וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתק עם יהב - והכתם מהעבר: הד"ר המסתורית שהשתלטה על חיפה

31.10.2018 / 14:36

הדרך של עינת קליש-רותם מאנונימיות לתפקיד ראשת העיר הראשונה בהיסטוריה של בירת הכרמל, עברה דרך קמפיין קפדני ברשת ואפס ראיונות. היא אימצה קו סביבתי-תכנוני, המעיטה להתייחס לסוגיות ליבה אחרות, ובמשך שנים הטיחה ללא הרף ביקורת ביהב, עד שזה איבד את בוחריו. פרופיל

בווידאו: עינת קליש רותם בבוקר שאחרי בחירתה לראשות העיר חיפה/צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

חיפה התעוררה הבוקר (רביעי) לשינוי - אולי הדרמטי בתולדותיה: ראש העירייה המכהן מאז 2003, יונה יהב, הודח מתפקידו, ואת מקומו תפסה חברת מועצת העיר, עינת קליש-רותם, פעילה סביבתית, אדריכלית ומתכננת ערים.

קליש-רותם היא האישה הראשונה שתשמש בתפקיד מאז נוסדה חיפה, והאישה הראשונה שנבחרה אי פעם לעמוד בראשות עיר גדולה בישראל. על רקע זה, ידוע על אודותיה מעט מאוד, ותמוה כיצד שמרה על אנונימיות יחסית בכל הנוגע לחייה האישיים. במסיבת עיתונאים מאולתרת שערכה הבוקר בפתח הבניין שבו היא מתגוררת, סיפרה קליש-רותם לכתבים שהמתינו לה שהיא מחזיקה בחגורה שחורה בקראטה. לדבריה, יותר מהכול התרגשה לקבל ברכות וטלפונים מפרגנים מחברי המועדון בו היא מתאמנת.

"סדרי עדיפויות אחרים" - ראשת העיר הנבחרת, קליש-רותם חגגה את ניצחונה: "חיפה רוצה עידן חדש". שלומי גבאי
ברכות וטלפונים מחברי מועדון הקארטה. קליש-רותם הבוקר בפתח ביתה/שלומי גבאי

לצד כלי תקשורת רבים, בפתח הבית החלו להיאסף השכנים. "היא מקסימה, היא מקסימה", הפטירה שכנה שהזדרזה לעבודה, ושתיים נוספות הסכימו אתה. "פגשתי אותה פעמיים על הספסל בחוץ", סיפרה ריקי ירשוב, המתגוררת בסמיכות לקליש-רותם והצביעה אתמול לראשונה בחייה. "אמא שלי ואני קפצנו משמחה כששמענו שהיא נבחרה".

שכנה נוספת, אווה בראון-ברקוביץ', בת 94, ביקשה לציין שהיא בן אדם. "כשחליתי, היא לא רק באה לבקר", סיפרה בראון-ברקוביץ', ניצולת שואה, "אלא התעקשה שאשאיר תריס פתוח כדי שתוכל לראות אם הדלקתי אור בלילה ואם אני זקוקה לעזרה".

עוד באותו נושא

דרמה בחיפה: עינת קליש-רותם ניצחה את יונה יהב עם 55%

לכתבה המלאה
משפחת קליש 
עינת קליש רותם. צילום מסך מהפייסבוק, צילום מסך
מעט מאוד ידוע על חייה האישיים. משפחת קליש/צילום מסך, צילום מסך מהפייסבוק

קליש-רותם, בת 48, ילידת חיפה, גדלה לא רחוק משכונת רמת ספיר שבה היא מתגוררת עד היום. היא נשואה לבועז קליש, בן 51, בוגר תיכון בסמ"ת בעיר ומהנדס במקצועו. לזוג שני ילדים, רותם, בן 25, סטודנט להנדסת חשמל, עתודאי בתוכנית למחוננים בטכניון, ורואי, בן 17, שהצביע אתמול לראשונה בחייו. הם מתגוררים כבר 22 שנה באותו המקום, בקומה האחרונה של מגדל מגורים צנוע בשכונה.

היא בוגרת תיכון "אליאנס" בעיר, ומחזיקה בקריירה אקדמית מרשימה: היא סיימה תואר ראשון ושני בפקולטה לארכיטקטורה ותכנון ערים בטכניון, והשלימה את לימודי הדוקטורט בארכיטקטורה ותכנון ערים במכון הטכנולוגי של ציריך (ETH) שבשווייץ.

"היא הייתה הכי חכמה בשיעור והכי חכמה בהפסקה", משחזר לוואלה! NEWS חברה לספסל הלימודים בבית הספר. "היא הייתה תמיד קדימה, תמיד מובילה, וכמובן יו"ר ועד התלמידים", אמר. "היא תמיד השיגה מה שדרשה. מצד שני, אמנם היה לה מעגל חברות איכותיות, אבל היא לא הייתה הכי 'אאוטגואינג' בעולם. מה שכן, היא הייתה חביבת המורים, מהסוג שמורים מאד אוהבים לאהוב".

ראש עיריית חיפה ענת קליש בספר תיכון. מערכת וואלה! NEWS
קליש רותם בספר המחזור מבית ספר התיכון ''אליאנס''/מערכת וואלה! NEWS
עינת קליש ובן זוגה. רועי גליקמן, מערכת וואלה! NEWS
מחזיקה בחגורה שחורה. רותם-קליש ובן זוגה/מערכת וואלה! NEWS, רועי גליקמן

באופן טבעי, בלב הקמפיין, הציבה קליש-רותם נושאים סביבתיים-תכנוניים, בהם שיקוע פסי הרכבת, חשמול הרכבת ובעיית המפעלים המזהמים. לאורך השנים הייתה ממבקריו הבולטים של יהב בנושאים אלה, והמעיטה להתייחס לסוגיות בוערות נוספות בעיר, כמו יחסי ערבים יהודים, והמתח החילוני-דתי. יחד עם זאת, נראה שלבוחרים זה הספיק, ו"הטיקט" הסביבתי הכשיר אותה לתפקיד ראשת העיר הראשונה של חיפה.

מי שנתפס "המוח" האסטרטגי מאחורי הקמפיין, מספר שתיים ברשימה של קליש-רותם, "חיים בחיפה", הוא נחשון צוק, חיפאי, בוגר בית הספר לקציני ים אשדוד. צוק עשה קריירה ארוכת שנים בצי הסוחר כקצין קשר, ואף הוא, כמוה, אוהב לשמור על פרטיותו. הקמפיין התנהל כמעט כולו ברשתות החברתיות, במעגלים סגורים של תומכים בקבוצות ווטסאפ ופייסבוק שנוטרו בקפדנות על ידי פעילים. מי שהתעקש לבקר את המועמדת שוב ושוב - נותק ונחסם. כיכר העיר זה לא. מנגד, גם מסיבת ניצחון ברחובות העיר לא נראתה הלילה. התומכים בוודאי עוד יחגגו גם במציאות הלא מדומה, בינתיים, פרצי השמחה נראו בעיקר בקבוצות ברשת ולא במרחב הפיזי.

ד"ר עינת קליש רותם יונה יהב חיפה. עיבוד תמונה
נתק של חמש שנים. יהב וקליש-רותם/עיבוד תמונה

נעמה לזימי, מקום שלישי ברשימתה של קליש-רותם, אמרה בריאיון למהדורת וואלה! NEWS שקליש-רותם תטפל ביד קשה בתעשיות המזהמות במפרץ חיפה. עם זאת, הדגישה, "היא היחידה שמדברת על העובדים שיהיו חלק מהפתרון של ניקוי המפרץ ואחר כך גם חלק מהתעשיות שתחלפנה את התעשייה הכבדה והמזהמת".

על נטיותיה הפוליטיות סיפרה כי "היא מרכז והיא מדברת על עיר שוויונית, עיר שלא תיתן לפוליטיקה הארצית להיכנס אליה". עם זאת, מפלגת העבודה תמכה בה לאורך הקמפיין, ובאופן אישי יו"ר המפלגה, אבי גבאי. "יש לה קשר נהדר עם אבי גבאי שעשה משהו מובהק נגד המנגנון המפלגתי", הוסיפה לזימי. אבל לא רק מפלגת העבודה, גם מרצ תמכה בה, ואף יו"ר המפלגה, תמר זנדברג.

הבחירות הסוערות בחיפה
עינת קליש המועמדת לבחירות בחיפה
נפסלה בדיון בבית המשפט העליון. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
החלטה היסטורית ומשמעותית. קליש בבית המשפט העליון, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

בהיסטוריה של קליש-רותם יש גם כתם שממנו הייתה שמחה להיפטר: בחודש מרץ האחרון הרשיע אותה בית משפט השלום בחדרה, לאחר שנשכרה לתכנן בית בזיכרון יעקב, אולם עשתה זאת ללא היתרים מתאימים. למרות ההרשעה, השופט יעקב גולדברג חס עליה ולא הטיל קלון, עובדה שאפשרה לה להמשיך בקריירה הפוליטית. הלקוחות שתכננה את ביתם תבעו אותה בתביעה אזרחית, וזכו בבית המשפט המחוזי בחיפה. למרות הזכייה, הם הגישו ערעור לעליון, וזה עדיין תלוי ועומד בפני בית המשפט.

בשבוע שעבר פקדה שוב קליש-רותם את בית המשפט העליון, לאחר שהגישה אחת מארבע עתירות נגד החלטת ועדת הבחירות של חיפה, לפסול אותה ואת רשימתה "חיים בחיפה" מלהתמודד בבחירות. העתירות התקבלו והבוקר, עם היוודע הניצחון שלה, הופכת ההחלטה להיסטורית ומשמעותית עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully