וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית: יוגבר הפיקוח על מעונות היום

החוק שאושר לאחר לחץ ציבורי מצד הורים ברחבי הארץ, יחייב את בעלי המעונות בקבלת רשיונות ואת העובדים בבדיקת עברם הפלילי. כמו כן יינתנו סמכויות אכיפה לממונה על המעונות במשרד הרווחה. השר כץ: "יצרנו מעטפת הגנה לפעוטות ושדרגנו משמעותית את איכות הטיפול"

עריכת וידאו:ניר חן

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות. על פי החוק, הפעלת מעון בו שבעה פעוטות תחייב בדיקת עבר פלילי לעובדים ובדיקה כי המעון ממוקם במקום שאינו מסכן את שלומם של הפעוטות במעון, וכל המידע יהיה נגיש לציבור באינטרנט.

בנוסף, בעלי מעונות יום לפעוטות יחויבו בהוצאת רישיון הפעלה מטעם הממונה על מעונות שבמשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים. יינתנו כלי אכיפה מנהליים וסמכויות אכיפה והרתעה פליליות, בהם סמכות למתן צו לשם סגירת מעון ועוד.

מעון ארלוזרוב של נעמת, פתח תקווה, 14 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
הפיקוח יוגבר. מעון יום בפתח תקווה/ראובן קסטרו

חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות אושר סופית במליאת הכנסת פה אחד, בתמיכת 56 ח"כים, זאת לאחר לחץ רב שהפעילו הורים רבים ברחבי הארץ. לחוק הממשלתי שקידם שר העבודה והרווחה חיים כץ, מוזגו גם הצעות חוק פרטיות, אשר יזמו ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). החוק מסדיר לראשונה את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום לפעוטות שבהם שוהים שבעה פעוטות לפחות, בכדי להגן על הפעוטות השוהים במעונות, על שלומם ובטיחותם.

שר הרווחה חיים כץ בירך על אישור החוק. "לאחר שנים של ניסיונות כושלים המשרד בראשותי הצליח סוף סוף ליצור הסדרה בתחום הטיפול בגיל הרך", אמר. "יצרנו מעטפת הגנה לפעוטות ושדרגנו משמעותית את איכות הטיפול. תודה לארגוני ההורים שהיו חלק משמעותי בתהליך והלכו איתנו יד ביד עד לאישור החוק".

ח"כ שאשא ביטון אמרה לאחר אישור החוק במליאה: "היום עשינו היסטוריה - ההורים, הארגונים וחברי הכנסת. אמנם מדובר בצעד קטן ביחס להצעת החוק הפרטית שיזמתי, אך בצעד גדול ומשמעותי עבור הילדים בגילאי לידה עד שלוש והוריהם, ואפילו עבור מעונות היום עצמם. החוק יסדיר את שטח ההפקר הקיים במציאות כיום ואת הפיקוח שלא היה קיים בפועל, ודאי לא ברמה שמדינה מתוקנת צריכה לדרוש מעצמה. אני נלחמת על החוק הזה שנים, אך לצערי היה זה מותה של יסמין וינטה ז"ל שהוביל לגיוס התמיכה הציבורית ולהפנמת המצב בקרב הגורמים הרלוונטיים. פעלנו במהירות כדי ליצור מציאות חדשה, במסגרתה נצמצם ונפסיק את הפריצות בתחום זה".

עוד באותו נושא

כ-200 הורים הפגינו מול משרדי הממשלה: "לא נפקיר את ילדינו"

לכתבה המלאה
יפעת שאשא ביטון מצטרפת למפלגת "כולנו", חיפה. יותם רונן
"עשינו היסטוריה". ח"כ יפעת שאשא ביטון/יותם רונן

עוד הוסיפה: "נלחמנו ושינינו את הצעת החוק המקורית, בכדי שכבר מיומה הראשון היא תחול על כלל המעונות לפעוטות בארץ כי אלו כללי ברזל בסיסיים והם המינימום הנדרש בכדי שנוכל לשלוח את ילדינו למעון בשקט. זהו אמנם יום משמח וחגיגי אבל אנו לא נחים על זרי הדפנה ומיד ממשיכים לקדם גם את חוק הצבת המצלמות בכדי להביאו לאישור הכנסת בהקדם".

מהמועצה לשלום הילד נמסר: "במשך שנים נאבקנו לקידומו של חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות.זהו הישג היסטורי לכל פעוט בישראל. לראשונה, המדינה מכירה באחריותה כלפי פעוטות בגילאי לידה עד 3. מדובר בחוק הכרחי להגנה על שלומם הנפשי והפיזי של פעוטות. החוק ישים סוף להפקרות שקיימת היום והמאפשרת לכל אחד לפתוח מסגרת לפעוטות, גם אם אין לו רישיון או הכשרה, גם אם המקום מסוכן לפעוטות, ואפילו אם מי שפתח את הפעוטון הורשע בפגיעה בילדים".

במועצה הוסיפו כי "למרות ההישג ההיסטורי העבודה לא הושלמה. כעת, משעבר החוק במליאה המדינה מחויבת להתקנת תקנות אשר יסדירו באופן מפורט בין היתר את סוגיית הבטיחות וההכשרות. אנו דורשים כי העבודה המאומצת וההישג ההיסטורי שהושג לא ירדו לטימיון בגלל סחבת בהתקנת התקנות או בגלל אוזלת יד של משרדי הממשלה האמונים על כך. קביעת התקנות והקריטריונים באופן מהיר ויעיל הם הכרחיים למימוש החוק ולהשלמת המהלך להכרה של המדינה בזכותם של פעוטות בגילאי לידה עד שלוש להיות מוגנים ובטוחים במוסדות החינוך".

שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים". צילום: גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
קידם את הצעת החוק. שר הרווחה חיים כץ/גדעון צנטנר, צילום: גדעון צנטנר

אישור החוק בא אחרי מאבק ציבורי רחב שנמשך כחצי שנה, מאז מותה של הפעוטה יסמין וינטה, שהמטפלת שלה הואשמה בהריגתה. אלפי הורים, מנהלי פעוטונים וחברי כנסת יצאו להפגין נגד אי ההסדרה של המדינה את תחום המעונות בישראל. כעת עם אישור החוק, הפעלת מעון ללא רישיון או בניגוד לתנאים שנקבעו תוגדר כעבירה פלילית שדינה עד שנת מאסר. החוק גם מעניק לממונה במשרד העבודה והרווחה כלי אכיפה מנהליים רבים כן סמכות להטלת עיצומים כספיים.

התקציב לצורך הסדרת מערך המסגרות לטיפול בילדים בגילאי 3-0 יעמוד על 280 מיליון שקלים בפריסה לשבע שנים וכן יוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום. התקציב ישמש להבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לשלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן דגש על הדרכה והכשרת מטפלות וכן לצורך סבסוד התקנת מצלמות במעונות יום.

  • עוד באותו נושא:
  • מעונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully