וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עונש לא הולם": העליון נגד הסדר הטיעון של הרב שתקף שמונה נשים

6.12.2018 / 20:48

שופטי בית המשפט העליון דחו פה אחד את ערעור הרב שיינברג, שהורשע בעבירות מין חמורות בשמונה נשים שטופלו על ידו, ונגזרו עליו שבע שנות מאסר וחצי. השופטים אלרון ושטיין ביקרו את הסדר הטיעון שנכתב עם הרב וטענו שהוא מקל מדי. "לא ניתן שלא להזדעזע מהמעשים החמורים"

ערן גילווארג

בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את ערעורו של הרב עזרא שיינברג, שהורשע בעבירות מין חמורות בשמונה נשים שטופלו על ידו, ונגזרו עליו שבע שנות מאסר וחצי. השופטים יוסף אלרון ואלכס שטיין אף מתחו ביקורת על הסדר הטיעון שנחתם עם הרב וטענו כי הוא מקל מדי.

ההסדר עם הרב, שעמד בראש ישיבת "אורות האר"י" שבצפת, נחתם לאחר שבמהלך ניהול משפטו בבית המשפט המחוזי בנצרת התגלו קשיים ראייתיים מסוימים, וכן מתוך רצון לחסוך מהמתלוננות את הצורך לעלות על דוכן העדים. ההסדר לא כלל הסכמה לעניין העונש שיוטל על שיינברג, אך הגביל את הפרקליטות שלא לדרוש יותר מתשע שנות מאסר בפועל.

שלושת השופטים דחו פה אחד את הערעור. השופט עוזי פוגלמן כתב את פסק הדין העיקרי, ושני השופטים האחרים הצטרפו לדעתו - אך בחרו גם לבקר את ההסדר שאליו הגיעה הפרקליטות. "לא ניתן שלא להזדעזע מהמעשים החמורים", כתב אלרון, שהוסיף כי שיינברג "ניצל בערמה את מעמדו כסמכות רוחנית בעלת השפעה דרמטית על המתלוננות ובני זוגן, שהיו חלק מקהילתו, כדי לספק את גחמותיו המיניות המעוותות".

לקריאה נוספת:

גזר דין לרב שיינברג מצפת שנאשם בעבירות מין, מחוזי נצרת, 6 בפברואר 2018. ערן גילווארג
הרב שיינברג בבית המשפט המחוזי, בחודש פברואר/ערן גילווארג

לגבי הסדר הטיעון כתב אלרון: "כשלעצמי אני מביע פליאה על הסדר הטיעון העונשי אליו הגיעו הצדדים, אף לאחר שהוצג לנו הנימוק שעמד בבסיס ההגעה להסדר. לגישתי, אף שהעונש שהוטל על ידי המערער על ידי בית המשפט המחוזי מצוי ברף העליון של טווח הענישה שעליו הסכימו הצדדים במסגרת הסדר הטיעון, עונש זה אינו הולם כלל את חומרת מעשיו".

השופט שטיין התייחס גם לטענתו של שטיינברג, לפיה יש לראות בכל מעשיו מעשה אחד, ולא סדרה של אירועים נפרדים - ודחה אותה. "עלינו להעמיד לנגד עינינו כל נפגעת ונפגעת ומה שהמערער עולל לה באופן אישי", קבע, ולאחר מכן פנה גם הוא לבקר את הסדר הטיעון.

"בזכות הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים, זכה המערער לעונש קל, וכי בלא הסדר הטיעון מן הראוי היה לשימו מאחורי סורג ובריח לתקופה ממושכת יותר, שלא תפחת מעשר שנים", כתב שטיין. "במקרה דנן, רק מאסר ממושך יעמיד על מכונו את ערכה של כל נפגעת ונפגעת כאדם, לאחר שהמערער ביטל את רצונה בעורמה ועשה בה שימוש לצרכיו המיניים במסווה של טיפול". שטיין הוסיף כי גם הצורך ליצור הרתעה אפקטיבית מחייב החמרה במקרים כאלו.

עוד באותו נושא

ביצע עבירות מין בשמונה נשים: שבע וחצי שנות מאסר לרב שיינברג

לכתבה המלאה
הארכת מעצר לרב עזרא שיינברג, בימ"ש השלום נצרת, 21 ביולי 2015. ערן גילווארג
הרב שיינברג בדיון להארכת מעצרו ב-2015/ערן גילווארג

עו"ד דקלה טוטיאן זייד, שמייצג כמה מנפגעותיו של שיינברג, מסרה בעקבות החלטת בית המשפט העליון כי "המתלוננות מחו על הסדר הטיעון המקל עם עבריין המין הסדרתי שיינברג והיום שופטי העליון מצטרפים למתלוננות. לא זו בלבד שבית המשפט דוחה את הערעור אלא מציין מפורשות את פליאתו על הסדר טיעון מקל יתר על המידה נוכח חומרת מעשיו".

עוד ציינה עורכת הדין כי "כפי שציין כבוד השופט שטיין, לא תהיה הרתעה אפקטיבית מבלי שהענישה תשקף את חומרת המעשים ובמקרה זה לדאבון לב, הענישה המקלה אף אינה משקפת אף את הפגיעה במתלוננות. יש לומר את האמת כמות שהיא, ניסה להקל עוד יותר בעונשו הקל ממילא ויש לתייג אותו לא כרב, אלא כעבריין מין סדרתי שאינו לוקח אחריות ואינו מביע כל חרטה וככזה, אין לו מקום בקהילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully