וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א עתרה לבג"ץ: הורה לקיים את עבודות הקמת גשר יהודית בשבת

לאחר שספג ביקורת מצד המפלגות החרדיות, הורה שר התחבורה להשעות את העבודות להקמת הגשר שעתידות לגרום לעומסי תנועה כבדים. "החלטת כץ התקבלה ממניעים פוליטיים ובהיעדר סמכות", טען רון חולדאי. גם במשטרה מתחו ביקורת: "למרות הרצון לכבד את השבת, יש ציבור גדול שנפגע"

עריכת וידאו: ניר חן

עיריית תל אביב עתרה לבג"ץ היום (רביעי) נגד שר התחבורה ישראל כץ וחברת נתיבי איילון. זאת לאחר שעד היום, למרות פניות חוזרות ונשנות ובקשות הארכה, לא הובהר לעירייה מדוע המשרד החליט לעצור את עבודות הקמת גשר יהודית בשבת. "הגשנו כעת עתירה לבג"ץ להמשך ביצוע עבודות הקמת גשר יהודית בשבת", אמר ראש העיר רון חולדאי, העתירה כוללת בקשה למתן צו ביניים, המשעה את החלטת השר כץ ומחייב את נתיבי איילון להמשיך את העבודות בשבת, כמתוכנן ועד להכרעת בג"ץ".

חולדאי הוסיף כי "החלטת שר התחבורה להפסקת העבודות בשבת התקבלה ממניעים פוליטיים צרים ובהיעדר סמכות. ואף על פי כן - גשר יהודית יוקם גם יוקם". כפי שנחשף בוואלה !NEWS בתחילת חודש אוגוסט, עבודת הקמתו של גשר יהודית, גשר הולכי הרגל והאופניים שאמור לחבר בין מזרחה של תל אביב למרכזה מעל נתיבי איילון היו אמורות להתחיל ביום האחרון של חודש אוגוסט ולהימשך לתקופה של שישה סופי שבוע בהם תוכננו נתיבי איילון להיחסם לסירוגין.

אולם, הקמתו של הפרויקט ההנדסי עוררה תרעומת וסערה גדולה, והשר כץ הודיע בריאיון לחברת החדשות על הקפאת העבודות המתוכננות. בעיניי רבים, כולל ממשרדו של כץ ראו בהחלטה על הקפאת העבודות הגשר כניעה של כץ למפלגות החרדיות בקואליציה.

עבודת בגשר יהודית, נתיבי איילון, תל אביב, 23 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
תחילת העבודות להקמת גשר יהודית, לפני כחודשיים/ראובן קסטרו

אחת החלופות שהוצעה היא להקים את הגשר במהלך לילות השבוע, אולם גורם בכיר במשרד התחבורה אמר לוואלה!NEWS כי הסיכון הוא רב מאוד. "בלתי אפשרי להקים את גשר יהודית לאורך לילות השבוע. מדובר בפרויקט מורכב ומסוכן מאוד. תכנון הגשר הוא תהליך ארוך שהתקיים במשך כמה שנים. כל הגורמים נתנו את האישורים להקמתו של הגשר, המורכב מפלדה מאוד כבדה. "קשה לעבוד כשאתה גם צריך נמצא בלחץ זמן, מול סגירת התנועה", הדגיש הגורם.

"רק הקמת המנופים היא מאוד קשה, יש גם מורכבת בסגירת הכביש, שכן המשטרה לא מאשרת לסגור את הכביש לפני 22:00 בלילה ובשעה 05:00 בבוקר הכביש חייב להיות פתוח. הצבת הכלים והנפת הגשר בלתי אפשרית לביצוע במהלך הלילה, כל הפעולות לוקחות המון זמן. כשסוגרים עורק תנועה מרכזי כמו נתיבי איילון לתנועה לכמה שעות יכולה להיווצר קטסטרופה", אמר אותו גורם.

עוד באותו נושא

לחץ החרדים עבד: השר כץ הורה להקפיא את העבודות על גשר יהודית בשבת

לכתבה המלאה
הריסת מבנה הדולפינריום רון חולדאי. עיריית תל אביב,
"גשר יהודית יוקם גם יוקם". חולדאי/עיריית תל אביב

גם במשטרה התנגדו להקמתו של הגשר במהלך לילות השבוע, "מדובר באחד מעורקי התחבורה העמוסים בישראל, עוברים בו ביממה יותר מ-700 אלף כלי רכב", אמרו. "בנוסף, מסילת הרכבת חולפת תחת תוואי הגשר, מה שעלול עוד יותר להכביד. עם כל הכבוד למאמצים לכבד את רגשות החרדים, יש כאן גם ציבור גדול שנפגע פגיעה קשה ביותר. צריכים לשאול ולבדוק את מורכבות העבודה, צריך לשאול מה הולך להתבצע, וכך רק ניתן להבין אם לבצע את העבודות במהלך השבוע או בסופו. בכל העולם עובדים לפי המבחן הזה וכך צריך גם כאן".

"גשר יהודית" שיוקם מעל לנתיבי איילון, בין שכונות ביצרון ומוניטיפיורי, נועד למעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים ובעתיד מיועד להתחבר לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה בעיר. הגשר מורכב משש קורות פלדה באורך 55 מטרים כל אחת ובמשקל כולל של אלף טון. אורך הגשר הכולל יהיה בסיום העבודות 110 מטרים, רוחבו 11 מטרים ובנקודת השיא יגיע גובהו ל-18 מטרים. חלקו העליון של הגשר יהיה מקורה והוא יחולק למסלול לרוכבי אופניים ונתיב נפרד להולכי רגל, עם ריצוף עץ.

גשר יהודית הדמיה. חן אדריכלים,
הדמייה של גשר יהודית המתוכנן מעל נתיבי איילון/חן אדריכלים

בחברת נתיבי איילון ציינו כי החסימה תצריך גם את עצירת תנועת הרכבות בתחנות תל אביב, אם כי במועד המתוכנן לעבודות הקרובות אין כל רכבות בשל כניסת השבת. במהלך הרכבת הגשר יונפו הקורות על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים. שש שעות יוקדשו להצבת המנופים בעוד שהנפת הקורות וריתוך החלקים השונים של הגשר צפויים להימשך כ-15 שעות. בתום שלב הנחת הקורות צפויות להיערך עבודות נוספות שיתבצעו במהלך החודשים הקרובים בשעות הלילה. ב"נתיבי איילון" ציינו כי לביצוע העבודות ניתנו האישורים הדרושים מידי משטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה.

שר התחבורה ישראל כץ מסר בתגובה: "כשמצבו של חולדאי בסקרים מחמיר, היוזמות מתרבות". עוד הוסיף כץ: "במקום לאפשר את קידום מיזמי התחבורה הציבורית החשובים המעוכבים על ידו, ראש עיריית תל אביב-יפו שוב מציף את עניין הגשר הפוליטי ערב הבחירות לרשויות המקומיות". לדבריו, "חברת נתיבי איילון תפעל להקמת הגשר בעיתוי ובאופן המתאימים ועל פי מדיניות משרד התחבורה, למתן קדימות להשלמת קו הרכבת החשמלית הישיר מירושלים לתל אביב ולצמצום הפגיעה בציבור".

טרם נמסרה התייחסות לעתירה מצד חברת נתיבי איילון.

(עדכון ראשון: 16:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully