וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן גינתה את ביקור נתניהו בעומאן: מנסה לפלג את העולם המוסלמי

טהראן, שמקיימת קשרים קרובים עם הסולטנות, אמרה כי אסור לאפשר "הקמת מרחב לציונים ליצירת בעיות חדשות באזור". זאת אחרי שובו של ראש הממשלה מהביקור הנדיר במדינה שעמה אין לישראל יחסים רשמיים. שליח טראמפ למזרח התיכון: "צעד חיובי עבור מאמצי השלום"

צלמים זמניים מורשים

איראן גינתה הערב (שישי) את ביקורו החשאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעומאן, שנחשף היום עם שובו לישראל, ואמרה כי הוא נועד לגרום לפילוג בעולם המוסלמי. לטהראן ולסולטנות שבחצי האי הערב יש יחסים קרובים, והאחרונה אף שימשה מתווכת בין איראן לבין ארצות הברית לפני תחילת שיחות הגרעין ב-2013.

"הישות הציונית מנסה לגרום לפילוג בקרב המדינות המוסלמיות", נמסר בהודעת משרד החוץ של איראן, המתנגדת לכל נורמליזציה של מדינות ערביות ומוסלמיות עם ישראל. "על המדינות המוסלמיות לא לאפשר הקמת מרחב לציונים ליצירת בעיות חדשות באזור".

הביקור החשאי של נתניהו, שאליו התלווה גם ראש המוסד יוסי כהן ובכירים נוספים, התקיים ימים אחדים אחרי ביקור דומה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, הזוג נתניהו הוזמן לביקור על ידי הסולטן, לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות. נתניהו מרבה לומר בתקופה האחרונה כי חלה התקרבות דרמטית בין ישראל לבין מדינות ערביות, בצל המאבק המשותף באיראן ובטרור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איראן מתנגדת לכל נורמליזציה עם ישראל. נתניהו וסולטן עומאן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהודעה המשותפת לסיכום הביקור נמסר כי בפגישה נידונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון. גורם ישראלי שיבח את "קבלת הפנים החמה שנתניהו קיבל מהסולטן" והדגיש כי מדובר ב"פריצת דרך מדינית של ממש".

עומאן היא גם בעלת ברית קרובה של ארצות הברית, הפועלת בימים אלו לגיבוש תכנית שלום חדשה, אך מאמציה מוחרמים על ידי הפלסטינים מאז החליט הנשיא דונלד טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית בישראל אל ירושלים.

שליחו למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, בירך על ביקורו של נתניהו בעומאן ואמר כי הוא מצפה לפגישות נוספות. "אנו מקבלים בברכה את הקשרים המתחממים ואת שיתוף הפעולה הגדל בין ידידותינו באזור", מסר שליחו של טראמפ. "זהו צעד חיובי עבור מאמצי השלום שלנו וחיוני כדי לייצר אווירה של יציבות, ביטחון ושגשוג בין ישראלים, פלסטינים ושכניהם".

עוד באותו נושא

לראשונה מ-1996: נתניהו ביקר בחשאי בעומאן ונפגש עם השליט

לכתבה המלאה

הדיווח בתקשורת העומאנית על הביקור של נתניהו

ישראל קיימה בעבר יחסים בהיקפים מצומצמים עם עומאן - בעיקר בגזרת המודיעין - וכן יחסים מסחריים במשך תקופה קצרה אחרי חתימת הסכמי אוסלו. בתקופת התחממות זו ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ביקר בעומאן ב-1994, שר החוץ העומאני ביקר בישראל ב-1995 וראש הממשלה שמעון פרס ביקר בעומאן ב-1996. ואולם, מאז האינתיפאדה השנייה נותקו היחסים ומגעים המשיכו להתקיים בעיקר מאחורי הקלעים ובחשאי.

ב-2008, שרת החוץ דאז ציפי לבני נפגשה עם שר החוץ של עומאן, אך מאז לא התקיימו פגישות פומביות מתוקשרות בין בכירי המדינות. בנוסף לכך, משלחת בכירה מעומאן השתתפה בהלווית הנשיא לשעבר שמעון פרס ב-2016. מוקדם יותר השנה שר החוץ של עומאן ביקר השנה בירושלים במסגד אל-אקצא.

בתקשורת הרשמית בעומאן שידרו בגלוי את הפגישה הנדירה, באופן שאינו היה עולה על הדעת במצרים ובירדן - שתי המדינות הערביות היחידות שלישראל יש הסכם שלום עמן.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully