וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 חודשים עברו: הוועדה של שקד למניעת הרשעות שווא טרם התכנסה

2.11.2018 / 8:43

כמעט חצי שנה אחרי ששרת המשפטים הכריזה על הוועדה כעת מתברר שהוועדה לא קיימה אפילו דיון אחד, ועדיין מחפשת מרכז כדי שתוכל להתחיל לעבוד. לשכת שקד: "ההליך יסתיים בתוך שבועות ספורים, ולאחר מכן הוועדה תחל את פעילותה"

צילום: רוני כנפו, כאן תאגיד השידור, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: הדיון באולפן וואלה! NEWS על זיכוי אלישע חייבטוב)

לפני חמישה חודשים, בכנס לשכת עורכי הדין באילת, הכריזה שרת המשפטים בחגיגיות על הקמת ועדה לצמצום הרשעות השווא בישראל. כעת מתברר שנכון להיום, כמעט חצי שנה לאחר אותה הכרזה - הוועדה לא קיימה אפילו דיון אחד, ועדיין מחפשת מרכז כדי שתוכל להתחיל לעבוד. עם זאת, מלשכת שקד נמסר כי ההליך נמצא בשלבים סופיים וצפוי להסתיים בשבועות הקרובים.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ואיילת שקד ה15 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
"כל הרשעת שווא היא כשל חמור של המערכת". שרת המשפטים איילת שקד/ראובן קסטרו

באמצע יוני חתמה השרה שקד על כתב המינוי של הוועדה. "כל הרשעת שווא היא כשל חמור של המערכת", אמרה השרה שקד במעמד זה. "העבריינים צריכים לשבת בכלא, לא מי שחף מפשע". בכתב המינוי של חברי הוועדה נכתב כי "התכלית המרכזית של ההליך הפלילי מצויה בגילוי האמת ובעשיית צדק, הרשעת אשמים וזיכוי חפים מפשע, תוך מתן משקל מיוחד לחובה להימנע מהרשעות שווא. האשמות שהתבררו כמוטעות פוגעות פגיעה קשה בנידון, במשפחתו, בקהילה בה הוא חבר ובציבור כולו - כאשר בסופו של יום העבריין האמיתי נותר מהלך חופשי, תוך החלשת אמון הציבור במערכת המשפט".

השרה שקד קבעה כי בראש הוועדה יעמוד שופט העליון בדימוס יורם דנציגר וסגנו ונציג האקדמיה יהיה פרופ' אורן גזל אייל, דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. עוד נקבע אז כי אחד מחברי הוועדה יהיה שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי, וכן כי יהיו בה נציגים מטעם הסנגוריה הציבורית, הפרקליטות, המשטרה ומטעמו של היועץ המשפטי לממשלה. הנציגים שצפויים לשבת בוועדה הם המשנה לסנגור הציבורי הארצי, ד"ר ענת הורביץ; פרקליט מחוז חיפה (פלילי) עו"ד עמית אייסמן; והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי. מטעם המשטרה צפויים לשבת בוועדה לסירוגין ראש חטיבת התביעות, תת-ניצב דדו זמיר, וראש חטיבת החקירות, תת-ניצב ערן קמין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השרה קבעה כי בראש הוועדה יעמוד שופט העליון בדימוס יורם דנציגר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, לוועדה טרם גויס אדם שירכז את עבודתה. מדובר בתפקיד קריטי - שכן אותו אדם אמור, בין היתר, להכין עבור חברי הוועדה סקירות של מחקרים רלוונטיים, לאסוף חומרים מקצועיים שונים ולהכין את המצע לדיונים. נכון להיום, אותרו מספר מועמדים סופיים, וההליך צפוי להסתיים בעוד כארבעה עד שישה שבועות. בינתיים, עד שלא ימונה אחד מהם - הוועדה לא תוכל לצאת לדרך.

מלשכתה של שקד נמסר כי "שרת המשפטים מובילה טיפול יסודי במניעת הרשעות שווא. לשם כך הקימה את הוועדה והיא מובילה הצעת חוק לשמירת מוצגים שתסייע למורשעים בעת משפט חוזר. לפעולות אלו קיימות שתי סיבות חשובות: האחת, והחשובה יותר, היא הוצאת הצדק לאור ומניעת האפשרות לישיבה ארוכת שנים בכלא של חפים מפשע. דוגמה לכך ראינו רק לאחרונה בפסק הדין ששחרר את אלישע חייבטוב במשפט חוזר. הנקודה השנייה היא הגברת אמון הציבור במערכת המשפט. כחלק מהקמת הוועדה ימונה לה מרכז. מדובר בהקמת תקן חדש בשירות המדינה שדורש פרוצדורה מסוימת. ככל הנראה ההליך יסתיים בתוך שבועות ספורים ולאחר מכן הוועדה תחל את פעילותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully