וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית הסודית שכמעט דרדרה את מלחמת וייטנאם לסכסוך גרעיני

6.10.2018 / 15:01

מסמכים מסווגים שנחשפו לאחרונה חושפים כי מפקד הכוחות האמריקניים גנרל ווסטמורלנד הוציא לדרך ב-1968 מבצע שיאפשר לו לתקוף את הקומוניסטים בנשק גרעיני בתוך זמן קצר. ואולם, הנשיא דאז ג'ונסון רתח מזעם ועצר את התכנית מחשש שסין תצטרף למלחמה. "צריך להודות לו על כך"

עריכת וידאו:ניר חן

מפקד הכוחות האמריקניים בווייטנאם שקל להשתמש בנשק גרעיני באחד הקרבות העזים ביותר במלחמה - כך עולה ממסכמים מסווגים, שהותרו לאחרונה לעיון הציבור. גנרל וויליאם ווסטמורלנד, לפי המסמכים שנמצאו בזמן כתיבת ספר חדש בנושא, החל בשורה ארוכה של הכנות סודיות שיאפשרו לו להשתמש בנשק גרעיני בתוך זמן קצר, במקרה של תבוסה בקרב על קה סאן שהתחולל ב-1968.

המבצע החשאי, שכונה "לסת שבורה", יצא לדרך אחרי אישורו של מפקד הכוחות האמריקניים באוקיינוס השקט וכלל העברה של כלי נשק גרעיניים לדרום וייטנאם כך שניתן יהיה להפעילם בהתראה קצרה. היועץ לביטחון לאומי דאז, וולט רוסטואו, התריע את הנשיא לינדון ג'ונסון על כך.

לקריאה נוספת על מלחמת וייטנאם
"היצירה האולטימטיבית על המלחמה שצילקה את אמריקה
"וייטנאם לא תיפול": תדרוכי ניקסון ופורד חושפים את חולשת ה-CIA

גרנל ויליאם ווסטמורלנד מפקד הכוחות האמריקניים דרום בוייטנאם עם טילי נ"מ פברואר 1965. AP
נבלם על ידי הנשיא ג'ונסון. ווסטמורלנד ליד משגרי נ"מ בווייטנאם, 1965/AP

לפי טום ג'ונסון, אז יועץ צעיר של הנשיא שחיבר מזכרים במהלך פגישות בנושא, הנשיא - שלמרות שם המשפחה הזהה, אינו קשור אליו - דחה את התכנית והורה על עצירתה. "כשהוא הבין שהתכנית יצאה לדרך, הוא זעם בצורה יוצאת דופן על כך והורה דרך רוסטאו, ואני חושב שגם ישירות לווסטמורלנד, לעצור אותה", אמר ג'ונסון לניו יורק טיימס.

ג'ונסון סיפר כי הנשיא חשש שסין תצטרף למלחמה במקרה כזה, כפי שעשתה במלחמת קוריאה בשנות ה-50. "ג'ונסון מעולם לא באמת סמך על הגנרלים שלו", אמר. "הייתה לו הערכה גדולה לגנרל ווסטמורלנד, אבל הוא לא רצה שהגנרלים שלו ינהלו את המלחמה".

זו הייתה אחת השנים הסוערות ביותר בהיסטוריה האמריקנית. ג'ונסון יכריז שבועות לאחר מכן כי הוא לא מתמודד על כהונה נוספת, כשמרטין לותר קינג ורוברט קנדי יירצחו זמן קצר לאחר מכן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המזכר ששלח ווסטמורלנד למפקד הכוחות באוקיינוס השקט/מערכת וואלה!, צילום מסך

המסמכים מראים כיצד ארצות הברית הייתה קרובה להשתמש שוב בנשק גרעיני, 23 שנים אחרים הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסקי שאילצו את יפן להיכנע ולסיים את מלחמת העולם השנייה. הם מופיעים בספר "נשיאי מלחמה", שאותו חיבר ההיסטוריון הנשיאותי מייקל בצ'לוס. "ג'ונסון עשה ללא ספק שורה של טעויות קשות במלחמת וייטנאם", אמר בצ'לוס. "אבל עלינו להודות לו על כך שהבטיח בתחילת 1968 שאין סיכוי שהמלחמה הטראגית הזו תהפוך לגרעינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully