וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האישה שהצילה את אמריקה?": העימות במעלית שהסעיר את הסנאט

רגע לפני שהגיע הסנאטור הרפובליקני ג'ף פלייק, שהיטה את הכף בהצבעה לאישור קבנאו לעליון, הוא עוכב במעלית על ידי אישה שסיפרה שנפלה קורבן להתקפה מינית. "נאום המעלית" היה אולי הרגע שבו הפך הדיון בסנאט - לחקירת FBI

רויטרס

בבוקר היום בו התכנסה ועדת המשפט של הסנאט, טרם ההצבעה לאישור מועמדותו של השופט ברט קבנאו לבית המשפט העליון, הסנטור הרפובליקני ג'ף פלייק היה בדרכו במעלית לוועדה. כמה רגעים לפני כן פרסם כי בכוונתו לתמוך באישור קבנאו, ובעודו במעלית ולכוד תחת עין המצלמה התייצבה מולו אישה, קורבן תקיפה מינית בעצמה, והתעמתה עמו בדמעות. סרטון המעלית הפך ויראלי. הבוקר כבר היו מי שתהו "האם האישה הזאת מהמעלית הצילה את אמריקה?", כפי שצייצה עוזרת פוליטית מהמפלגה הדמוקרטית, אמי בנגסטון.

לאחר השימוע הסוער שנערך ביום חמישי בין קבנאו למתלוננת המרכזית נגדו, פרופסור קריסטין בלייזי פורד, במהלכו טענה פורד כי קבנאו תקף אותה מינית לפני 36 שנה בעוד קבנאו הכחיש על הסף את הטענות וכינה את המתקפה נגדו ''מתקפה פוליטית מצד הדמוקרטים'', הוחלט להקדים את ההצבעה לאישור מועמדותו של קבנאו, והיא נערכה שלשום.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
הפלסטינים: הגשנו תביעה להאג נגד ארה"ב בשל העברת השגרירות לי-ם
תאונה של מאה מיליון דולר: התרסקות ראשונה של מטוס ה-F-35
ארה"ב: נישאר בסוריה כל עוד איראן שם - אך לא בהכרח צבאית

השופט ברט קבנאו המועמד לבית המשפט העליון בארה"ב מעיד בשימוע בסנאט 27 ספטמבר 2018. רויטרס, רויטרס
ברט קבנאו בסנאט, השבוע/רויטרס, רויטרס
נאום המעלית - הסנטור ג'ף פלייק נקלע לעימות עם אישה המתנגדת לאישור מינוי קבנאו  29.09.18. צילום: רויטרס, רויטרס
נאום המעלית, ארצ'ילה מתעמת עם פלייק במעלית/רויטרס, צילום: רויטרס

הסנאטור מאריזונה ג'ף פלייק, כמו גם נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וו' בוש, שקבנאו עבד בממשלו בבית הלבן, הביעו תמיכה במועמדותו של השופט שנוי המחלוקת, וקראו לסנאטורים החברים בוועדה לאשר את המינוי על אף התלונות נגדו. בשעות הבוקר המוקדמות של יום הוועדה פלייק אישר כי הוא תומך במינויו של קבנאו ואף צופה כי זו תהיה הכרעת הוועידה. ללא הוכחות לסיפורה של פורד, הסביר פלייק, "מערכת הצדק מתירה חזקת חפות מפשע".

חמש דקות לאחר הודעתו, פלייק נאלץ להתמודד עם השלכות עמדתו; בדרך לוועדת המשפט של הסנאט, הוא נכנס למעלית, כאשר שתי נשים, קורבנות של תקיפה מינית, עצרו את דלת המעלית. אנה מריה ארצ'ילה בת 39, ניצלה את ההזדמנות והזהירה אותו כי "מה שאתה עושה מאפשר לאדם שחילל אישה לשבת בבית המשפט העליון".

"לא ניכנע לפגיעה בערכים" סנאטור רפובליקני יצא נגד טראמפ בנאום. רויטרס
הסנטור מאריזונה ג'ף פלייק, בנאום בסנאט/רויטרס

מריה גלגר, בת 23, התעמתה עם פלייק בדמעות ובנחישות: "אני הותקפתי מינית ואיש לא האמין לי. לא סיפרתי לאף אחד ואתה למעשה אומר שנשים לא חשובות, ושעליהן לא לספר כי אם יחליטו לספר מה אירע להן - אתה תתעלם מהן''. גלגר דרשה ממנו להסתכל לה בעיניים לאחר שפלייק השפיל מבטו לרצפה כשדיברה.

לאחר התקרית במעלית, הוועדה התחילה. עם רוב חברי ועדת הסנאט של 11-10 לרפובליקנים, יו''ר הוועדה צ'אק גרסלי נשא דברי פתיחה המשבחים את המועמד מטעמם, והכריז כי ההצבעה תקבע לצהריי היום. חברי הסנאט הדמוקרטיים מחו בתורם, דיאן פיינשטיין מהמחנה הדמוקרטי אמרה: "האסטרטגיה של הרפובליקנים היא כבר לא 'לתקוף את הקורבן' אלא להתעלם מהקורבן''. חבר דמוקרטי אחר, פטריק לייהי אמר כי הוועדה הפכה להיות "זרוע חלשה של ממשלת טראמפ בבית הלבן''.

אנה מריה ארצ'ילה לאחר תקרית המעלית עם ג'ף פלייק. AP, AP
אנה מריה ארצ'ילה, נושאת ''נאום המעלית'', ביום השימוע בסנאט/AP, AP

שעה לפני ההצבעה, פלייק עזב את החדר ונעלם מאחורי הקלעים. לבסוף, במועד ההצבעה, שב פלייק לחדר. לאחר שקיבל את הבמה לשאת דברים, הדהים את הנוכחים כשאמר שהוא יתמוך בקבנאו רק עם דחיית מועד ההצבעה לאחר שתיערך חקירת FBI בנוגע להאשמות של פורד. הרפובליקנים התנגדו לחקירה הזו מאז התפוצצות הפרשה, אך לאחר שהסנטורית ליסה מורקווסקי צידדה בפלייק, למפלגה לא הייתה ברירה. הוועידה נחתמה כאשר הודיעה כי תדרוש חקירת FBI לבדיקת טענותיהן של המתלוננות.

כך, הורה טראמפ ל-FBI לפתוח מחדש את חקירת הרקע של קבנאו. טראמפ הדגיש כי זו תהיה חקירה מוגבלת כפי שביקש הסנאט, ושעליה להסתיים בתוך פחות משבוע.

(עדכון ראשון: 23:06)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully