וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הכריע: עינת קליש רותם תוכל להתמודד לראשות עיריית חיפה

המועמדת, הנחשבת ליריביתו המושבעת של ראש העיר יונה יהב, נפסלה מכיוון שמפלגת העבודה תומכת בה ובמקביל גם במועמד נוסף. היא טענה כי מדובר בטעות טכנית בלבד שהיא לא ידעה עליה ובית המשפט קיבל את עתירתה. אבי גבאי בירך: "לתושבי חיפה הכוח להחליט על עתיד העיר"

צילום: יואב איתיאל, עריכת וידאו: יאיר דניאל

בית המשפט העליון הכריע היום (שני) כי המועמדת ד"ר עינת קליש רותם תוכל להתמודד על ראשות עיריית חיפה. קליש רותם, ורשימתה "חיים בחיפה", נפסלו מכיוון שמפלגת העבודה, שתומכת בה, תומכת במקביל גם ברשימת "אוהבי חיפה" בראשות ותיק המפלגה ישראל סביון.

את ארבע העתירות הגישו מפלגת העבודה, קליש עצמה, קבוצה של חמישה תושבי חיפה ועורך הדין החיפאי גיל גולדרייך העומד בראש רשימה המתמודדת בבחירות.

הדיון בבג"ץ התקיים לאחר שבית המשפט המחוזי פסל את עתירתה. מפסק הדין של בית המשפט המחוזי עלה כי לפני כחודש מפלגת העבודה קיבלה תשובה מהמפקח הארצי על הבחירות ונאמר לה מפורשות שכל גוף כסיעה בכנסת, סיעה במועצה היוצאת או מפלגה בכנסת, יכול להגיש רשימה אחת בלבד בכל רשות מקומית. השופט שפירא קבע נחרצות כי על המפלגה היה לפעול בהתאם להבהרה זו ו"להריץ" רק רשימה אחת. לדבריו, הדברים היו ברורים וידועים מראש וכי העותרים יכולים היו לפנות בהליך משפטי מתאים עוד קודם להגשת הרשימות ולבקש מבית המשפט להצהיר כי עמדת המפקח הארצי על הבחירות אינה בהתאם לדין.

קליש, הנחשבת ליריבתו המושבעת של ראש העיר יונה יהב, טענה כי מדובר בעניין טכני פעוט וכי לא היה לה מושג על כך. על דברים אלה חוזרים גם תומכיה, שהפגינו נגד פסילתה מהמירוץ בקריאת "דמוקרטיה ולא ביורוקרטיה".

הבחירות הסוערות בחיפה
עינת קליש המועמדת לבחירות בחיפה
נפסלה בדיון בבית המשפט העליון. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
עינת קליש רותם/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

במהלך הדיון בבג"ץ, שהתקיים בראשות השופטים ניל הנדל, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, ביקשה פרקליטות המדינה לדחות את העתירות ולהותיר את פסילתה של קליש. בפרקליטות אמרו כי הם "מצרים על הסיטואציה. מבינים שהיא כרוכה בעגמת נפש. אין פה שום עניין טכני. כשמפלגה מגישה רשימה זה לא עניין טכני". השופטים פנו לפרקליטה של קליש רותם, עו"ד עמית חדד, בשאלה: "האם תוכלו לתקן את הליקוי תוך 24 שעות?". והוא השיב: "נתקן תוך 24 דקות".

אחרי החלטת בית המשפט אמרה קליש רותם על יונה יהב: "מה יש לי להגיד עליו? הוא לא מעניין. עוד שבוע בעזרת השם אנחנו שולחים אותו הביתה".

היא אמרה כי "זה יום מרגש אחרי כמה ימים של חוסר ודאות ומהמורה גדולה מאד בדרך. אנחנו כולנו מתכנסים פה (במטה הבחירות, י.א) ונמשיך לרוץ בכל הכוח. אנחנו רואים איך כל המועמדים הפוליטיים כבר עושים קמפיינים שלמים ומבסוטים, מתחילים לחפש את הטרף. כתבתי בטוויטר שהחגיגה מוקדמת מדי, אנחנו עוד פה".

לדבריה, "הייתה חתימה לא תקינה אנחנו הולכים לתקן אותה. אנחנו נלמד את הפסיקה לעומק ברגע שאנחנו נדע אנחנו נחליט ואני מניחה שמחר אתם כבר תדעו". על מפלגת העבודה אמרה כי היא "לא כועסת. טעויות. יתוקן. אנחנו ממשיכים".

עוד באותו נושא

"קומבינה נלוזה": מאחורי הקלעים של הקרב המלוכלך בבחירות בחיפה

לכתבה המלאה
עינת קליש במהלך עתירתה. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
קליש רותם במהלך הדיון, היום/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי בירך על החלטת בג"ץ "להחזיר לתושבי חיפה את הכוח להחליט על עתידה של העיר", והוסיף: "אני גאה לתמוך בעינת קליש רותם לראשות העיר חיפה. העיר זקוקה לשינוי משמעותי לטובת כלל התושבים ועינת היא האדם הנכון לכך, יש לה תכניות מפורטות ובעיקר יכולת להוציא אותן לפועל".

עורכי הדין איתן הברמן ואורי הברמן ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר, נאמן, קינן ושות', שייצגו בעתירה את מפלגת העבודה מסרו: "אנחנו שמחים שהתקבלה עמדתנו, לפיה את הבחירה לראשות עיר יש להשאיר בידי הבוחרים, ולא ניתן לפסול מועמדים על טעויות שהחוק מאפשר לתקן".

ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר אחרי ההחלטה כי "הבחירות יוכרעו בקלפי על ידי תושבי חיפה, כפי שראוי היה להיות כל הזמן. קליש תתמודד עם הרשעתה בפלילים וחוסר ניסונה להנהיג עיר מורכבת וגדולה כמו חיפה. הציבור בחיפה לא יהמר וייתן אמון במי שמוביל את העיר להישגים חסרי תקדים מזה 15 שנה".

ראש עיריית חיפה יונה יהב. אתר רשמי, מערכת וואלה!
קליש רותם נחשבת ליריבה בולטת שלו. יהב/מערכת וואלה!, אתר רשמי

מהמטה של דוד עציוני נמסר: "אנו מברכים את בגץ על החלטתו לאשר את המשך התמודדותה של עינת בבחירות הקרובות, כעת נוכל לנהל מערכת בחירות דמוקרטית שתוכרע בקלפי ותיתן לתושבי חיפה להחליט מי יהיה ראש העיר הבא".

סיעת הירוקים של חיפה והעומד בראשה אביהו האן בירכה על קבלת בג"ץ את ערעורה של עינת קליש-רותם ושובה להתמודדות: "אנו מברכים את הרכב שופטי בג"ץ על שהבינו את הטעות שבפסילת ד"ר קליש ואפשרו להליך הדמוקרטי לשוב ולהתנהל לפי כוונת המחוקק". בסיעה הוסיפו, "בג"צ הפגין גדלות רוח ושיעור קומה".

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני מסר: "בית המשפט בהחלטתו לקבל את ערעורה של קליש שמר בכך על הזכות הדמוקרטית של החיפאים לבחור בקלפי את ראש העיר הבא".

ממטה הבחירות של אוהבי חיפה בראשות ישראל סביון נמסר כי הם "מברכים על החלטת בג"ץ. רשימת אוהבי חיפה נאלצה להשתתף בהליך המשפטי בשל טענות לפסול את התמודדותה. הטענות כנגדנו היו הן של הגברת עינת קליש ובאופן תמוה, של מפלגת העבודה. למרות הטענות, ביקשנו מבית המשפט המחוזי שלא לפסול את התמודדותה של קליש. משהכריע בג"ץ כפי שהכריע, אנו מברכים על ההחלטה הקובעת כי המועמדות שלנו הינה לגיטימית. אנו ממשיכים בקמפיין הבחירות לראשות העיר ולמועצת העיר.

בינתיים באלעד: בג"ץ דחה את העתירה נגד פסילתו של יצחק פינדרוס

בתוך כך, בג"ץ דחה היום את העתירה שהוגשה נגד פסילתו של יצחק פינדרוס, המועמד המוביל לראשות עיריית אלעד. מועמדותו של פינדרוס, שנתמכה בידי שתי הסיעות החרדיות - ש"ס ודגל התורה - נפסלה בשבוע שעבר על ידי בית המשפט המחוזי בלוד לאחר שהטענות על כך שמרכז-חייו אינו בעיר אלעד אלא בירושלים התקבלו.

מאחורי ההחלטה לפסול את פינדרוס עמדה עתירה שהגיש חבר המועצה שי נתן שכללה בין היתר חומרים שנאספו ומעקבים שנערכו באמצעות חוקרים פרטיים - צעד חריג בפוליטיקה החרדית. במידע שהובא בפני בית המשפט התברר כי אחרי שהעביר את כתובתו לאלעד, פינדרוס לא לן בעיר במשך ארבעה ימים רצופים, ופעילותו היחידה באלעד כללה "פגישות וסיורים פוליטיים בעוד שאת קניותיו וסידוריו האישיים הוא ערך בירושלים בלבד".

פינדרוס אף לא הכחיש כי אחרי הבחירות, ככל שינצח, הוא לא יתגורר בעיר ברוב ימות השבוע. ההחלטה לפסול את המועמד המוביל היא מכה קשה לדיל הפוליטי שרקחו יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר דגל התורה משה גפני לקידום מועמדים משותפים בבחירות לרשויות המקומיות במספר ערים ברחבי-הארץ.

(עדכון ראשון: 19:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully