וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמבודיה: שניים מבכירי משטר קמר רוז' הורשעו ברצח עם

סגנו של המנהיג פול פוט ונשיא המדינה תחת השלטון המאואיסטי הקיצוני הורשעו בשורת פשעים נגד האנושות, כולל השמדת מיעוט מוסלמי ווייטנאמי. המשטר, שנפל ב-1979, אחראי למותה של כרבע מהאוכלוסייה

בכיר משטר קמר רוז', קיו סמפן, בטריבונל מיוחד בפנום פן, בירת קמבודיה, 16 בנובמבר 2018. רויטרס
קיו סמפן, לשעבר נשיא קמבודיה, בדיון בבית המשפט, היום/רויטרס

טריבונל בחסות האו"ם הרשיע היום (שישי) שניים מבכירי משטר הקמר רוז' של קמבודיה ברצח. ההחלטה התקקבלה כמעט ארבעה עשורים לאחר הפלת המשטר המאואיסטי הקיצוני שאחראי ל"שדות הקטל". השניים שהורשעו הם נון צ'י, בן 92, שהיה סגנו של המנהיג פול פוט, וקיו סמפן, בן 87, ששימש ראש המדינה.

רוב הקורבנות של המשטר, ששלט במדינה שבדרום מזרח אסיה בין 1975 ל-1979, מתו מרעב, מעינויים, ממחלות או מתשישות במחנות עבודה או בהוצאות להורג המוניות. בין 1.7 ל-2.2 מיליון בני אדם, כמעט רבע מהאוכלוסייה, מתו באותה תקופה.

הטריבונל המיוחד גזר מאסר עולם על צ'י, שכונה "האח מספר 2", ועל סמפן, שהחזיק בתפקיד הטקסי של ראש המדינה. השניים, המכחישים את המיוחס להם, כבר מרצים מאסרי עולם בגין פשעים אחרים שבהם הורשעו. הם נמצאו אחראים להשמדת בני הצ'ם המוסלמים, וייטנאמיים אתניים ובודהיסטים. ב-2014 הם נמצאו אשמים בגירוש הכפוי מהבירה פנום פן אחרי שהם השתלטו על המדינה יחד עם הרודן פול פוט.

זאת הפעם הראשונה שבה קובע הטריבונל, ששמו הוכתם בהתערבות פוליטית, כי המשטר אחראי לרצח עם, מאחר שרוב קורבנותיו היו קמבודים. עם זאת, השופט ניל נון קבע כי הם השמדת המיעוטים הייתה למען יצירת "חברה הומוגנית, אתאיסטית ונטולת מעמדות".

עוד על משטר הקמר רוז'
מאסר עולם למנהיגי חמר רוז' בקמבודיה: "מסר למנהיגים ברחבי העולם"
קמבודיה: "הגברת הראשונה" של משטר החמר רוז' מתה בגיל 83

שני ראשי המשטר הקשישים הופיעו בדיון, אך נון צ'י עזב לאחר כ-40 דקות בשל כאבי גב. הוא עקב אחרי שידור של הדיון מתוך תאו. קיו סמפן, שנראה שברירי וכחוש, נעמד בעת הקראת גזר הדין כשהוא מסתייע בסוהרים.

הטריבונל, שילוב בין בית משפט של האו"ם ובית משפט מקומי, הוקם ב-2005 כדי להעמיד לדין את הגורמים הבכירים ביותר במשטר שהיו אחראים למעשי ההרג ההמוניים, הצליח להרשיע רק שלושה אנשים. פול פוט עצמו מת ב-1998.

יוק צ'אנג, מנהל מרכז המחקר המרכזי לפשעי המשטר, בירך על הפסיקות ואמר כי הן חשוב במיוחד עבור המיעוטים. "זה יחזק את הקולקטיב האנושי של הקורבנות ויכיר בסבל הנורא שהם חוו", אמר. הוא הדגיש כי עבור רוב האזרחים, הדבר החשוב ביותר הוא לא ההרשעה ברצח העם, אלא שבכירי המשטר נשלחו למאסר עד תום ימי חייהם.

הטריבונל לא צפוי לשמוע עוד תיקים חדשים, וראש הממשלה הון סן, שערק מהמשטר שבו תמך בתחילה וחבר לווייטנאם, אמר כי הוא לא יאפשר משפטים חדשים פרט לאלו שהתקיימו לראשי הקמר רוז'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully