וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפוף בשמיים: שלוש תקריות חמורות עם כלי טיס צבאיים החודש

12.10.2018 / 15:44

בנוסף לתקרית שפרסם צה"ל על המצנח הממונע שהתקרב באופן מסוכן למטוס קרב, לוואלה! NEWS נודע על שתי תקריות נוספות שבמהלכן חלפו כלי טיס של חיל האוויר קרוב לכלי טיס אזרחיים. בתקרית אחרת אף נשקפה סכנה ממשית. בצבא מתחקרים ובמהלך 2019 תופעל מערכת חדשה לשליטה ובקרה

מסוק CH-53K, לוקהיד מרטין. לוקהיד מרטין, מערכת וואלה! NEWS
מסוק CH-53K (צילום: לוקהיד מרטין)/מערכת וואלה! NEWS, לוקהיד מרטין

התקרית שפרסם היום (שישי) צה"ל על המצנח הממונע שהתקרב שלשום באופן מסוכן למטוס קרב ללא תיאום וחדר למרחב האווירי של בסיס במרכז הארץ היא אינה המקרה הראשון של אירוע בטיחות בחיל האוויר החודש. לוואלה! NEWS נודע על שני מקרים נוספים. בשניהם חלפו כלי טיס של חיל האוויר קרוב לכלי טיס אזרחיים.

במקרה הראשון שהתרחש לפני כשבועיים, חלפו בצפון הארץ מסוק מסוג "ינשוף" של חיל האוויר וכלי טיס אזרחי מסוג "אולטרה-לייט" בטווח קרוב, באופן שהעמיד בסכנה ברורה את שני כלי הטיס, כשאסון נמנע ברגע האחרון.

לאחר תחקור ראשוני של האירוע הוחלט על הגדרת נוהל חדש. לדברי גורמי צבא נקבע כי במידה ובאותו נתיב או אזור יטוס אזרח במקביל למסוק צבאי, יעביר בקר האוויר את צוות האוויר של המסוק לתדר טיסה על מנת שכל התנועות יהיו על אותו התדר. מטרת הפעולה תהיה לקצר את תהליך העברת המידע לצוות האוויר ולחבר אותו בזמן אמת לפעילות במרחב האווירית. מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר באירוע של התקרבות בין כלי טיס צבאי ואזרחי באוויר, שבשום שלב לא התנגשו. האירוע מתוחקר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסוק "בלק הוק" של חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה!, צילום מסך

אירוע שני שנודע גם כן לוואלה! NEWS התרחש לפני כשבועיים בו מסוק צבאי מסוג "שרף" התקרב לכלי טיס אזרחי, במסלול ההמראה בבסיס שדה דב. מתחקור ראשוני עלה שככל הנראה הטייס האזרחי פעל בניגוד לנתונים המדויקים שקיבל ממגדל הפיקוח ולכן כמעט עלה על נתיב הטיסה של המסוק הצבאי. עוד התברר כי מסוק השרף לא הופיע על המכ"ם בעקבות תקלה טכנית.

בתגובה לאירוע זה, מדובר צה"ל נמסר כי "בכל משך האירוע המרחק בין המטוסים היה רב ולא הגיע למצב מסוכן. האירוע תוחקר ופרטי הטייס האזרחי שטעה הועברו לרשות שדות התעופה". גורם צבאי אחר הוסיף כי "אחד המטוסים התיישר על המסלול ללא אישור הפקחית במגדל, בזמן שהמטוס השני קיבל אישור לנחיתה. הטעות זוהתה והמטוס שבאוויר הונחה לבטל את הנחיתה".

בתגובה לאירוע שהתרחש שלשום נמסר מדובר צה"ל כי צה"ל ושרות התעופה האווירית יבדקו את התקרית הבטיחותית. "נפעל למיגור הסכנה הבטיחותית בטיסה שבוצעה בניגוד לחוק הטיס ובניגוד לנהלים".

במהלך שנת 2019 חיל האוויר צפוי להתחיל להפעיל מערכת חדשה, מהמתקדמות ביותר בעולם, לשליטה ובקרה אווירית. מערכת זו תסייע בארגון יותר טוב של המרחב האווירי הישראלי, שהצפיפות בו גדלה במהירות רבה משנה לשנה בשל התרחבות הספורט האווירי ורכש של מטוסים אזרחיים.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: אימוני המסוקים ביחידות עילית ישונו עקב פציעת לוחם באימון

לכתבה המלאה
עמיקם נורקין בועידת ישראל לתעופה, גלבוע 4, איירפורט סיטי, 2 במאי 2018. ראובן קסטרו
הורה על שינויים באימונים של יחידת "שלדג". מפקד חיל האוויר, האלוף נורקין במאי האחרון (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

לפני כשבוע וחצי פורסם בוואלה! NEWS כי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה על שורת שינויים באימונים של יחידת העילית "שלדג" שבהם מתבצעת גלישה ממסוקים. השינויים התקבלו בעקבות אירוע שהתרחש באימון של היחידה לפני כחצי שנה, אז לוחם מילואים ביחידה נפל מגובה של כחמישה מטרים לאחר שהכבל שהשתלשל מהמסוק נקרע. הלוחם נפצע באורח קל בלבד.

מיד לאחר האירוע הורה אלוף נורקין על הקמת ועדת בין-זרועית שתחקור את נפילתו של הלוחם. ועדת החקירה שכללה כמה מומחים הגישה בשבוע שעבר את ממצאיה למפקד חיל האוויר ובעקבותיהם קבע נורקין כי "אימון גלישה שנחשב אימון ברמת סיכון גבוהה, התקיים ללא מעטפת הבטיחות המתאימה ולא ברמה המקצועית הנדרשת". נורקין הנחה לבצע כמה השלמות בתחקיר על מנת להסיק מסקנות ברורות יותר שיוטמעו בתהליך ההכשרה החדש לפני החזרת האימונים בתחום.

מטוס קרב אמריקאי מדגם F-22 בתצוגה בבריטניה, 2010. Sang Tan, AP
התקרבות מסוכנת. מטוס F-22 (צילום: AP)/AP, Sang Tan

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully