וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל היא לא מלוכה": סערת חוק החסינות שיגן על נתניהו

23.10.2018 / 10:36

חשיפת וואלה! NEWS על הצעת החוק של ח"כ זוהר הקובעת כי חסינות חבר כנסת תוסר רק באמצעות דרישה מוועדת הכנסת עוררה זעם בקרב חברי האופוזיציה. "אסור להישאר אדישים לחוקים שמנסים להגן על 'המלך'"

הקלטה: באדיבות התכנית "קלמן-ליברמן" ברשת ב', עריכה: שניר דבוש

הפרסום על הצעת החוק החדשה של יו"ר ועדת הכנסת ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), עוררה הבוקר (שלישי) זעם בקרב חברי האופוזיציה. לפי הצעת החוק שעשויה למנוע הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסרת חסינות של חבר כנסת תצריך דרישה מיוחדת מוועדת הכנסת.

המצב כיום קובע כי היועמ"ש יכול להגיש כתב אישום נגד חבר כנסת, ורק לאחר הגשתו, עומדת לו האפשרות לבקש מהכנסת להותיר לו את החסינות. לפי החוק החדש, החסינות תיוותר על כנה, ותוסר רק בדרישה מיוחדת.

"נתניהו לא יושב על כס המלוכה, אסור להישאר אדישים לחוקים שמנסים להגן על 'המלך'", קרא יו"ר המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון, שטען כי מהלך זה הוא "פרומו" בחירות. "ראש הממשלה מנסה לקדם דרך השליחים שלו את שינוי חוק החסינות, זו הסיבה המרכזית מדוע אנחנו עדיין לא בבחירות ולא פוזרה הכנסת", הוסיף חסון.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
הצעת חוק שתגן על נתניהו. ראש הממשלה בנאומו בכנסת, שבוע שעבר/ראובן קסטרו

אם ההצעה תאושר בתקופה הקרובה, היא עשויה להשפיע באופן דרמטי לא רק על נתניהו אלא גם על שניים נוספים ממפלגתו של זוהר החשודים בפלילים - השר חיים כץ וח"כ דוד ביטן. "הוועדה משמשת בשנים האחרונות כלי בידי הקואליציה להעברת כל החלטה שהיא רוצה. אין שום דיון אמיתי", הסביר ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד). "קיימת סיבה טובה לכך שיש בישראל הפרדת רשויות, אין זה מתפקידם של חברי הכנסת לשפוט מי ראוי לחסינות ומי לא", הוסיף.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) עקצה את ח"כ זוהר, "חבל שחברי הכנסת של הליכוד הולכים סחור וסחור במקום פשוט להניח חוק שייקבע כי בנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה עד שיגיע ל-120, ואם יתאפשר לו, גם אחרי". לטענתה, מטרת שינוי החוק ב- 2005 הייתה מצד אחד להותיר על כנה את החסינות החיונית לחברי הכנסת לצורך ביצוע עבודתם, אבל לא נועדה לכסות על עבירות פליליות ככל שאלו נעברו.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) הודיע כי יקדם הצעת חוק לביטול "חוק החסינות", בה ייכתב כי "החשש הוא שהשימוש שיעשה בסעיף יהיה פוליטי, כשכל קואליציה לה יש רוב בוועדת הכנסת ובמליאה, תשתמש בו כדי להגן בצורה לא עניינית על אנשיה, בשעה שדווקא חסינות של חברי כנסת מהאופוזיציה תוסר במהירות וללא התנגדות הוועדה. על הפרק עומד החשש לפעילות שלא בתום לב של התביעה הכללית והיועמ"ש, אל מול חשש לחוסר תום לב של הוועדה".

"מעניין לדעת האם היה טורח ח"כ זוהר להניח הצעת חוק כזו, אלמלא היה ראש הממשלה עצמו שקוע בחקירות", אמרה נחמיאס ורבין. פעם היה מבחן 'בוזגלו', היום עבור הח"כים של הליכוד יש רק את מבחן 'הנאמנות לנתניהו' , ושום אינטרס ציבורי לא מעניין אותם",הוסיפה.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: הצעת החוק של ח"כ זוהר שתמנע כתב אישום נגד נתניהו

לכתבה המלאה
חבר כנסת יואל חסון בלשכתו בכנסת 1 בנובמבר 2017. טל אנגלנדר
"אסור להישאר אדישים לחוקים שמנסים להגן על 'המלך'". ח"כ יואל חסון/טל אנגלנדר

גם ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) קרא נגד היוזמה ואמר
"לא יהיה. מושחתים הביתה".

"היצירתיות של חברי הקואליציה להצלת 'המלך ביבי' ראויה להערכה", אמר ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני). "חבל שהם לא מתאמצים באותה מידה לטובת הציבור. בגדי החייט זוהר לא יועילו כי המלך הוא עירום".

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה כי "עושי דברו של נתניהו מפנימים שכתב האישום בדרך, והם עושים הכול כדי להציל את עורו. ההצעה היא ניסיון נואש לזרוק חבל הצלה לראש ממשלה שחשוד בעבירות מרמה. עצוב לראות כיצד בליכוד טוענים היום שעבירות של שוחד והפרת אמונים הן עבירות "קנטרניות וזוטי דברים". הגבלת החסינות של ח"כ נועדה לשמור עליו מטעמים עניינים ומקצועיים ולא פליליים."

ח"כ מיקי זוהר אשר יזם את הצעת החוק טען כי הצעה זו נועדה "להשיב את המצב לקדמותו" ולהביא לכך שנבחרי ציבור יהיו מוגנים מפני "רדיפה פוליטית" כיוון שכתב אישום יוכל להיות מוגש נגדם רק באישור ועדת הכנסת. "אין חולק שהדמוקרטיה הישראלית חייבת להבטיח קודם כל את רצון העם ולמנוע מגורמים לא אובייקטיבים לפגוע ברצונו, רק העם יקבע מי יהיו נבחרי הציבור שלו ורק בידיו יהיה להחליט מי ראוי ומי לא", אמר ח"כ זוהר. "על כן, לעניות דעתי, כתב אישום בזוטי דברים, ובמיוחד כשהוא קנטרני ולא הוגן המגיע עקב לחץ תקשורתי או פוליטי כלפיי נבחר ציבור מוטב לו שיוכרע רק על ידי הציבור", הוסיף.

לדבריו, הצעת חוק זו מגיעה הינה דעתו בלבד ונועדה להגן על כל חברי הכנסת מימין ומשמאל "ואין לראש הממשלה כל נגיעה ליוזמה החשובה הזו".

ח"כ מיקי זוהר בדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק ההמלצות, 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"נציגי ציבור יהיו מוגנים מרדיפה פוליטית". ח"כ מיקי זוהר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

חזרה לחוק החסינות המקורי: עיקרי הצעת ח"כ זוהר

חוק חסינות חברי הכנסת קובע כיום כי כתב אישום נגד ח"כ מוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה, והוא מוסר עותק מכתב האישום לח"כ, ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת הכנסת. לאחר מסירת כתב האישום כאמור, רשאי הח"כ לבקש תוך 30 יום כי הכנסת, על פי החלטה של ועדת הכנסת, תקבע כי תהיה לו חסינות בפני דין פלילי, לגבי האשמה שמופיעה בכתב האישום בשל אחת או יותר מהעילות הקבועות בחוק.

בהצעת החוק שמקדם זוהר, הוא מבקש להחזיר את המצב לנוסח המקורי של החוק עד התיקון לפני 2005. לפיו, חבר כנסת לא יועמד לדין פלילי בשל אשמה שנעברה בזמן היותו בתפקיד או לפני שהיה לחבר כנסת, אלא לאחר שניטלה ממנו החסינות. המשמעות היא כי לצורך הסרת החסינות והגשת כתב האישום יהיה על היועץ המשפטי לממשלה להגיש בקשה לוועדת הכנסת, וזו תדון בבקשה ותצביע עליה. רק אם נמצא רוב, הבקשה תועבר למליאה לצורך הסרתה של החסינות.

"ההצעה היא להשיב את המצב המשפטי שהיה קיים טרם תיקון החוק בשנת 2005", נכתב בהצעה של ח"כ זוהר, "ולקבוע כי לצורך הגשת כתב אישום נגד חבר הכנסת יהיה צורך בהסרת החסינות על ידי הכנסת, על פי הצעת ועדת הכנסת". במידה והחוק יאושר, לזוהר המכהן כיו"ר ועדת הכנסת תהיה השפעה דרמטית על גורל חברי הכנסת, ייתכן וגם על גורלו המשפטי והפוליטי של נתניהו.

לזוהר תהיה אפשרות להחליט על פי שיקול דעתו על המועד שבו תתכנס ועדת הכנסת כדי לדון בהסרת החסינות של חבר הכנסת. אם החוק יאושר והיועמ"ש ירצה להגיש כתב-אישום נגד נתניהו, זוהר לא ימהר לכנס את הוועדה, כל עוד בג"ץ לא יחייב אותו לעשות זאת קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully