וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי מתרחק: הלאומנים זכו בבחירות בבוסניה

9.10.2018 / 16:29

המפלגות האתניות התחזקו בכל אחד מהמחוזות המרכיבים את מערכת השלטון הסבוכה במדינה, 23 שנה אחרי המלחמה האכזרית. מטעם הסרבים זכה לאומן פרו-רוסי, שתומך בחבירה לסרביה וכינה את בוסניה "מדינה בלתי-אפשרית". התוצאות מרחיקות את בוסניה ממוסדות מערביים

צילום: רויטרס

לאומן סרבי המתנגד לקיומה של בוסניה כישות מדינית אחת זכה במושב במועצת הנשיאות המשולשת של המדינה. תוצאות הבחירות, שפורסמו אתמול (שני), הראו על התחזקות המפלגות הלאומניות במחוזות הפדרציה השונים, בתוצאות הצפויות להאט את הליך שילובה של המדינה הבלקנית באיחוד האירופי.

המפלגות הגדולות משורות הסרבים, המוסלמים והקרואטים ביססו את אחיזתן בכמעט כל מערכות השלטון בשיטת הממשל הסבוכה של המדינה. מאז תום המלחמה ב-1995, שבה נהרגו כמאה אלף איש, חולקה המדינה בין רפובליקה סרבית לבין פדרציה של מחוזות קרואטים ומוסלמים, שיחד מרכיבים מועצת נשיאות משותפת.

השליטה של המפלגות האתניות סיכלה בשנים האחרונות את המאמצים לערוך רפורמות בכלכלה ולהתקבל לגופים מערביים, כמו האיחוד ונאט"ו.

לקריאה נוספת
שדי רצח העם רודפים את סרברניצה אחרי זכייתו של לאומן סרבי

מנהיג הלאומנים הסרבים של בוסניה, מילורד דודיק, אחרי ניצחונו בבחירות, 8 באוקטובר 2018. רויטרס
נתמך על ידי רוסיה. מנהיג הסרבים בבוסניה, דודיק, ראשון/רויטרס

מפלגתו של הלאומן הפרו-רוסי מילורד דודיק, שתומך בסיפוח המחוז הסרבי בבוסניה לסרביה, בדרכה להיות החזקה ביותר במדינה וכן בפרלמנט של המחוז עצמו. הוא כינה בעבר את בוסניה "מדינה בלתי-אפשרית". בעל ברית שלו נבחר לרשת אותו בתפקיד נשיא רפובליקת סרפסקה, שעשויה לנסות להכריז על עצמאות בתמיכת רוסיה.

המפלגה המוסלמית הבוסנית SDA זכתה ברוב הקולות במחוז הבוסני בפדרציה הבוסניאקית-קרואטית. נציגה ספיק דז'פרוביץ' זכה במושב של הבוסנים במועצת הנשיאות.

"בוסניה בדרך למשבר חוקתי מבחינת הנשיאות שלה", אמר אלידה ורצ'יץ', מנהל מכון המחקר "פופולרי", לנוכח המחלוקות הצפויות בין דודיק לבין ז'ליקו קומסיץ', מנהיג הקרואטים, שנחשב למתון יותר ביחס למנהיג המפלגה הקרואטית הגדולה ביותר HDZ, דרגן קוביץ'.

דודיק אמר כי הוא תומך בשיתוף פעולה עם ה-HDZ במועצת השרים, שמשמשת הממשלה הלאומית בפועל, ובפרלמנט הלאומי.

עם זאת, לדברי ורצ'יץ', ההסכמים הבין-מפלגתיים יהיו קלים יותר בדרגים אחרים של הממשלה, שבהם הצליחו הלאומנים למשול יחד מאז סוף המלחמה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אישה מוסלמית מתפללת בבית קברות בסרברניצה, בוסניה, שם קבורים בעלה ושני בניה שנרצחו במלחמה, אוקטובר 2016. רויטרס
מאה אלף איש נהרגו במלחמה. קברים של הרוגי טבח סרברניצה/רויטרס

משקיפים בינלאומיים אמרו כי הבחירות התקיימו בצורה סדירה באופן כללי, על אף כמה דיווחים על שיבושים בהליך ההצבעה. הם קראו לרשויות לחקור את כל הטענות לזיופים ולהפרות אחרות של ההליך.

מחלקת המדינה האמריקנית הביעה דאגה מהדיווחים על שיבושים בהליך ההצבעה. "אנחנו מקווים שכל הצדדים והאזרחים ינתבו כל זעם שיש להם דרך הערוצים החוקיים", מסרה דוברת מחלקת המדינה, הת'ר נוירט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully