וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מזהירה: הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין עמנו מסוכנת

סגן שר החוץ גינה את החלטתו של טראמפ לסגת מהאמנה שנחתמה בתקופת המלחמה הקרה להגבלת פיתוחם של טילים גרעיניים לטווח בינוני. "אם ארה"ב תמשיך לפרוש מהסכמים בינלאומיים, נאלץ לנקוט צעדים בתגובה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רוסיה גינתה היום (ראשון) את החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם גרעיני מתקופת המלחמה הקרה, ואיימה להגיב על "הצעד המסוכן מאוד" שנקט. וושינגטון מאשימה במוסקבה בהפרת ההסכם מ-1987, שנועד להגביל את פיתוחם של טילים גרעיניים לטווח בינוני, אך בקרמלין מכחישים זאת.

"לא רק שהקהילה הבינלאומית לא תבין את הצעד המסוכן מאוד הזה, אלא שהוא יגרור גם גינויים משמעותיים", אמר סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב. הוא אמר לסוכנות הידיעות הרשמית טאס כי להסכם יש חשיבות רבה מבחינת הביטחון והיציבות הגרעיניים ולמען שמירת היציבות האסטרטגית. הוא גינה את וושינגטון על כך שהיא מנסה, לדבריו, להשיג רווחים דרך "סחיטה".

הוא הזהיר כי אם ארצות הברית תמשיך לפרוש מהסכמים בינלאומיים - טראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן במאי ומהסכמים בינלאומיים נוספים מאז תחילת כהונתו - אז "לא תהיה לנו ברירה אלא לנקוט צעדים בתגובה, כולל כאלו המשלבים טכנולוגיה צבאית". הוא הוסיף: "אנחנו לא רוצים להגיע לשלב הזה".

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ: נפרוש מהסכם בקרת נשק גרעיני עם רוסיה - היא מפרה אותו

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במהלך תרגיל 
"ווסטוק" שנפתח בסיביר 13 בספטמבר 2018. רויטרס
פוטין צופה בתרגיל צבאי בחודש שעבר/רויטרס

אתמול אמר טראמפ כי רוסיה מפרה את ההסכם וטען כי היא "עושה זאת לאורך שנים''. ארצות הברית מאמינה כי רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות. זאת בניגוד לאמנת ה-INF שנחתמה בין ממשלו של הנשיא רונלד רייגן לבין מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב להגבלת פיתוח טילים לטווח בין 500 ל-5,000 ק"מ.

הטילים, מסוג "נובטור" 9M729, יאפשרו לה לתקוף באירופה באמצעות נשק גרעיני בתוך זמן קצר, אולם מוסקבה מתעקשת כי היא אינה מפרה את האמנה אם כי היא מספקת מעט מאוד מידע לגבי הטילים החדשים.

"אנחנו לא מתכוונים לאפשר להם להפר הסכם גרעיני ולייצר נשק, כשלנו אסור", אמר. טראמפ אמר כי ההסכם מנע עד כה מארצות הברית לפתח כלי נשק חדשים, אך בכוונתה לפתח בכל זאת, אלא אם רוסיה וסין - שאינה צד בהסכם - יסכימו לא להחזיק בנשק גרעיני או לפתח אותו. בניו יורק טיימס דווח ביום שישי כי טראמפ רוצה לפרוש מההסכם כדי להתרכז במאמצים לבלימת הנוכחות של סין באוקיינוס השקט.

"אנחנו נהיה חייבים לפתח את הנשק הזה", הוסיף טראמפ, "אלא אם כן רוסיה תבוא אלינו, סין תגיע אלינו וכולם יגיעו אלינו ויגידו - בוא נהיה חכמים ואף אחד יפתח את הנשק הזה. אבל אם רוסיה תעשה את זה ואם סין תעשה זה, ובינתיים אנחנו מחויבים להסכם, זה לא מקובל", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפני עצרת בחירות באלקו נבאדה 21 באוקטובר 2018. רויטרס
מזהיר מפיתוח נשק מתקדם. טראמפ, אתמול/רויטרס

בתחילת החודש הזהירה שגרירת ארצות הברית בנאט"ו, קיי ביילי האצ'יסון, כי רוסיה חייבת לעצור פיתוח של מערכות טילי שיוט אסורות או שארצות הברית תנסה להשמידן לפני שיהפכו למבצעיות.

ההסכם נחתם ב-1987, בשלהי המלחמה הקרה, והגביל את שתי המעצמות מפני פיתוח טילים המסוגלים לפגוע באירופה או באלסקה. בשנה שעברה חגגו הצדדים 30 שנה לחתימתו בז'נבה, אך באותה שנה מחלקת המדינה דיווחה כי מוסקבה מפרה את ההסכם.

ב-2014 האשים הנשיא ברק אובמה את רוסיה בהפרת ההסכם אחרי שהיא שיגרה טיל שיוט במסגרת ניסוי. הוא בחר שלא לפרוש מה-INF, בעקבות לחץ ממנהיגי אירופה, שהזהירו כי צעד כזה יוביל לחידוש מרוץ החימוש.

היום אמר שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, כי על ארצות הברית לשקול את המהלך, הן מבחינת ההשלכות לאירופה והן מבחינת ההשלכות עבור מאמצים עתידיים לפירוק מנשק גרעיני.

בולטון במוסקבה

היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, יצא אתמול לביקור ברוסיה, אזרבייג'ן, ארמניה וג'ורג'יה. התחנה הראשונה בביקור שלו היא מוסקבה, שם ייפגש עם מנהיגים רוסים, בהם שר החוץ, סרגיי לברוב וראש המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, ניקולאי פטרושב.

ברקע הביקור, הקיפאון ביחסים בין מוסקבה וושינגטון על רקע המשבר האוקראיני, המלחמה בסוריה וכן ההאשמות על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016 ובבחירות אמצע הקדנציה. הוא צפוי לאשר בפניהם את הנסיגה מההסכם.

גורבצ'וב, אחד מאדריכלי ההסכם, אמר כי זו טעות. "הם באמת לא מבינים בוושינגטון מה תגרום הפרישה מההסכם?", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully