וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שריר מוניציפלי" לקראת הבחירות לכנסת: מסעות ביבי והליכוד ברחבי הארץ

30.10.2018 / 15:19

כמפלגת שלטון גאה, בליכוד רוצים להגדיל את האחיזה גם בזירה המקומית ושואפים להגדיל את מספר ראשי הערים בכ-20%. בין סערת סרטוני התמיכה של נתניהו, סיורי הח"כים בסניפים והקרבות עם כחלון על הפריפריה, הבחירות המקומיות הן רק יריית הפתיחה לבחירות הארציות

אתר רשמי

בכל הארץ צעקו "היידה ביבי" בשבועות האחרונים: מקריית שמונה בצפון ועד נתיבות בדרום, דרך טבריה, בית שאן, רמלה, ירוחם ועוד. את החודש האחרון שלפני הבחירות המקומיות ראש הממשלה בנימין נתניהו בילה במסעות ברחבי הארץ - בכנסי תמיכה בראשי ערים ומועצות מכהנים. לכאורה, על הפופולריות של נתניהו אין כמעט עוררין, אבל כמפלגת שלטון גאה, בליכוד רוצים לעשות שריר מוניציפלי בבחירות הבאות, ולהגדיל את האחיזה בשלטון המקומי.

באופן היסטורי, אין מדד התאמה ישיר בין תוצאות הבחירות המקומיות לאלו של הבחירות הארציות, אבל ההצלחה המקומית נחשבת למדחום טוב לבחינת העוצמה והפופולריות של מפלגה בשטח. חיזוק אישי מנתניהו הוא חלק מהתמהיל שאמור להבטיח את מפגני הכוח של הניצחונות, והוא לא לבד: הכנסת הייתה די שוממה בחודש האחרון - כי שרים וח"כים מהליכוד גמעו קילומטרים בין סניפים וחוגי בית. נתניהו, בינתיים, הרוויח כמה סרטונים אהדה והערצה בפייסבוק שבוודאי ישרתו אותו גם בבחירות הבאות: השרים והח"כים קיבלו זמן שטח יקר מפז לקראת הפריימריז.

גדעון סער בבת-ים, עם צביקה ברוט מועמד הליכוד לראשות העיר וראש רשימת הליכוד, ששון אליהו יו?ר סניף הליכוד בבת-ים ועו?ד דוד פפיא. מערכת וואלה! NEWS
גדעון סער וצביקה ברוט, מועמד הליכוד לראשות העיר/מערכת וואלה! NEWS

הליכוד הריץ יותר מ-120 מועמדים ורשימות בבחירות המקומיות, לראשויות הערים והמועצות האזוריות, רשימות למועצות ולעיריות. כיום, ישנם 27 ראשי ערים מטעם הליכוד או המזוהים עמם, ובמפלגה שואפים לשמור על כל הכיסאות האלה ולצבור אפילו עוד.

באוגוסט, בפגישה עם המועמדים בכפר המכביה, נתניהו הציב יעד שאפתני: גידול של 20% במספר ראשי הערים והמועצות הליכודניקים. "בבחירות המקומיות הקרובות נחזק את כוחו של הליכוד בכל רחבי הארץ. נעשה זאת בזכות התמיכה האדירה של הציבור הישראלי שרואה את ההישגים הכבירים שלנו", הוא אמר, והוסיף בשביל לא להתגרות בגורל, שההישג הזה יושג גם "בסיעתא דשמיא". בעזרת השם (והפופולריות של נתניהו), מקווים בליכוד, שמועמדים מטעם המפלגה יזכו בראשות הערים בכ-12 ערים חדשות - בהן בית שאן, ערד, ירוחם וראש העין.

אז נתניהו כיתת רגליו ביותר מ-15 תחנות ונקודות, ומי שלא זכה ממנו לביקור, קיבל סרטון תמיכה אישי - ראש הממשלה צילם יותר מ-60 סרטוני תמיכה במועמדים ששוגרו בווטסאפ וברשתות החברתיות. בשבוע האחרון חלק מהסרטונים האלה יצרו מהומת עולם של ממש: בטבריה, לדוגמא, סרטון תמיכה של נתניהו בראש העיר המכהן יוסי בן דוד, יצר סערה פוליטית בישורת האחרונה שלפני הבחירות, מולו מתמודד מועמד הליכוד בעיר, ח"כ לשעבר ציון פיניאן, העומד בראש רשימת מחל וזכה לתמיכה רשמית של הליכוד.

לא כולם רצים עם פתק "מחל"

טבריה היא כסף קטן לעומת מה שאירע בבת ים ביממה האחרונה: ראש העיר המכהן, יוסי בכר, כיכב בסרטון תמיכה לצדו של ראש הממשלה - בעוד צביקה ברוט, העומד בראש רשימת מחל בעיר, נותר עם פרצוף מופתע. ברוט זכה לתמיכה ותקצוב של הליכוד ולמפגני תמיכה מרשימים של ח"כים ושרים. ההחלטה של נתניהו לתמוך ביריבו עוררה תמיהה, סימני שאלה וגל של שמועות על הפוליטיקה שמאחורי הקלעים, שערבבה את שמותיהם של גדעון סער, יריבו של נתניהו, ומומו פילבר, המקורב לשעבר שהפך לעד מדינה - וזכתה להכחשות גורפות מצדם של אנשי ראש הממשלה שמתעקשים שבכר הוא המועמד שזכה בתמיכת הליכוד. גם במעלות ואור יהודה נתניהו שיגר סרטוני תמיכה בראשי ערים מכהנים, למרות שמטעם ובמימון הליכוד מתמודדים - על אותו כסא - מועמדים לגמרי אחרים.

העבודה על הבחירות לרשויות המקומיות החלה בליכוד כבר לפני כשנה, והייתה כרוכה בדיונים מפרכים של ועדת ההיגוי העליונה של המפלגה, המוכרת בכינוי "הוועדה המוניציפלית", שבה יושבים ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, השר יריב לוין, ח"כ דוד ביטן ומנכ"ל הליכוד צורי סיסו. כל עיר, מועצה וסניף והפוליטיקה שלה, וההחלטה אם לתמוך, לאמץ, ולממן מועמדים שונים הייתה כרוכה בלא מעט עימותים וחיכוכים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיור תמיכה במועמדי הליכוד לבחירות המקומיות בדרום עם ראש עייירת שדרות אלון דוידי. יהודה פרץ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בכנס תמיכה במועמד העיר שדרות, אלון דוידי/מערכת וואלה! NEWS, יהודה פרץ

לא כולם רצים עם פתק "מחל", לא כולם ממומנים ומתוקצבים על ידי המפלגה, וסרטוני התמיכה של נתניהו לא סייעו במיוחד לבלבול - ואף עוררו תרעומת בקרב בכירים במפלגה שמחו על כך שנתניהו פועל "בניגוד להחלטות מפורשות של הוועדה המוניציפלית. זה חסר תקדים". נתניהו מצדו, כך לפי אחד ממקורביו, העדיף לתמוך בראשי ערים מכהנים כדי לשמור על חזית הניצחון. "עדיף לתמוך במועמד מנצח, ולא מפסיד", אמר.

פוליטית, נתניהו צודק כנראה, לאור מה שאפשר לכנות "אפקט ביבי": בחינת תוצאות העבר מלמדת שהגורם החשוב בבחירת ראש רשות מקומיות הוא כהונה קודמת - ולא שייכות מפלגתית. כך, חלק מראשי הערים המכהנים של הליכוד הם קצת "ביבי" קטנים - יושבים חזק על הכיסאות כבר המון קדנציות: יחיאל זוהר, ראש עיריית נתיבות, מכהן בתפקידו מאז 1989, ומתמודד על כהונה נוספת. יעקב פרץ, ראש עיריית קריית אתא מאז 1996, כנראה יזכה בקלות בחמש שנים נוספות לאור העובדה שהוא מתמודד יחיד. מול שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו מטעם הליכוד מאז 2003, גם אין אף מתמודד. חלק מראשי הערים החזקים של הליכוד העדיפו לרוץ ברשימה עצמאית - ללא מימון או מחויבויות מפלגתיות. כך לדוגמא, ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל, ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי, לנקרי בעכו ועוד.

ירושלים על הכוונת

ברשימת הערים החדשות עליו הליכוד מעונין להשתלט בבחירות הקרובות אפשר למצוא את הוד השרון, בית שאן, ירוחם, נס ציונה, נשר, וערד. אבל העיר הליכודית החשובה מכולם היא ירושלים, וגם שם - נהרות הפוליטיקה הפנים ליכודית זרמו בשצף קצף בחודשים האחרונים והם לא בהכרח יובילו למטרה הנכספת של ניצחון. נתניהו התייצב אישית מאחורי השר זאב אלקין, אך המפלגה - ממש לא.

סניף הליכוד בירושלים, כמו גם הוועדה המוניציפלית, לא נתנו לאלקין את תמיכת המפלגה ורשימת "מחל" עצמאית מתמודדת על מקומות במועצה. במקרה של אלקין, הזיהוי שלו עם הליכוד הוא מוחלט גם כך, אבל התמיכה הפומבית של נתניהו היא זו שהייתה אמורה להבטיח את הניצחון. שלטי החוצות של הקמפיין כללו תמונות משותפות של אלקין עם ראש הממשלה, ובישורת האחרונה, כשנראה שהסיכויים שלו בינוניים, נתניהו אפילו התגייס אישית לצילום סרטון הומוריסטי עם פעילים ומתנדבים כדי לתת פוש נוסף ב-24 השעות האחרונות. אם אלקין יזכה בסופו של דבר - נתניהו יוכל בהחלט לגזור לעצמו חלק מהקרדיט, אבל אם הוא ייכשל - זו תהיה פגיעה ביוקרתו, ולא מעט ליכודניקים ירושלמים ישמחו בתוך תוכם.

כנס תמיכה בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו במועמד ז'קי לוי לראשות עיריית בית שאן. --, מערכת וואלה! NEWS
השרה גילה גמליאל בכנס תמיכה במועמד הליכוד לעיריית בית שאן, ז'קי לוי/מערכת וואלה! NEWS, --

ברמה הפוליטית הארצית, יש לליכוד עוד כמה קרבות ראש בראש מסקרנים, ובראשם - המאבק מול הליכודניק לשעבר, יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, שמריץ מול הליכוד מועמדים בשבע ערים - מקריית שמונה, בית שאן ונשר בצפון, דרך רמלה וגדרה ועד אשקלון וירוחם שבדרום. שאריות תקרית "המשעממת" של נתניהו בקרית שמונה, ייבחנו במרוץ בעיר הצפונית, שם כחלון ינסה להביס את ראש העיר הליכודניק המכהן, נסים מלכה, עם המועמד שלו יורם מלול.

בבית שאן, מועמד כולנו, ראש העיר המכהן רפי בן שטרית, ינסה לשמור על הכיסא מפני ניסיון הקאמבק של ז'קי לוי ומשפחתו הליכודניקית השולטת בעיר. בגדרה, היועץ המשפטי לשעבר של כולנו, סהר פינטו, מתחרה בראש העיר המכהן, יואל גמליאל, אח של השרה גילה גמליאל, ובאשקלון - כחלון תומך בראש העיר הנוכחי תומר גלאם, כשמולו ניצב איתמר שמעוני, ראש העיר לשעבר, שלא זכה לתמיכה רשמית של הליכוד אבל בכירים במפלגה התייצבו מאחוריו.

דרומה יותר, בירוחם, קרב קשה ניטש על כיסאו של ראש העיר מיכאל ביטון, שהחליט לא להתמודד לכהונה נוספת - טל אוחנה, מועמדת מטעם כולנו, מתמודדת מול נילי אהרון, מועמדת הליכוד. נתניהו ביקר בחודש האחרון כמעט בכל המוקדים הללו, כחלון באותה תקופה היה שם פעמיים. אלה בחירות מוניציפליות ראשונות עבור כולנו, ושלב נוסף בהצהרת העצמאות של כחלון ממפלגת האם שלו, ומבחן לכוחו בפריפריה, וגם - ככל הנראה מזים את השמועות העקשניות על חזרתו של כחלון לליכוד. המאמץ שכחלון השקיע בקמפיינים נגד מועמדי הליכוד ברשויות המקומיות מדבר בעד עצמו.

בתום ספירת הקלפיות המקומיות, נתניהו והמערכת הפוליטית כולה - יתחילו לחמם מנועים לקראת הבחירות הכלליות שייערכו ככל הנראה בחודשים הקרובים. אם הליכוד יעמוד ביעד השאפתני שנתניהו הציב ואכן יגדיל את כוחו ב-20%, נתניהו בוודאי ייקח לעצמו חלק גדול מהקרדיט, ואם לא, סביר לצפות שהוא יימצא אשמים אחרים. בכל מקרה, כרסום בכוח המפלגה בשלטון המוניציפלי או הפסד בעיר ליכודית אסטרטגית עשוי להשליך גם על הרמה הארצית, ולאותת שבשביל ניצחון צריך קצת יותר מפעילי ליכוד מעריצים שצועקים "היידה ביבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully