וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ששלושת ילדיה נרצחו תוקפת: "אפשר למנוע את הרצח הבא"

17.10.2018 / 16:08

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה דיון דחוף לאחר שלושת מקרי רצח הנשים בשבוע האחרון. לילך שם טוב סיפרה כיצד במהלך המשפט גילתה שהפסיכיאטרית לא אשפזה את בעלה לשעבר, למרות בקשתו, וטענה שהרצח יכל להימנע. "אני אם שכולה באופן מיותר"

עריכה: יאיר דניאל

בעקבות שלושת מקרי הרצח האחרונים שאירעו בנתניה, והעלייה במספר הנשים שנרצחו השנה, התקיים היום (רביעי) דיון דחוף שיזמה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (יש עתיד) בוועדה לקידום מעמד האישה. במהלך הדיון השתתפה לילך שם טוב, ששלושת ילדיה נרצחו בשנת 2011 על ידי בעלה לשעבר, ותקפה את התנהלות המדינה באי חקיקת חוקים שיגנו על נשים, בהם החוק להעברת מידע בין גופים ממשלתיים שלא חוקק. "בגלל שתבעתי את המדינה, נודעו לי דברים שלא ידעתי קודם", סיפרה שם טוב. "הגרוש שלי נמצא כמסוכן סביבתי על ידי קצין מבחן ואף אחד לא טרח להגיד לי את זה. לפני הרצח הוא הטריד את המאהבת שלו וניסה להתאבד ליד הבית שלה".

שם טוב מוסיפה כי הגרוש שלה הובא בפני בית משפט והשופטת הורתה על אבחון. כמה שבועות לפני הרצח הוא הלך לפסיכיאטרית וביקש שיאשפזו אותו אך היא סירבה. במקום זאת, הגדילה הפסיכיאטרית את מינון התרופות האנטי דיכאוניות שלו. לפני שהאב רצח את ילדיה ב-153 דקירות סכין הוא סימם אותם בעזרת התרופות. "אותה פסיכיאטרית לא עדכנה אף אחד למרות שהייתי ידועה לרשויות".

במהלך הועדה שם טוב שחזרה את סיפורה בפני חברי הכנסת והאנשים שהגיעו לוועדה וטענה שאין קשר בין מקרי רצח למעמד סוציו אקונומי. "גרנו בבית של שתי קומות עם שתי מכוניות, בית שלא היה מבייש אף אחד", הסבירה שם טוב. "כולם חשבו שהמצב שלי טוב, גם אני חשבתי, אבל סבלתי מאלימות סמויה, מילולית, פסיכולוגית, רגשית. אף אחד לא יודע את זה כי אף אחד לא מעלה את זה על סדר היום".

לילך שם טוב, גרושתו של דרור בן דרור בגזר דינו בבית משפט מחוזי פתח תקווה, יולי 2012. נמרוד סונדרס
"הילידים שלי יכלו לחיות היום". לילך שם טוב במשפט עם הגרוש שלה, יולי 2012/נמרוד סונדרס

לדבריה, במהלך המשפט גילתה שם טוב על עוד מקרה רשלני בו המדינה הייתה יכולה למנוע את הרצח של ילדיה אם הייתה מתבצעת העברת מידע בין גורם ממשלתי אחד למשנהו. "במשפט שקיימתי נגד המדינה, התקשר אליי חוסה מבית החולים הפסיכיאטרי שהגרוש שלי היה איתו בחדר", סיפרה שם טוב. "אותו אדם סיפר לי שהוא אמר לו שהוא הולך לרצוח את שלושת הילדים שלי, אותו חוסה סיפר למדריך שלו שהרים טלפון לבית החולים הפסיכיאטרי בפרדסיה וסיפר את המקרה אולם הם לא עשו כלום. כמה שבועות אחרי זה הילדים שלי נרצחו". על מקרה זה תבעה שם טוב את המדינה ב-11 מיליון שקלים.

"הילדים שלי היו צריכים לחיות היום", קראה שם טוב במהלך הדיון. "אני כועסת על ההתנהלות של המדינה, שאף אחד לא מעביר מידע, אני אם שכולה באופן מאוד מיותר". עוד תקפה שם טוב את ההתנהלות המדינה במיגור התופעה של רצח ואלימות נגד נשים, לדבריה, הכנסת והממשלה עסוקים רק בקיום וועדות ועשיית דוחות שנגנזים בסופו של דבר ולא מיושמים. "אני מאוכזבת מאוד מהתפקוד של הרבה מאוד אנשים למנוע את הרצח הבא", אמרה שם טוב. "בפברואר 2010 יצא דוח שדרכו למדתי את כל האורות האדומים לזיהוי מצבים מסוכנים, אבל הוא נגנז כי כנראה לאנשים מסוימים דברים שלא נעים להתעסק איתם. הייתי מזועזעת עד עמקי נשמתי שהדוח לא קיים".

עוד מספרת שם טוב כי ברגע שח"כ תמנו שטה הזמינה אותה לדבר בוועדה, היא הבטיחה לעצמה שהיא חייבת לחזור לכנסת ולומר את דבריה בגלל הכעס והבושה שהיא מרגישה. "אני כועסת ומתביישת. יש דוחות שיכלו למנוע את הרצח הבא אבל שום דבר לא קורה כאן, לא מבינה למה לא עושים חוקים נגד התופעה".

עוד באותו נושא

"שיירקב בכלא כל החיים": הוארך מעצר השוטר החשוד ברצח בנתניה

לכתבה המלאה
אנגווץ וואסה נרצחת נתניה. מתוך פייסבוק, צילום מסך
"עשרות מקרים יכלו להימנע". מסארשה וואסה שנרצחה על ידי בעלה בנתניה בשבוע שעבר/צילום מסך, מתוך פייסבוק

ח"כ תמנו שטה שהזמינה את המשפחות לשאת דברים בדיון, אמרה "כשנפתח מושב הכנסת, סדר היום עסק בהרבה נושאים אבל לא בנושא החושב ביותר - חיים של אנשים, חיים של נשים". לטענתה, יש אנשים שמנסים להרחיק את הנושא מלב הקונצנזוס הישראלי, "כאילו מדובר בנשים עולות, אתיופיות, רוסיות, ערביות, השקופות. אבל אישה היא אישה היא אישה. ילדים הם ילדים. אנחנו צריכים להתלכד סביב המאבק הזה כולם".

לדבריה, מתבצעים 20 מקרי רצח בשנה, "אבל אלפי נשים חיות תחת טרור. מה עם הקצאת משאבים ריבונו של עולם? אולי בגלל שיש רק ארבע נשים בממשלה?". ח"כ תמנו שטה סיפרה על מקרי רצח בהם ילדים לא יכולים לחזור לבית בגלל שהרוצח, מזוכה לפי חוק "יחסי ממון" ב-50% מהדירה והילדים נאלצים לוותר על הבית. "הרצחת וגם ירשת. באיזו מדינה אנחנו חיים?", הוסיפה ח"כ תמנו שטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully