וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: הצעת החוק של ח"כ זוהר שתמנע כתב אישום נגד נתניהו

23.10.2018 / 7:52

ח"כ מיקי זוהר מקדם את "חוק החסינות", הקובע כי חסינות ח"כ תוסר רק באמצעות דרישה מוועדת הכנסת. אם יאושר, הוא עשוי להשפיע לא רק על עתידו הפוליטי של ראש הממשלה נתניהו, אלא גם על שניים נוספים מהליכוד - חיים כץ ודוד ביטן. ח"כ זוהר: "לרה"מ אין כל קשר להצעה"

הקלטה: באדיבות התכנית "קלמן-ליברמן" ברשת ב', עריכה: שניר דבוש

הצעת חוק חדשה של יו"ר ועדת הכנסת ח"כ מיקי זוהר מ'הליכוד', עשויה למנוע הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת בצל החקירות המתנהלות נגדו. הצעת החוק שיזם זוהר, שנחשפת לראשונה בוואלה! NEWS, קובעת כי לצורך הגשת כתב אישום נגד חבר כנסת יהיה צורך בהסרת החסינות על ידי ועדת הכנסת.

המצב כיום קובע כי היועמ"ש יכול להגיש כתב אישום נגד חבר כנסת, ורק לאחר הגשתו, עומדת לו האפשרות לבקש מהכנסת להותיר לו את החסינות.

אם ההצעה תאושר בתקופה הקרובה, היא עשויה להשפיע באופן דרמטי לא רק על נתניהו אלא גם על שניים נוספים ממפלגתו של זוהר החשודים בפלילים - השר חיים כץ וח"כ דוד ביטן.

חוק חסינות חברי הכנסת קובע כיום כי כתב אישום נגד ח"כ מוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה, והוא מוסר עותק מכתב האישום לח"כ, ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת הכנסת. לאחר מסירת כתב האישום כאמור, רשאי הח"כ לבקש תוך 30 יום כי הכנסת, על פי החלטה של ועדת הכנסת, תקבע כי תהיה לו חסינות בפני דין פלילי, לגבי האשמה שמופיעה בכתב האישום בשל אחת או יותר מהעילות הקבועות בחוק.

עוד בוואלה!NEWS
התמהונות, החסינות, הסילוק וההונאה: תרחישי תיקי נתניהו
בין הפלילי לפופולרי יושב מלך: שרשרת החסינות של נתניהו

ח"כ מיקי זוהר בדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק ההמלצות, 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
אם יאושר החוק, לזוהר תהיה השפעה דרמטית על גורל חברי כנסת/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בהצעת החוק שמקדם זוהר, הוא מבקש להחזיר את המצב לנוסח המקורי של החוק עד התיקון לפני 2005. לפיו, חבר כנסת לא יועמד לדין פלילי בשל אשמה שנעברה בזמן היותו בתפקיד או לפני שהיה לחבר-כנסת, אלא לאחר שניטלה ממנו החסינות. המשמעות היא, כי לצורך הסרת החסינות והגשת כתב האישום יהיה על היועץ המשפטי לממשלה להגיש בקשה לוועדת הכנסת, וזו תדון בבקשה ותצביע עליה. רק אם נמצא רוב, הבקשה תועבר למליאה לצורך הסרתה של החסינות.

"ההצעה היא להשיב את המצב המשפטי שהיה קיים טרם תיקון החוק בשנת 2005", נכתב בהצעה של ח"כ זוהר, "ולקבוע כי לצורך הגשת כתב אישום נגד חבר הכנסת יהיה צורך בהסרת החסינות על ידי הכנסת, על פי הצעת ועדת הכנסת". במידה והחוק יאושר, לזוהר המכהן כיו"ר ועדת הכנסת תהיה השפעה דרמטית על גורל חברי הכנסת, ייתכן וגם על גורלו המשפטי והפוליטי של נתניהו.

לזוהר תהיה אפשרות להחליט על פי שיקול דעתו על המועד שבו תתכנס וועדת הכנסת כדי לדון בהסרת החסינות של החבר כנסת. אם החוק יאושר והיועמ"ש ירצה להגיש כתב-אישום נגד נתניהו, זוהר לא ימהר לכנס את הוועדה, כל עוד בג"ץ לא יחייב אותו לעשות זאת קודם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דוד ביטן נכנס לחקירה, להב 433, 11 בפברואר 2018. אבי כהן
דוד ביטן מגיע לחקירות בלהב 433/אבי כהן

הקואליציה הנוכחית קידמה לא מעט יוזמות חקיקה שנויות במחלוקת, ברקע חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכעת, ח"כ זוהר (הליכוד) מקדם את ההצעה הזו שכבר הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם. ההצעה של זוהר אינה מופרכת, לאור כך שחוק החסינות במקורו היה דומה לזה שמציע זוהר.

את התיקון לחוק ב-2005, לפיו ליועמ"ש יש אפשרות להגיש את כתב האישום ורק לאחר מכן הח"כ יוכל לבקש להשאיר את חסינותו, קידמו אז רוני בר-און ומיכאל איתן. עד אז הסרת החסינות נתפסה במשך שנים כהליך אוטומטי כמעט, ונדיר היה שהכנסת לא נעתרה לבקשת היועמ"ש. מגמה זו השתנתה באותם שנים בעקבות מקרים בהם סירבה ועדת הכנסת להסיר את החסינות כפי שביקש היועמ"ש, ובעקבות כך התעוררה ביקורת ציבורית ושיפוטית כלפי ההליך, והחוק שונה.

מח"כ זוהר נמסר כי "ההצעה שהגשתי נועדה להשיב את המצב לקדמותו ולהביא לכך שנבחרי ציבור יהיו מוגנים מרדיפה פוליטית כיוון שכתב אישום יוכל להיות מוגש נגדם רק באישור ועדת הכנסת. אין חולק שהדמוקרטיה חייבת להבטיח קודם כל את רצון העם ולמנוע מגורמים לא אובייקטיבים לפגוע ברצונו, רק העם יקבע מי יהיו נבחריו, ורק בידיו יהיה להחליט מי ראוי".

"כתב אישום בזוטי דברים ובמיוחד כשהוא קנטרני ולא הוגן המגיע מלחץ תקשורתי או פוליטי מוטב שיוכרע רק על ידי הציבור. כדי למנוע לזות שפתיים ראוי לציין כי ההצעה מגיעה על דעתי, ונועדה להגן על כל חברי הכנסת מימין ומשמאל ואין לרה"מ כל נגיעה ליוזמה", הדגיש זוהר.

בנימין נתניהו על פינוי חאן אל-אחמר: "הכפר יפונה בקרוב, עם או בלי הסכמה". לשכת העיתונות הממשלתית
החוק שימנע כתב אישום? נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully