וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מי שלא מודאג מהישרדות יהודית - לא ישרוד כיהודי"

24.10.2018 / 12:36

רה"מ נאם בפני כ-2,000 יהודים אמריקנים בכנס הפדרציות היהודיות. לפני כשלוש שנים ובאותו המעמד, הצהיר על אחדות עם הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות, אך מאז חלה החרפה ביחסים סביב ביטול מתווה הכותל, חוק הלאום, ועיכובים בנתב"ג. "רוצה שישראל תהיה בית לכל יהודי"

עריכה: יאיר דניאל

ברקע מתיחויות קשות סביב הכותל, הגיור, חוק הלאום, עיכובים של פעילי שמאל בנתב"ג ועוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הבוקר (רביעי) בפני כ-2,000 יהודים אמריקנים, שהשתתפו השבוע בכנס הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בתל אביב. כותרת הכנס, המתקיים השנה לראשונה בעיר, היא "בואו נדבר על זה".

בימים האחרונים שמעו באי הכנס את ההנהגה הישראלית מתייחסת לסוגיות הבוערות, בהם הנשיא ראובן ריבלין, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. נתניהו, הנואם המרכזי בכנס, קיים סבב שאלות ותשובות באירוע ונשאל גם שאלות קשות.

בנאומו התייחס נתניהו למשבר הכותל: "היה במתווה הכותל סעיפים שהיו מכירים באופן עקיף ברפורמים ובקונסרבטיבים, אבל החרדים באופן עקרוני אמו לנו לבחור בין זה לבין ממשלות". ראש הממשלה הוסיף כי "לא מפילים ממשלות כל כך מהר, גם לא האופוזיציה - זאת המציאות הפוליטית. במקום לבטל את ההסכם אמרתי שנשעה אותו ונתקדם עם שיפוץ הרחבה כפי שהתחייבנו במתווה. אנחנו מתקדמים. הרחבה תהיה שם חדשה ומחודשת. אני מחויב לכך".

ביבי נתניהו 24 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"ישראל היא הבית של כל היהודים. נקודה". נתניהו בכנס, היום/ראובן קסטרו

נתניהו הדגיש כי "אני רוצה שישראל תהיה בית לכל יהודי - רפורמי, קונסרבטיבי ואורתודוקסי. ישראל היא הבית של כל היהודים. נקודה". בהתייחס למשבר הגיור נתניהו אמר כי הוא סבור שהמתווה שהציג השר לשעבר משה נסים ‏הוא "פשרה טובה" אך הוסיף "אני לא יודע אם יש לי את היכולת כעת להעביר את זה. כי זה קשה".

כשנשאל על תהליך השלום ענה כי "הפתרון הפוטנציאלי שאני מאמין בו הוא שלפלסטינים יהיו כוחות למשול בעצמם, אבל לא את הכוח לאיים עלינו. סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן שאל אותי אם אני בעד שתי מדינות או לא. אמרתי לו שאני לא תומך בתגיות אלא במהות".

עוד באותו נושא

מתנגדים להעברת השגרירות - ולטראמפ: זה מה שחושבים יהודי ארה"ב

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בנאום בכנס הפדרציות היהודיות. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"רק לישראל תהיה אחריות ביטחונית ממערב לירדן". נתניהו בכנס, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

"תראו מה קרה בעזה", הוסיף נתניהו. "אסלאם רדיקלי שנתמך על ידי איראן ויורה עלינו אלפי טילים. למה? כי אנחנו לא שם. בגדה ויהודה ושומרון אנחנו כן נמצאים ושם אף אחד לא בונה מנהרות. לא רק אנחנו מרוויחים מכך, אלא גם הרשות הפלסטינית. אם לא היינו שם הם לא היו שם. היו מחסלים את אבו מאזן".

לדבריו, "אנחנו לא יכולים שתהיה עזה בגדה. אני אומר את זה בכל מקום ואמרתי את זה 150 אלף פעם. רק לישראל תהיה אחריות ביטחונית ממערב לירדן. אפשר לקרוא לזה מדינה מינוס אוטונומיה פלוס תקראו לזה איך שאתם רוצים אבל זו האמת".

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן בנאום בכנס הפדרציות היהודיות. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן בכנס, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

לפני כשלוש שנים, באותו מעמד - בכנס ה-GA של הפדרציות שנערך בנובמבר 2015 בוושינגטון, נתניהו ריגש את יהדות ארצות הברית כשהודיע על מדיניות של אחדות ודיאלוג עם הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות, אליהן משתייכים מרבית היהודים במדינה. "כראש ממשלה אני מתחייב שכל היהודים יחושו בבית בישראל - רפורמים, קונסרבטיבים, אורתודוקסים" והצהיר כי הכותל המערבי יהיה מקור "לאחדות" של העם היהודי ולא מקור לפיצול ולפילוג.

מאז חלפו הרבה מים בירקון והרבה מאוד פוליטיקה התערבבה במערכת היחסים הטעונה והרגישה בין ישראל ויהדות ארצות הברית: לחץ חרדי הוביל את הממשלה לסגת ממתווה הכותל עליו הוסכם עם הרפורמים והקונסרבטיבים, שעדיין נאבקים על הכרה בגיורים שלהם וסופגים במקביל השמצות ועלבונות מרבנים בכירים, חברי כנסת ושרים בקואליציה. ממש באחרונה עורר חוק הלאום גל של ביקורת חריפה באמריקה, ושורה של תקריות עיכוב של פעילי שמאל יהודים אמריקנים בביקורת הגבולות הוסיפו עוד קולות זועמים לתמהיל.

בחודש שעבר נפגש נתניהו עם ראשי הפדרציות ומנהיגים של ארגונים יהודיים אחרים בניו יורק, אך עם ראשי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית הוא אינו מקיים דיאלוג. בכניסה לגני התערוכה קיבל את פניו של ראש הממשלה שלט חוצות שהציבה התנועה הרפורמית עם תמונתו והכיתוב: "ראש הממשלה בנימין נתניהו, עקרון השוויון הוא ערך יהודי. תקן את חוק הלאום ותקדם פלורליזם דתי".

העם היהודי אוהב את ישראל, אך זקוק להנהגה

מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב, אמר אתמול לוואלה! NEWS כי "כל הסימנים מעידים על כך שראש הממשלה לא מתכוון לנצל את הופעתו על מנת לפתוח בדיאלוג מחודש עם יהדות העולם ועם הזרמים הליברליים, אלא רק להעמיק את ההתעלמות מהפיל אשר בחדר".

נתניהו קרוב לוודאי יתקבל בנימוס אמריקני אופייני, אך ישנו שבר ברור סביב מתווה הכותל ובסוגיות רבות אחרות בתחום יחסי הדת והמדינה. נתניהו דרדר את היחסים בעולם היהודי לשפל חסר תקדים ". הרב ריק ג'ייקובס, ראש התנועה הרפורמית בארצות הברית, הוסיף כי "צריך להיות משהו חיובי קונקרטי שראש הממשלה יוכל להצביע עליו כדי שנוכל להגיד שיש התקדמות. המשבר מאוד עמוק וחשוב לשמוע לא רק את המלים החמות. העם היהודי אוהב את המדינה היהודית אבל מרגיש מאוד שביר וזקוק להנהגה".

(עדכון ראשון: 12:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully