וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן סלמאן לא ידע: לגרסה המופרכת של סעודיה למות חאשוקג'י יש יעד אחד

20.10.2018 / 16:58

נשיא ארה"ב טראמפ מיהר לחבק את התיאוריה לפיה "גורמים סוררים" התנקשו בעיתונאי הסעודי, למרות שגופי המודיעין שלו חושבים אחרת. חרב הסנקציות עדיין מונפת, אך כנראה שמדובר בפתרון הטוב ביותר מבחינת הצדדים - כל עוד ארדואן יישאר רגוע

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

17 ימים נדרשו לערב הסעודית להודות במה שלרוב האנשים בעולם היה ברור די הרבה זמן - העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י אינו בין החיים, שנלקחו ממנו בעת שביקר בקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו. מעבר לעובדה הזו, יתר הפרטים שהוצגו בגרסה הראשונה של ריאד לאירועים נשמעים מופרכים, אך הם מיועדים בעיקר לזוג אוזניים אחד - של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

בראש ובראשונה, הודעת התביעה בממלכה אינה מזכירה את יורש העצר מוחמד בן סלמאן כמי שידו הייתה בדבר, בניגוד להערכות של סוכנויות המודיעין האמריקניות הסבורות כי מבצע בסדר גודל שכזה לא היה יכול לצאת לדרך ללא אישורו של האיש החזק ביותר בממלכה. העובדה שבין 15 הסוכנים הסעודים שהיו מעורבים בפעולה היו מקורבים רבים של הנסיך בן ה-33 - בהם מהר עבד אל-עזיז מוטרב, שתועד בתמונות רבות מלווה את יורש העצר במסעותיו באירופה ובארצות הברית - מקשה עוד יותר להאמין כי בן סלמאן לא הורה על כך, או אפילו לא ידע על כך, כפי שטען גורם סעודי בכיר הלילה.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן  קבניו יורק במהלך פגישתועם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס בניו יורק, ארה"ב 27 במרץ 2018. רויטרס
"לא ידע". יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

אותו גורם ניסה להסביר את מה שאירע בכך שישנה הוראה כללית להשיב בחזרה לממלכה את מבקריה החיים בחו"ל, ולכן ייתכן שחברי הקבוצה - שזוהו כאנשי מודיעין וגורמי צבא רשמיים - פעלו על דעת עצמם. זה עדיין לא מסביר מדוע היו צריכים להצטייד מראש במסור לחיתוך עצמות וברופא בכיר המתמחה בניתוחים שלאחר המוות אם לא תכננו להרוג את חאשוקג'י מראש.

לעלילה הסעודית נתפרו גם שני שעירים לעזאזל בכירים - הגנרל אחמד אל-עסירי, סגן ראש שירותי המודיעין, והיועץ הבכיר סעוד אל-קחטאני, המקורב ליורש העצר. בן סלמאן, שהכול נעשה בדברו מאז שעלה אביו הישיש לשלטון לפני שלוש שנים, פשוט "לא ידע". גם להסבר שלפיו הגופה "נעלמה" יש מטרה ברורה - להימנע מאישוש העדויות על העינויים הקשים שעבר מי שעד לפני כמה שנים היה יועץ בכיר בממלכה ופרשן בולט.

עוד באותו נושא

סעודיה מודה: חאשוקג'י מת בקונסוליה; בכירים הודחו

לכתבה המלאה

הזעם האמריקני שהפתיע את בן סלמאן

יורש העצר, לפי ההערכות, לא שיער את עוצמת השערורייה העולמית שתתעורר בעקבות הרצח של העיתונאי. הוא סבר שיוכל לעמוד בלחץ ולשגר איומים בחזרה, כשהוא מקבל באופן אוטומטי הודעות תמיכה מהנסיכויות הכפופות לו במפרץ (פרט לקטאר). חוסר רצונו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לתקוף אותו ואת הממלכה ישירות, ובמקום זאת להשאיר ל"גורמים" לעדכן את התקשורת בפרטים מהחקירה, חיזק בימים הראשונים מאז פרוץ הפרשה כי היא תסתיים בהבנות כלשהן בין שתי המדינות הסוניות, שיחסיהן ידעו ימים יפים יותר.

עם זאת, בן סלמאן הפזיז, שמצוי בסבך של משברים אזוריים, לא העריך נכונה את תגובות הזעם בארצות הברית, בעלת בריתה הקרובה של ערב הסעודית. בימים הראשונים שמר הממשל על שתיקה, אך הצטברות ההדלפות מתוך החקירה הטורקית, שכללו פרטים גרפיים על ביתור גופתו של חאשוקג'י, אילצו גם את טראמפ המסויג לאיים בסנקציות אם יוכח כי הנהגת הממלכה אחראית ישירות לחיסול.

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
מתוך תיעוד פעילות חוליית החיסול בטורקיה/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

באותה נשימה, הוא גם הותיר פתח לטיוח הסיפור - התיאוריה שלפי "גורמים סוררים" התנקשו בחאשוקג'י על דעת עצמם, ולכן לא ניתן להעניש על כך את יורש העצר, שבו הוא תולה תקוות רבות במאמציו לרסן את איראן. הגרסה הזו הושמעה הלילה מפי הממלכה וטראמפ מיהר לקבלה כאמינה על אף שגופי המודיעין שלו חושבים אחרת.

חרב הסנקציות עדיין לא הוסרה מצווארה של ערב הסעודית. נשיא ארצות הברית ידוע כמי שיכול לסתור את עצמו בתוך דקות, והקונגרס נראה נחוש להעניש את ריאד על אף ההסתכנות בזינוק מחירי הנפט. לא תהיה זו הפעם הראשונה בממשלו של טראמפ שבה הרפובליקנים והרפובליקנים פועלים יחד בניגוד לעמדתו - כך היה כשהם הענישו את רוסיה על התערבותה בבחירות, חרף הסתייגותו הרבה של טראמפ.

זה עשוי להיות הפתרון הטוב ביותר מבחינתו של טראמפ וכזה הנסבל על ידי ערב הסעודית. כל עוד הממשל עצמו לא יחרים את הממלכה וימשיך לתמוך בה ולעשות עמה עסקים, סנקציות מסוימות מצד הקונגרס הן נסבלות, כפי שיעידו רוסיה, איראן, סין ואחרות.

רצח וגם ירש

ארדואן, שמפגין שתיקה יחסית ולא אופיינית ביחס למזגו הזועף בדרך כלל, עשוי לקבל את הגרסה הסעודית על מנת להימנע ממשבר כולל. על אף המתיחות בין אנקרה לריאד סביב קטאר, טורקיה זקוקה להשקעות הסעודיות בכלכלתה הרעועה והעמדה לדין של בכירים סעודים יכולה לספק את ארדואן, שיציג זאת כהישג במרדפו אחרי "הצדק". לפי חלק מההשערות, שחרורו של הכומר האמריקני אנדרו ברונסון ממעצר בית בשבוע שעבר קשור למגעים מאחורי הקלעים בין וושינגטון, אנקרה וריאד, שהגיעו לשיאם במסע הדילוגים של שר החוץ מייק פומפאו.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעניק אות הצטיינות לג'ון קונלי גיבור מלחמת וייטנאם בבית הלבן 18 באוקטובר 2018. רויטרס
היעד למסר. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/רויטרס

עבור בן סלמאן, הדבר החשוב ביותר הוא שאביו המלך בן ה-82 לא השליך אותו לכלבים. ספק רב אם הוא כבר יכול לעשות זאת, גם אילו היה רוצה בכך. יורש העצר ניקה היטב את מתנגדיו מבית ונראה שהוא גם רצח וגם ירש - הוא בכבודו ובעצמו יעמוד בראש הוועדה המלכותית שתפקח על שינוי מבני בשירותי המודיעין, אף שאלו היו תחת שליטתו המלאה.

למזלה של הממלכה הסונית השמרנית, חשיבותה במאזן הכוחות העולמי גדולה עד כדי כך שהיא תוכל לצלוח את המשבר הזה. משקלה מול איראן, הנפט שלה והחשש של טראמפ מפני כניסתן של רוסיה ושל סין לממלכה במקרה של ניתוק יחסים מקטינים את הסיכוי שיורש העצר, המלך העתידי, ייענש בדרך בלתי-הפיכה. ייתכן שתדמית הרפורמטור, שמראש הייתה מוכתמת בדם, התפוגגה, אך בן סלמאן הוא שליט צעיר. בעוד כמה שנים מרבית מנהיגי המערב יתחלפו, והוא כנראה יישאר ויוכל לנסות לשווק את עצמו מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully