את האינטרס הישראלי".

(עדכון ראשון 20:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully