וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרביה: נתערב צבאית אם קוסובו תקים צבא

ראשת הממשלה שיגרה את האיום התקיף ביותר נגד המחוז הפורש מאז פרוץ המשבר האחרון, שעלול לחדש את העימות בבלקן. "אנחנו לא רוצים להשתמש בצבא שלנו, אבל זאת אחת האופציות", הזהירה

רויטרס

ראשת ממשלת סרביה הזהירה היום (רביעי) כי אם קוסובו תקים צבא, בלגרד עשויה להתערב צבאית במחוז לשעבר שפרש ממנה. באזהרה התקיפה ביותר ששוגרה מסרביה לקוסובו מאז תחילת המשבר הנוכחי, אמרה אנה ברנביץ' כי היא מקווה "שלעולם לא נצטרך להשתמש בצבא שלנו, אבל זאת אחת האפשרויות המונחות על השולחן. אנחנו לא רוצים לצפות בטיהור האתני הזה".

הפרלמנט של קוסובו יצביע ביום שבת הבא על הפיכת כוחות הביטחון של המדינה לצבא סדיר. גורמים סרביים טוענים כי הצבא יוכל לשמש לגירוש המיעוט הסרבי מקוסובו, אך בפרישטינה מכחישים זאת. כל התערבות צבאית של סרביה בקוסובו עלולה לגרום לעימות ישיר עם כוח שמירת השלום של נאט"ו, המוצב שם מאז המלחמה שהסתיימה בתחילת שנות ה-2000.

קוסובו הכריזה על עצמאותה ב-2008, אך סרביה אינה מכירה זאת. רוסיה, בעלת בריתה, מנעה הכרה רשמית בעצמאותה של קוסובו בשל זכות הווטו שבה היא מחזיקה במועצת הביטחון של האו"ם.

לקריאה נוספת בנושא
סרביה מנעה את הצטרפותה לאינטרפול, וקוסובו פתחה במלחמת סחר
מתיחות בקוסובו: הסרבים פרשו מהממשלה בעקבות מעצר בכיר מבלגרד

כוחות של משטרת קוסובו עוצרים פוליטיקאי סרבי בכיר בעיר מיטרוביצה, 26 במרץ 2018. AP
כוחות משטרה בקוסובו עוצרים פוליטיקאי סרבי בכיר, מרץ/AP

מומחים לאזור אומרים כי פעולה של צבא סרביה, המונה 28 אלף חיילים, נגד קוסובו אינה סבירה בשל שאיפותיה של בלגרד לחבור לאיחוד האירופי. קוסובו זוכה לתמיכת האיחוד וארצות הברית, הדוחקות בה לבצע רפורמות. הם סבורים כי דבריה של ראשת הממשלה נועדו לאוזניהם של הלאומנים בארצה, מאחר שהם מנוגדים להצהרתו של הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ שלפיו מהלך שכזה יוביל לעימות ישיר עם נאט"ו.

היחסים בין סרביה לקוסובו הדרדרו עוד יותר אחרי שפרישטינה הטילה מכסים בגובה של 100% על סחורות מסרביה ומבוסניה בחודש שעבר בתגובה לסיכול הצטרפותה לאינטרפול. ראשת הממשלה אמרה כי הצעדים האלו צפויים לעצור את המסחר עם קוסובו, נזק של 42 מיליון אירו עבור בלגדר מדי חודש. עם זאת, הנשיא אמר אתמול כי לא תהיה תגובה לסנקציות של קוסובו.

האיחוד האירופי מתנה את הצטרפותן של שתי המדינות בכך שהן ינרמלו את יחסיהן. קוסובו, שזכתה לסיוע של נאט"ו ב-1998 כדי לעצור את סרביה שטבחה באוכלוסייתה האלבנית במהלך שנתיים של התקוממות נגד בלגרד, טוענת כי שכנתה מתנגדת לנורמליזציה.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי אין זו העת להקים צבא עצמאי בקוסובו. "צעד כזה מנוגד לעצה של רבות מחברות הברית והוא עלול לשאת השלכות חמורות עבור השילוב העתידי של קוסובו", אמר בבריסל. הוא גם מתח ביקורת על המכסים שהטילה קוסובו, שלדבריו רק מקשים עוד יותר על השיחות בין השכנות שנעשות בתיווך האיחוד.

סרביה מצהירה באופן רשמי על ניטרליות, אך היא חלק מתכנית מיוחדת של נאט"ו במקביל לשימור יחסים ביטחוניים ופוליטיים קרובים עם רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully