וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה על התקרית הימית לחופי קרים: "רוסיה - משוגעת"

הפרלמנט בקייב יתכנס לדון בהצעתו של הנשיא להכריז משטר צבאי, אחרי שחיל הים הרוסי השתלט על שלושה כלי שיט בים השחור. מפגינים שרפו מכונית של השגרירות הרוסית: "אנחנו זועמים". מוסקבה: הפרה של החוק הבינלאומי

עריכה: איתי עמרם

הפרלמנט של אוקראינה יתכנס היום (שני) כדי לדון בהטלת משטר צבאי בתגובה לתקרית הימית עם רוסיה שהתרחשה אתמול לחופי חצי האי קרים. נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, שחתם על הצו, אמר כי פעולותיה של מוסקבה היו "משוגעות" והגיעו ללא התגרות מצדה של קייב, אך הבהיר כי הוא אינו מעוניין במלחמה עם שום מדינה. במהלך הלילה נרשמו הפגנות בקייב נגד רוסיה, שבהן הוצת גם אחד מרכבי השגרירות.

שתי השכנות, שיחסיהן התדרדרו בהתמדה מאז שסיפחה רוסיה את חצי האי קרים ב-2014, מאשימות זו את זו באחריות לתקרית. במשך שעות בלם הצי הרוסי את מעבר שתי ספינות קרב וגוררת של הצי האוקראיני מהים השחור לים אזוב, עד שכוחות מיוחדים השתלטו על כלי השיט עם שימוש בנשק חם. כמה מלחים אוקראינים נפצעו, אך רוסיה אמרה כי חייהם לא בסכנה וכי הם זוכים לטיפול רפואי.

כ-150 איש התאספו מחוץ לשגרירות הרוסית בקייב בשעות הלילה. חלקם השליכו זיקוקים, שהציתו את אחת המכוניות במקום. "אנחנו זועמים מאוד. היינו צריכים לנתק את כל הקשרים הדיפלומטיים עם המדינה הזאת לפני זמן רב", אמר לרויטרס אלכסיי ריאבוב, אחד המפגינים.

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הודיעה על כינוס דחוף של מועצת הביטחון בעקבות האירועים. התקרית בים השחור מגיעה ברקע המתיחות הגוברת בין מוסקבה לקייב סביב זכויות השיט באזור. שתיהן מאשימות זו את זו בהטרדת כלי השיט אחת של השנייה. התקרית הימית החריגה מאיימת להרחיב את הסכסוך הממושך ביניהן.

לקריאה נוספת על התקרית
התנגשות ימית: רוסיה תקפה ספינות אוקראיניות לחופי קרים והשתלטה עליהן

מכונית של שגרירות רוסיה עולה באש אחרי מהומות בבירת אוקראינה קייב, 26 בנובמבר 2018. רויטרס
מכונית של שגרירות רוסיה עולה באש בקייב, הלילה/רויטרס

שר החוץ של רוסי סרגיי לברוב האשים היום את אוקראינה בהפרה של "חלקים מרכזיים" בחוק הבינלאומי. לפי ההסכם בין המדינות כלי השיט שלהם נהנים מחופש תנועה באזור. עם זאת, סיפוח קרים ב-2014 שינה את הגבולות הימיים מבחינת מוסקבה, שגם בנתה גשר המחבר את חצי האי לרוסיה, חרף התנגדות אוקראינה והמערב, שאינו מכיר בסיפוח.

פורושנקו, שהבהיר כי משמעות המשטר הצבאי היא אינה הכרזת מלחמה, עומד בפני בחירות במרץ. מצבו בסקרים בכי רע, ויש הסבורים כי הוא מנסה לנצל את המתיחות עם רוסיה לצורך חיזוק הפופולריות שלו.

המשטר הצבאי יאפשר לממשלה להגביל את הזכות להגביל, לפקח על התקשורת, לדחות את הבחירות ולחייב אזרחים לבצע משימות "הכרחיות" כמו גיוס למתקנים ביטחוניים. משרד ההגנה הודיע כי הוא הורה לצבא להיות במוכנות קרב מלאה. זאת תהיה הפעם הראשונה שבה מוטל משטר צבאי מאז תחילת הלחימה ב-2014, שבה נהרגו יותר מעשרת אלפים איש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
כלי השיט האוקראיני אשר נפגע מאש צבא רוסיה, עוגנת בנמל הימי בקרץ'. רויטרס
אחד מכלי השיט האוקראיניים בנמל רוסי בקרים, היום/רויטרס

התקרית החלה כשמשמר הגבול הרוסי ניסה לבלום את כלי השיט, שיצאו מאודסה, מלהגיע לעיר הנמל מריופול. לפי רשת "רוסיה 24", שאחד מכתביה מדווח מהמקום, צוות רוסי טקטי חסם לחלוטין עם ספינת משא את המעבר הגשר במצר קרץ', שמחבר בין הים השחור לים אזוב. במהלך העימות, נשלחו מטוסי ומסוקי קרב.

הצי האוקראיני אמר כי הספינות נפגעו ויצאו מכלל שימוש בזמן שהן ניסו לעזוב את האזור. לטענתו שישה מלחים נפצעו, בעוד שרוסיה טוענת כי רק שלושה. עוד טען הצי האוקראיני כי הוא יידע מראש את רוסיה על תכניתו להגיע לנמל מריופול. שלוש הספינות נלקחו היום לנמל בשליטה רוסית ותועדו על ידי צלמים.

(עדכון ראשון 08:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully