וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב להעלאת המורל: ההרפתקה הימית של פוטין

26.11.2018 / 22:00

ההיתקלות לחופי קרים בין הצי הרוסי למשט האוקראיני לא הייתה שוות כוחות, והיא הגיעה בעת שהפופולריות של נשיא רוסיה בשפל. מלחמה נרחבת אמנם לא תפרוץ, אך לתגובת הקהילה הבינלאומית תהיה השפעה משמעותית על המשך הלחימה במזרח אוקראינה

עריכה: איתי עמרם

בתולדות הקרבות הימיים, אם אפשר לקרוא לזה כך, זה שאירע אתמול במצרי קרץ' אמש לא ייזכר. עם זאת, ההיתקלות אולי כן תיכנס להיסטוריה כאחת מרצף האירועים הממשיכים לדרדר את היחסים בין רוסיה ואוקראנה, ובין רוסיה למערב בעקבות זאת.

ספינות צי אוקראיניות - וגם המילה הצי האוקראיני גדולה על המציאות - ניסו לעבור במצר הסמוך לחצי האי קרים, בין ים אזוב לים השחור. ספינות רוסיות מנעו זאת מהן, שהרי חצי האי קרים הוא רוסי מאז שרוסיה כבשה וסיפחה אותו בצעד שאינו מוכר על ידי העולם, ודאי לא על ידי אוקראינה ממנה נכבש השטח.

ההמשך ידוע מראש. ישיבת חירום של ממשלת אוקראינה ובקשה חריגה של הנשיא פטרו פורושנקו להכרזה על מצב חירום צבאי, שאושרה מאוחר יותר על ידי הפרלמנט. ישיבה דחופה של מועצת הביטחון, קריאה עולמית לשמירה על איפוק והשלום. כל ההצהרות הידועות.

לקריאה נוספת בנושא
אוקראינה עשויה להטיל משטר צבאי אחרי התקרית הימית: "רוסיה - משוגעת"

כלי השיט האוקראיני אשר נפגע מאש צבא רוסיה, עוגנת בנמל הימי בקרץ'. רויטרס
השפלה לקייב. כלי שיט אוקראיני בנמל רוסי, היום/רויטרס

רוסיה טוענת שמדובר בפרובוקציה אוקראינית, ניסיון להעלות את נושא אוקראינה רוסיה על סדר היום העולמי להביך את מוסקבה. רוסיה ידועה בכך שהיא לעולם לא מקבלת שום אשמה או אחריות על עצמה, לאורך ההיסטוריה, אבל אולי יש בכך משהו, ולו בגלל העיתוי.

בסוף השבוע תתקיים בארגנטינה פסגת G-20, מנהיגי הכלכלות החזקות והעשירות בעולם, ואחד המפגשים המותכננים הוא בין נשיאי רוסיה וארצות הברית, פוטין וטראמפ. משאלתו של טראמפ זה זמן היא לשפר את היחסים עם רוסיה ולהקל בסנקציות האמריקניות עליה. זו הזדמנות טובה לכאורה מבחינת אוקראינה לסנדל אותו, להזכיר לקונגרס האמריקני מיהו פוטין, מהי התוקפנות הרוסית ולמנוע את הפחתת הסנקציות.

בכל הנוגע לניצול הזדמנויות נראה שפוטין גובר בקלות על פורושנקו, ולא רק בגלל פערי העוצמה בין מדינותיהם. וייתכן, אפילו סביר שפוטין מתכנן מהלך נוסף במזרח אוקראינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא רוסיה פוטין בדיון של מועצת הביטחון הלאומית בסוצ'י, 19 בנובמבר 2018. רויטרס
פוטין בדיון עם בכירי הצבא בסוצ'י בשבוע שעבר/רויטרס

המלחמה במזרח אוקראינה מתנהלת על אש קטנה כבר שנים. הבדלנים בחסות מוסקבה כרתו נתחים מאוקראינה, בסיוע כוחות רוסים והקימו שתי רפובליקות בדלניות, שאיש אינו מכיר בהן. השימוש ב"מיליציות", חיסולים של בכירים אוקראינים המציקים לנוכחות הרוסית, שכירי חרב - כל אלה מאפיינים ותיקים של ההתנהלות הרוסית במזרח אוקראינה.

אוקראינה, היסטורית, נחלקת על ידי הנהר דנייפר - ממזרחה לו הזיקה רוסית, ממערב פולנית-אוקראינית. במהלך הלחימה עברה העיר הקריטית מריופול מיד ליד - וההנחה של מומחי הזירה הזו שפוטין מחפש עילה לכבוש אותה מחדש. השליטה בעיר הזו תשלים את ההשתלטות, מבחינה מעשית, על אזור דונייצק.

הטיימינג נוח. אין אירוע גדול באופק, המונדיאל הסתיים. האיחוד האירופי עסוק במשברים כלכליים, בברקזיט, הימין הפופוליסטי - הממומן והנתמך בידי פוטין - עולה בסקרים, מדינות מזרח ומרכז אירופה הפופוליסטיות מהוות גוש חוסם לציר הקלאסי של צרפת וגרמניה.

גם אם מרקל ומקרון, שלכל אחד מהם התמודדות קשה מבית עם פופולריות צונחת וכלכלה מקרטעת, ירצו עוד סנקציות על רוסיה, כלל לא בטוח שיוכלו להעביר מהלך כזה. מה גם שהחורף מתקרב, זמן טוב להזכיר את חשיבות הגז הרוסי.

גם טראמפ לא רוצה להוסיף סנקציות על רוסיה, להפך, אבל הקונגרס הקרוב לא יהיה נוח לטראמפ. לא בית הנבחרים, ובנושא הרוסי גם לא הסנאט. זו נקודה שפוטין חייב לשקול - ואולי שקל והחליט שהסיכוי שווה - אחרי הכול כבר יש סנקציות, ורוסיה שורדת אותן.

להפקרת אוקראינה יהיה מסר ברור

ואולי התשובה לשאלה מדוע עכשיו לא נמצאת בפופולריות הצונחת של מרקל, מקרון ומיי אלא של שליט אירופי אחר. ולדימיר פוטין. הסקרים ברוסיה, לא הערכות מבחוץ אלא מרוסיה עצמה, מצביעים על דעיכה רצופה בתמיכה בו. המצב הכלכלי, העלאת גיל הפרישה - מתברר שגם פוטין אינו חסין להשפעותיהם. במצב כזה הצלחה צבאית מול שכנה חלשה ושנואה מעלה את המורל הלאומי. לטווח קצר, לפחות.

ההיתקלות אתמול אינה ההתנקשות בארכידוכס פרנץ פרדיננד והיא לא תוביל למלחמה נרחבת בין אוקראינה לרוסיה, אבל התגובה הבינלאומית תשפיע על המשך האירועים.

אוקראינה אינה חברה אמנם בברית נאט"ו או באיחוד האירופי, אבל אם רוצים סדר עולמי לא מנוהל בידי בריונים, שבו כל דאלים גבר ואין שום תגובה, חייבת להיות תגובה מעבר להצהרות הריקות במועצת הביטחון - שממילא ילוו במקרה הצורך בווטו רוסי. אם אוקראינה תופקר, המסר לגיאורגיה ברור, ולכל המדינות הגובלות ברוסיה. גם למדינות הבלטיות ופולין, החשש מחימוש אוקראינה כיום, והוא קיים בגלל ההשלכות הצפויות מבחינת התגובה הרוסית עלול להתברר כמחיר זול לעומת עימות בעתיד במקום ובזמן נוחים עוד פחות.

(עדכון ראשון 11:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully