וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן: העליון זיכה אישה נוצריה שנידונה למוות בגין חילול הקודש

31.10.2018 / 9:28

למרות איומיהם של גורמים קיצוניים, בית המשפט שחרר את אסיה ביבי מהכלא אחרי שנידונה למוות עוד ב-2010 על כך שלכאורה העליבה את האסלאם. הפסיקה התקבלה בברכה על ידי ארגוני זכויות אדם, אך עלולה להצית מהומות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט העליון של פקיסטן ביטל היום (רביעי) את עונש המוות שהוטל על אישה נוצרייה שהורשעה בפגיעה באסלאם, והורה על שחרורה. הפסיקה עלולה להצית מחאה מצד ארגונים אסלאמיים קיצוניים, אך התקבלה בברכה על ידי ארגוני זכויות אדם.

אסיה ביבי, אם לארבעה, נידונה למוות ב-2010 כשהיתה לאישה הראשונה שנגזר עליה העונש כחלק מהחוקים הדרקוניים במדינה נגד חילול הקודש. היא הואשמה בכך שהעליבה את האסלאם אחרי ששכניה סירבו לאפשר לה לשתות מים מהכוס שלהם מאחר שהיא לא מוסלמית. היא מכחישה זאת.

ביבי לא הייתה נוכחות בבית המשפט, אך הגיבה בתדהמה למשמע הפסיקה. "אני לא מאמינה למה שאני שומעת, אני אצא עכשיו? האם הם באמת יתנו לי?" צוטטה האישה על ידי סוכנות הידיעות הצרפתית.

נשיא העליון, סקיב נסיר, שעמד בראש ההרכב המיוחד בין שלושת השופטים שהוקם בשביל ההכרעה בערעור על העונש, ציטט את הקוראן בפסיקתו. "סובלנות היא עקרון בסיסי באסלאם", כתב נשיא בית המשפט. הוא הוסיף כי הדת מגנה את חוסר הצדק והדיכוי.

לקריאה נוספת
פקיסטן הוציאה להורג גבר שאנס ורצח ילדה בת שש

אסיה ביבי, פקיסטן. אתר רשמי
השכנים סגרו איתה חשבון. ביבי/אתר רשמי

המקרה של ביבי גרם לפילוג בתוך פקיסטן, ושני פוליטיקאים שניסו לעזור לה נרצחו. המפלגה האסלאמית טהריק א-לביק, שהוקמה כדי להגן על החוקים נגד חילול הקודש, גינתה את הפסיקה וחסמה כבישים בקראצ'י ובלאהור ובערים הוספות. היא קראה למותם של השופטים ולהתפטרות ראש הממשלה אימראן חאן.

המפלגה הוקמה על ידי תנועה שתמיכה במאבטח שרצח את מושל מחוז לאהור ב-2011 רק כי תמך בביבי. בנובמבר אשתקד שיתקה המפלגה את הבירה בעקבות שינויים קטנים בשבועה הדתית שנדרשים השרים לתת, וכמה בני אדם נהרגו בעימותים עם המשטרה. רק אחרי הסכם עם הצבא, התפזרו תומכי המפלגה.

ארגוני זכויות אדם טוענים כי החוקים נגד חילול הקודש מנוצלים על ידי אנשי דת קיצוניים ועל ידי אזרחים מהשורה, המחפשים לסגור חשבונות אישיים. החוק אינו מבהיר בפירוש מה מוגדר חילול הקודש, ולעתים הראיות לא מוצגות בבתי המשפט מחשש לביצוע עבירה נוספת. עשרות בני אדם נהרגו בפקיסטן בשנים האחרונות בטענה שהם פגעו באסלאם ובסמליו, לעתים על ידי המון זועם.

קרוביה של ביבי אמרו כי היא הייתה מעורבת במחלוקת עם השכנים שלה, שלטענתם מסרו עדויות סותרות. "אלו חדשות טובות לפקיסטן ולשאר העולם", אמר עורך דינה, סיפול מולוק, לרויטרס. "אסיה ביבי סוף סוף זכתה לצדק. יש להעריך את בית המשפט העליון של פקיסטן על כך שהוא נצמד לחוק ולא נכנע ללחץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנות  בעיר פשאוור, פקיסטן נגד זיכוי אישה שהאושמה בחילול האסלאם 31 באוקטובר 2018. רויטרס
דורשים עונש מוות לשופטים. תומכי המפלגה האסלאמית מוחים נגד הפסיקה/רויטרס

הנוצרים מהווים רק 2% מאוכלוסיית פקיסטן, ולעתים הם זוכים לאפליה מצד הרשויות במדינה בעלת הרוב המוסלמי. בפברואר נפגש בעלה של ביבי, אשיק מסיה, ואחת מבנותיה עם האפיפיור פרנציסקוס, זמן קצא לפני שהקולוסאום ברומא הואר באדום כאות סולידריות עם רדיפת נוצרים, ועם ביבי בפרט. "אני חושב לעתים קרובות על אמך ומתפלל למענה", אמר האפיפיור אז.

ארגון זכויות האדם אמנסטי שיבח את הפסיקה. "זאת פסיקה תקדימית. במשך שמונה השנים האחרונות, חייה של אסיה ביבי נמקו", מסר עומר ווראיח, סגן ראש התחום האחראי על דרום אסיה בארגון. "המסר שצריך להיות הוא שהחוקים נגד חילול הקודש לא יכולים לשמש עוד לרדיפת המיעוטים הנרדפים ביותר במדינה".

  • עוד באותו נושא:
  • פקיסטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully