וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי ממשל טראמפ הזהירו את איראן: "תשלם מחיר כבד"

שר החוץ האמריקני פומפאו הצהיר כי ארצו תגיב במהירות על כל פגיעה איראנית באינטרסים של ארה"ב. היועץ לביטחון לאומי בולטון: רוחאני טוען לשלום אך בארצו יש טילים, כאוס ואלימות. ארה"ב במתקפה גם נגד האירופים: "מחזקים את מעמד איראן כמממנת טרור"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שר החוץ האמריקני תקף אמש (שלישי) את האיחוד האירופי על הודעתו כי יקים גוף שיאפשר להמשיך לקיים סחר עם איראן ויעקוף את הסנקציות של ארצות הברית על ייצוא הנפט האיראני.

"אני מוטרד ומאוכזב ממה ששמעתי אתמול - כי הצדדים שנותרו בהסכם הגרעין הודיעו שהם מתכננים להקים תכנית מיוחדת שתעקוף את הסנקציות של ארצות הברית. זה אחד הצעדים הכי לא-מועילים שניתן לדמיין עבור שלום עולמי וביטחון", אמר פומפאו במסיבת העיתונאים. "על ידי המשך התמיכה הכספית למשטר אתם מחזקים את מעמד איראן כמממנת הטרור מספר אחת בעולם", הוסיף
.
בנוסף לכך, שר החוץ הזהיר אמש את איראן מפני פגיעה באינטרסים של ארצות הברית. הוא דיבר בכנס מיוחד בנושא איראן שהתקייים בניו יורק, והצהיר כי "ארצות הברית תגיב במהירות על כל פגיעה" בתגובה לנאומו של חסן רוחאני בעצרת הכללית של האו"ם.

מזכיר המדינה האמריקני: "נגיב בהחלטיות ובמהירות נגד כל מתקפה על אנשינו מצד איראן". רויטרס
"ארצות הברית תגיב במהירות על כל פגיעה" . פומפאו בכנס/רויטרס

גם היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית, ג'ון בולטון תקף את ההנהגה באיראן, וטען כי פעולותיה מצטרפות למסורות ארוכה פגיעה במטרות אמריקניות. "חסן רוחאני אמר שאיראן טוענת לשלום. אני טוען ההיפך", אמר בולטון. "יש להם טילים, כאוס ואלימות באיראן. הם לא פועלים לשלום".

בולטון אף פנה לצמרת משטר האיראני: "אם תעמדו בדרכנו ובדרכי בעלות בריתנו, או אם תפגעו באזרחנו תשלמו מחיר כבד. אחרי התגובה שלנו הם ישאלו את עצמם האם זה שווה להמשיך בטרור ובאלימות".

בולטון התייחס גם להודעת האיחוד האירופי על התמיכה הכלכלית באיראן ואמר שוושינגטון תהיה "אגרסיבית ולא מהססת" באכיפת סנקציות כלכליות על איראן, ושארצות הברית לא תאפשר לאיחוד האירופי או לאף אחד אחר לערער אותם.

עוד באותו נושא

טראמפ בנאום באו"ם: איראן זורעת מוות, הרס וכאוס - נטיל עוד סנקציות

לכתבה המלאה
גם היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית, ג'ון בולטון, בכנס בניו יורק 25 בספטמבר 2018. רויטרס, רויטרס
"נעקוב ונרדוף". בולטון בכנס בניו יורק/רויטרס, רויטרס

"המשטר האיראני הרצחני ותומכיו יעמדו בפני השלכות משמעותיות אם לא ישנו את התנהגותם", הוסיף בולטון. בהמשך דבריו הוא התייחס לפועלו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה וטען כי ארצות הברית עוקבת גם אחרי מעשיו: "הוא מחזיק באג'דה האלימה ופועל במניפולציות גם כלפי בני עמו. לא נאפשר לו להרוס את המזרח התיכון. אנחנו עוקבים אחרי המימון שלו לרכישת טילים ונשק נוסף כדי לבסס את עצמו בסוריה, זאת כדי לדכא את הטרור שלו. הוא רוצח אכזרי. נשתמש כל מה שצריך כדי לעצור אותו ואת דומיו".

לקראת סוף נאומו בולטון דיבר על החברה האיראנית וטען כי לאזרחיה מגיע "משטר טוב יותר". הוא ציין את עושרה התרבותי של איראן ואמר כי "היא צריכה להיות בעלת חברים בעולם כולל ארצות הברית. עד אז - נשתמש בכל כוחנו כדי להגן על אזרחנו. אנחנו לא נאיבים ולא נאפשר לאיראן להמשיך לשקר ולהונות. המסר שלי היום לאיראן הוא פשוט: אנחנו עוקבים אחריכם ולא נמשיך לתת לכם לשקר לנו ולהונות אותנו".

רוחאני תקף את טראמפ - "ממשל שמחזיק אזרחים ואומות כבני ערובה
באמצעות יצירת חוסר בטחון מדומה". רויטרס
רוחאני בעצרת האו"ם, היום/רויטרס

הכנס בנושא איראן מתקיים על רקע חילופי הדברים מוקדם יותר בין מנהיגי המדינות בעצרת הכללית של האו"ם. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בנאומו כי איראן מפיצה "מוות, הרס כאוס" במזרח התיכון וכי "מדינה שמאיימת בהשמדת ישראל" לא יכולה להחזיק בנשק גרעיני. "אנחנו מבקשים מכל המדינות בעולם לבודד את המשטר האיראני", אמר.

"הם משקיעים את המשאבים של המדינה כדי להעשיר את עצמם", אמר על מנהיגי איראן. "לכן מדינות רבות כל כך במזרח התיכון תמכו בהחלטתי לסגת מהסכם הגרעין ולהטיל מחדש סנקציות". הוא הבטיח סנקציות נוספות אחרי העיצומים על מגזר הנפט, שייכנסו לתוקף בנובמבר, כחלק מהלחץ על טהראן לאחר הפרישה מהסכם הגרעין.

דונלד טראמפ ממתין לפני נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, 25 בספטמבר, 2018. רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ לקראת נאומו באו"ם, היום/רויטרס

כמה שעות לאחר מכן השיב נשיא איראן רוחאני לדברי טראמפ. "לא תאלץ אותנו לשוב למשא ומתן בשימוש בכוח", אמר. הוא התייחס להחלטתה של ארצות הברית לצאת מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן והמעצמות ואף האשים אותה בכך שאינה עומדת במדיניות שהציב הממשל הקודם. "הממשל אפילו אינו מסווה את כוונתו למוטט את המשטר שהזמין לשיחות".

"המדיניות האמריקנית כלפי איראן מוטעית כבר מההתחלה, והגישה הגורסת שיש להתנגד לרצון העם האיראני נועדה לכישלון", הבהיר רוחאני. "אי אפשר להביא שום מדינה ושום אומה לשולחן המשא ומתן בעזרת כוח".

רוחאני הוסיף: "אנחנו מסכימים שבסופו של דבר אין דרך טובה יותר מדיאלוג. אנחנו קוראים לכם לשוב לשולחן המשא ומתן שאותו נטשתם. התחלה של דיאלוג בהפסקת האיומים והסנקציות הבלתי צודקות ששוללות את עקרונות המוסר והחוק הבינלאומי. אנחנו אומרים דבר ברור: לא למלחמה, לא לסנקציות, לא לאיומים, לא להפחדות - פשוט לפעול לפי החוק ולמלא את המחויבויות. ההצעה ברורה: התחייבות תמורת התחייבות, הפרה מול הפרה, איום מול איום, וצעד תמורת צעד במקום דיבורים תמורת דיבורים".

בהמשך הקדיש נשיא איראן חלק מנאומו גם לישראל וכינה אותה כסכנה לשלום העולם. "ישראל, המצויידת בארסנל של טילים גרעיניים, מייצגת את האיום הגדול על היציבות באזור. ופשעיה נגד הפלסטינים לא היו מתאפשרים ללא הסכמתה של ארצות הברית".

(עדכון ראשון: 22:59, 25/08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully