וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההתנגדות: הליכוד מקדם גרסה חדשה ל"חוק גדעון סער"

יו"ר הקואליציה הניח הצעה חדשה ומרוככת לחוק על פיה נשיא המדינה יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה "על אחד מחברי הכנסת שהוא ראש מפלגה". בסביבת ראש הממשלה אמרו כי הוא אישר לקדם את החוק בנוסח זה, ובשבוע הבא ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר את ההצעה

הקלטה: באדיבות גלי צה"ל, סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: טל רזניק

יו"ר הקואליציה דודי אמסלם (הליכוד) הניח אתמול (שני) על שולחן הכנסת גרסה חדשה ומרוככת משמעותית ל"חוק גדעון סער" - כך נודע לוואלה! NEWS. ועדת השרים לענייני חקיקה שתתכנס ביום ראשון הקרוב צפויה לאשר את ההצעה, זאת בצל ההסכמות על גרסה זו בקואליציה. הנוסח החדש של הצעת החוק קובע כי נשיא המדינה יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה "על אחד מחברי הכנסת שהוא ראש מפלגה".

ההצעה החדשה אינה כוללת את "סעיף המריבה" שהופיע בנוסח המקורי של ח"כ אמסלם, לפיו הוצע להפקיע מהנשיא את הסמכות לבחור את זהות המועמד להרכבת הממשלה ולחייב אותו לבחור במי שמרבית הח"כים בכנסת הנבחרת תומכים במועמדותו. לסעיף זה התנגדו סיעות כולנו, הבית היהודי וש"ס.

אם השרים יאשרו את ההצעה, היא תעלה ביום רביעי לאישור בקריאה טרומית במליאת הכנסת, וההצבעה עליה תהווה מבחן נוסף לקואליציה המונה 61 ח"כים. מבחן זה יהפוך קשה יותר, זאת, לאחר שיו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הודיע כי מפלגתו תתנגד לכל הצעות החוק של הקואליציה אלא אם יקדמו את הצעות מפלגתו, בהן עונש מוות למחבלים.

ח"כ אמסלם בראיון של ח"כ דודי אמסלם לתוכנית "קלמן-ליברמן" ברשת ב': "נתניהו צריך לבקש חסינות אם יואשם"‎. אתר רשמי
ניסיון נוסף לאישור החוק. ח"כ דודי אמסלם/אתר רשמי

"הבעיה שלנו היא שבאו לסיעת ישראל ביתנו עם דיל, שהוא כולל גם את חוק גדעון סער", אמר ליברמן. "כלומר, יש ארבעה חוקים שאנחנו מוכנים לתמוך בכולם: נאמנות בתרבות, חוק היועמ"שים וכמובן עונש מוות ולמחבלים וביטול קיצור שליש למחבלים שהורשעו ברצח. אבל התנו אותנו שנתמוך בחוק גדעון סער שהוא לא קשור לשום אידאולוגיה, זה כיסאלוגיה נטו, ובזה אנחנו לא מוכנים לתמוך", הוסיף ליברמן.

ח"כ אמסלם מסר בתגובה לפרסום בוואלה! NEWS: ‏"לוקחים חוק מצוין מדביקים לו את השם 'גדעון סער' ומנסים להפוך אותו למוקצה מחמת מיאוס. החוק אומר דבר אחד פשוט: נשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה שיש לו את התמיכה הגדולה ביותר בקרב חברי הכנסת. אני לא מוצא סיבה אחת הגיונית למה יש מישהו אחד שמתנגד לחוק כזה".

בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה אתמול, הוחלט על קידומו של "חוק גדעון סער" המרוכך, ובסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו כי הוא אישר לקדם אותו בנוסח זה.

הצעת החוק גובשה בחודש האחרון על ידי ח"כ אמסלם, יחד עם בכירים בליכוד, והיא צפויה לקבל את תמיכת סיעות הקואליציה. אמסלם הגיש אותה למזכירות הכנסת לאחר שנתניהו טען כי גילה שהנשיא ראובן ריבלין עשוי שלא להטיל עליו את הרכבת הממשלה גם אם ינצח בבחירות הקרובות.

עוד באותו נושא

התנגשות נוספת? כחלון לנתניהו: לא אתמוך בחוק "גדעון סער"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת בכנסת לכבוד ביקורו של נשיא צ'כיה, 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
אישר את הנוסח החדש. ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, היום/ראובן קסטרו

לטענת נתניהו, השר לשעבר גדעון סער רקח "מזימה חתרנית" נגדו יחד עם נשיא המדינה כדי להרכיב את הממשלה הבאה. נתניהו אמר אז כי המזימה לכאורה חשפה "פרצה בחוק ואנחנו נחשוב מה לעשות עם זה". סער הכחיש את המיוחס לו, ובבית הנשיא טענו כי מדובר "בפרנויה".

נוסח החוק כיום קובע שהנשיא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, "על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". עם זאת, במשך שנים נוהג נשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש המפלגה עם מספר ההמלצות הגדול ביותר, אולם נתניהו ואנשיו טענו כי החוק כיום מאפשר מרחב משמעותי יותר בהחלטתו והצעת החוק נועדה לצמצם סמכויות אלה.

(עדכון ראשון: 8:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully