וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפיקוד סולימאני: איראן מפעילה יחידות מוות בעיראק לחיסול מתנגדיה

30.11.2018 / 14:12

גורמי ביטחון בריטיים אמרו לטלגרף כי אחרי הבחירות במאי, שבהן הגוש השיעי המקורב לטהראן לא הצליח להרכיב ממשלה, שלח מפקד כוח קודס מתנקשים להשתקת מתנגדי איראן. ניסיון בוטה לסכל את מאמצי הממשלה החדשה לשים קץ למעורבות האיראנית"

צילום: דוברות יו"ר הכנסת

איראן משתמשת ביחידות חיסול בעיראק כדי להשתיק את מתנגדיה - כך אמרו גורמי ביטחון בריטיים לטלגרף. מי שאחראי על אותן יחידות הוא מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שפועל לשימור ההשפעה של טהראן על הממשלה בבגדאד.

המבצע החשאי של סולימאני, האחראי על פעילות החוץ של משמרות המהפכה, החל אחרי הבחירות במאי. בסיומן לא הצליחו שני המועמדים הפרו-איראנים - מנהיג המיליציות השיעיות האדי אל-עמירי וראש הממשלה לשעבר נורי אל-מאלכי - להשיג די קולות כדי להרכיב ממשלה פרו-איראנית.

הגורמים הבריטיים, המספקים תמיכה צבאית לכוחות הביטחון העיראקיים, אמרו לטלגרף כי יחידות החיסול פגעו בפוליטקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית. "איראן מגבירה את קמפיין ההפחדה שלה דרך יחידות חיסול להשתקת מבקריה", אמר אחד הגורמים הבכירים. "זהו ניסיון בוטה לסכל את מאמצי הממשלה החדשה לשים קץ למעורבות האיראנית".

לקריאה נוספת
דוגמנית, מנהיגת מחאה, בעלות מכוני יופי: גל מעשי רצח של נשים בעיראק

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, בטקס בטהראן, 30 ביולי 2018. AP
בוחש בעיראק. סולימאני בטקס בטראן, יולי/AP

אדיל עבדול-מהדי השיעי מונה באוקטובר לראש הממשלה כמועמד פשרה בין שני הגושים היריבים - זה הפרו-איראני מצד אחד, וזה הלאומי הנתמך על ידי ארצות הברית מצד שני, אחרי חודשים ארוכים ללא ממשלה. בדומה לקודמו בתפקיד, חיידר אל-עבאדי, הוא רוצה יחסים מאוזנים עם וושינגטון ועם טהראן ולא להיקלע לעימות האזורי בין השיעים לסונים. זאת כדי למקד את מאמציו בשיקום המדינה החרבה, שנה אחרי שהוכרז ניצחון על דאעש.

הארגון אמנם איבד את כל שטחיו, אך בעת האחרונה הוא הגביר את פעולות הטרור והגרילה שלו, בעוד שמאות אלפי עקורים עדיין שוהים במחנות בתנאים ירודים.

עם זאת, הפרישה מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות האמריקניות על איראן לא מותירות לעיראק הרבה ברירות אלא לשמש אחד ממוקדי המאבק האזוריים. בנוסף ליחידות החיסול, גורמים מערביים אמרו לאחרונה כי טהראן העבירה טילים לעיראק, שישמשו אותה במקרה של מתקפה אמריקנית. חלק מאותם טילים, לפי הדיווחים, יכולים לפגוע בערב הסעודית וגם בישראל.

לאחרונה הזהירה ארצות הברית את איראן כי פגיעה באנשיה ובנכסיה בעיראק תוביל לתגובה נחושה. זאת אחרי שיגורי רקטות לעבר הקונסוליה האמריקנית בבצרה והשגרירות בבירה בגדאד, שיוחסו למיליציות שיעיות הנתמכות בידי טהראן.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תושבים מפגינים בעיר בצרה, עיראק, 12 ביולי 2018. רויטרס
הפגנות בבצרה נגד היעדר מי שתיה ונגד השחיתות השלטונית, יולי/רויטרס

הגורם הבכיר ביותר עד כה שחוסל על ידי היחידות האיראניות הוא עאדל שאכר תמימי, שהיה מקורב לראש הממשלה לשעבר אל-עבאדי. תמימי השיעי, שהיה גם אזרח קנדי, היה מעורב בניסיונות לאחות את הקרע בין השיעים לסונים במדינה, נרצח בספטמבר.

הוא היה גם שליח בפרופיל נמוך לשיקום יחסיה של עיראק עם שכנותיה הערביות, ירדן וערב הסעודית. איראן חוששת מהשפעה ערבית סונית על עיראק, במיוחד מצד האויבת הגדולה ערב הסעודית, שעמה היא מנהלת מאבקי שליטה גם בסוריה, בתימן, בלבנון ובבחריין.

קורבן נוסף הוא שוואכי אל-חדד, שהיה קרוב למטיף מוקדתא א-סדר. איש הדת השיעי היה בעבר קרוב לאיראן והוביל מיליציה שיעית שלחמה בכוחות האמריקניים בעיראק, אך בשנים האחרונות התרחק מטהראן והוא מנהיג אג'נדה לאומית. הגוש הפוליטי בהנהגתו זכה ברוב הקולות בבחירות האחרונות. לפי הגורמים הבריטיים, הוא חוסל ביולי אחרי שהאשים את איראן בזיוף קולות בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully