וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי הסכמות בקואליציה: ההצבעה על "חוק גדעון סער" נדחתה בשבוע

10.11.2018 / 22:19

בקואליציה קיימת הסכמה על הסעיף הראשון בהצעה, המקודמת בהליך מזורז, שלפיו רק ראש מפלגה יוכל לקבל את משימת הרכבת הממשלה. עם זאת, בסיעות "כולנו", "הבית היהודי" ו"ש"ס" מסתייגים מהחלק השני, שמצמצמם את שיקול דעת הנשיא ביחס ל"מועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר"

הקלטה: באדיבות גלי צה"ל, סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: טל רזניק

ההצבעה על הצעת החוק המכונה "חוק גדעון סער" המצמצמת את סמכויות נשיא המדינה בהחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה נדחתה היום (שבת) בשבוע לאור אי הסכמות בקואליציה על נוסחה.

‏בקואליציה ישנה הסכמה על הסעיף הראשון בחוק שקובע כי רק ראש מפלגה יוכל לקבל את משימת הרכבת הממשלה, אך בסיעות "כולנו", "הבית היהודי" ו"ש"ס" מסתייגים מחלקו השני של החוק, שמצמצמם את שיקול דעתו של הנשיא ביחס ל"מועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר", ומחייב אותו להטיל את הרכבת הממשלה על בסיס הכמות הגדולה ביותר של חברי הכנסת.

לדברי גורמים בקואליציה, יש מגעים להגיע להסכמות, אך ככל הנראה ההצעה תידחה עד שתידון בין ראש הממשלה וראשי המפלגות בפורום ראשי קואליציה, שלא יתכנס מחר בשל נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפריז.

לקריאה נוספת:
בתגובה למחאת הסגל הבכיר: 30 אלף סטודנטים ישבתו החל מיום שני
כשסינוואר סופר את הדולרים, ישראל מנסה לדחות את המלחמה הבאה

גדעון סער בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
נתניהו טוען כי סער מנסה לעשות "פוטש". גדעון סער בכנס ב-2017/ראובן קסטרו

ההצעה, אותה יזם יו"ר הקואליציה דודי אמסלם (הליכוד), היא תיקון לחוק יסוד הממשלה. לפיה, הנשיא יטיל את תפקיד על ראש מפלגה, שמחזיק בתמיכה הרחבה ביותר בקרב חברי הכנסת שנבחרו. זאת בניגוד למה לחוק כיום, הקובע כי הנשיא יכול להטיל את התפקיד על חבר כנסת שיסכים לכך.

הצעת החוק מקודמת בהליך מזורז, לאחר שנתניהו ביקש לסתום את מה שהגדיר "פירצה" בחוק הקיים, ברקע ההאשמות שלו כלפי בכיר בליכוד השר לשעבר גדעון סער בניסיון "פוטש". על פי החוק כיום, הנשיא מטיל את הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב קואליציה לאחר שיחות עם כל הסיעות, והצעת החוק החדשה מחדדת שרק ראש מפלגה, ולא חבר כנסת, יכול לקבל את המשימה מהנשיא.

בחודש שעבר נתניהו אמר כי קיבל מידע לפיו סער דן עם הנשיא ריבלין באפשרות להשתמש בחקירות הפליליות של נתניהו כעילה להטלת הרכבת הממשלה על מישהו אחר. כדי להימנע ממצב זה, יו"ר הכנסת דודי אמסלם יזם את התיקון לחוק, שנועד להגביל את שיקול דעתו של הנשיא ולחייב אותו להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד שזכה למספר ההמלצות הגדול ביותר מבין 120 חברי הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully