וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון מתקפל: ממשלת צרפת השהתה את העלאת מס הדלק בשל המחאה

4.12.2018 / 22:45

מחאת "האפודים הצהובים" רושמת הישג עם כניעתו של נשיא צרפת שחזר בו מאחת מהבטחותיו המרכזיות במדיניות המאבק בשינויי האקלים. עם זאת, המפגינים רוצים את ביטולם המלא ומתכננים להמשיך במחאה. "נהיה עיוורים או חרשים לא להבחין בזעם", אמר ראש הממשלה

עריכה: שניר דבוש

ממשלת צרפת הודיעה היום (שלישי) על השהיית העלאת המס על הדלק לפחות לשישה חודשים בעקבות ההפגנות האלימות נגד הצעד השנוי במחלוקת של הנשיא עמנואל מקרון. מדובר בנסיגה משמעותית מבחינתו של מקרון, שהציב את קידום השימוש באנרגיה ירוקה במרכז המדיניות שלו. לא ברור אם זה ירצה את המפגינים, שהודיעו כי הם מתכננים להמשיך במחאה ביום שבת הקרוב.

ראש הממשלה אדואר פיליפ, שנשלח להודיע על הנסיגה של הממשלה, אמר כי "נהיה עיוורים או חרשים" כדי לא להכיר בזעם ברחובות על מדיניות הנשיא שאותה רואה כחיונית למאבק בשינויי האקלים. "הצרפתים שלבשו אפודים צהובים רוצים להסיר את המסים ולעבוד למחייתם. זה משהו שגם אנחנו רוצים. אם לא הצלחתי להסביר זאת, אם הרוב השולט לא הצליח לשכנע את הצרפתים, אז משהו צריך להשתנות", אמר פיליפ. "שום מס לא שווה כדי לסן את אחדות האומה".

ראש הממשלה הסביר כי הקפאת העלאת המסים, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בחודש הבא, תנוצל לשיחות על נקיטת צעדים נוספים לטובת העניים ומעמד הביניים המסתמכים על כלי רכב. מוקדם יותר היו מי שרמזו על העלאה אפשרית של משכורת המינימום, אך פיליפ לא הזכיר זאת. עם זאת, הוא הזהיר כי האזרחים אינם יכולים לצפות לקבל שירותים טובים יותר ומסים נמוכים יותר בו-זמנית. שני גורמים בממשלה אמרו כי היא תשקול קיצוצים בתקציב בשל הצעדים שהיא תנקוט, שעלותם כשני מיליארד דולר.

לקריאה נוספת על המחאה בצרפת
בשל העימותים עם המפגינים בפריז: צרפת שוקלת להכריז מצב חירום
"הגיעו להילחם": עימותים אלימים בפריז במחאה נגד מקרון

נשיא צרפת מקרון בסיור באזור שער הניצחון, פריז, אחרי מחאת האפודים הצהובים, 3 בדצמבר 2018 רויטרס. רויטרס
מקרון בסיור באזור שער הניצחון, אתמול/רויטרס

מחאת "האפודים הצהובים", שהחלה ב-17 בנובמבר, התמקדה בתחילה בפגיעה בהוצאות משק הבית בשל המסים של מקרון על הדיזל, שלדבריו הכרחיים כדי להילחם בשינויי האקלים ולהגן על הסביבה. עם זאת, ההפגנות התפתחו למרי אזרחי נרחב יותר נגד מקרון. רבים מהמפגינים האשימו אותו בכך שהוא מקדם צעדים המיטיבים עם עשירי המדינה על חשבון החברה.

ביום שבת הפכה פריז בפעם השנייה ברציפות בתוך שבועיים לשדה קרב, כשהמפגינים השחיתו את שער הניצחון וגרמו לנזקים רבים לאורך שדרות השאנז אליזה. ההפגנות, לפי ההערכות, גרמו לנזקים של מיליונים לכלכלה.

"הצרפתים רוצים בגט, לא פירורים", אמר בנז'מין קושי לרשת BFM, אחד מדוברי התנועה, שלה אין מנהיג או מטרות ברורים. הוא הוסיף כי התנועה רוצה לבטל את המסים. דובר אחד, כריסטוף שלנסו, היה תקיף יותר: "הם מתייחסים אלינו כאל אדיוטים". בימים האחרונים הצטרפו להפגנות נהגי אמבולנסים וסטודנטים ושני איגודי עובדים קראו לנהגי המשיאות לפתוח בשביתה ביום ראשון הקרוב.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנות האפודים בצהובים בפריז, צרפת, 1 דצמבר, 2018. רויטרס
ניצחון למחאה. הפגנות בשער הניצחון, שבת/רויטרס

סקר שפורסם היום בצרפת מראה כי הפופולריות של הנשיא ושל ראש ממשלתו הגיעו לשפל חדש בעקבות המחאה. לפי הסקר של מכון Ifop-Fiducial, התמיכה במקרון בן ה-40, שעלה לשלטון במאי אשתקד, ירדה ל-23% - צניחה של 6% בהשוואה לסקר הקודם מהחודש שעבר. התמיכה בפיליפ ירדה ב-10% ל-26%. התמיכה במקרון זהה לזו של קודמו בתפקיד פרנסואה הולנד מסוף 2013. הולנד נחשב לנשיא הכי פחות פופולרי בהיסטוריה המודרנית של צרפת.

מנגד, מי שמתחזק בסקרים לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי הם הימין הקיצוני בהנהגת מארין לה פן והשמאל הקיצוני בהנהגת ז'אן לוק מלנשון.

(עדכון ראשון: 9:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully