וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לממשלת ימין? ראש ממשלת שבדיה הודח בהצבעת אי-אמון

25.9.2018 / 11:23

גוש השמאל-מרכז בהובלת סטפן לופבן נמצא במיעוט בפרלמנט אחרי הבחירות האחרונות, ועתה ינסו השמרנים להקים קואליציה. עם זאת, הם ככל הנראה יזקקו לתמיכת הימין הקיצוני, תרחיש שאותו הם דוחים. "מעט מאוד אנשים רוצים בחירות חדשות"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן הפסיד היום (שלישי) בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, אולם עדיין לא ברור מי ירכיב את הממשלה הבאה לנוכח השוויון בין הגושים לאחר הבחירות בתחילת החודש. גוש השמאל, בראשות הסוציאל-דמוקרטים של לופבן, קיבל 144 מושבים, אחד יותר מגוש הימין-מרכז. מפלגת הימין הקיצוני "הדמוקרטים השבדים", עם 62 מושבים, תמכה גם היא בהדחת ראש הממשלה.

לפי ההערכות, המנדט להקים קואליציה יינתן לאולף קריסטרסון, מנהיג מפלגת "מודרט" - הגדולה ביותר בגוש הימין. עם זאת, לנוכח המיעוט שלה בפרלמנט, הוא יזדקק לתמיכת הימין הקיצוני, המוחרם על ידי כל הצדדים מאז נכנסה המפלגה לראשונה לפרלמנט ב-2010, או לשמאל.

לופבן שלל תמיכה של מפלגתו בממשלת ימין, ומנהיג "השבדים הדמוקרטים" ג'ימי אקסון, חזר על איומיו להפיל כל ממשלה שלא תתחשב בעמדות מפלגתו בסוגיות ההגירה, הבריאות, הפנסיות והמלחמה בפשיעה. "הוא לא יכול להיות ראש ממשלה ללא העזרה שלי", אמר אקסון על קריסטרסון. בימין הבהירו כי לא יישאו וייתנו עם הימין הקיצוני.

לקריאה נוספת
הניצחון של הימין הקיצוני בשבדיה הושג עוד הרבה לפני הבחירות

ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן, ספטמבר 2018. רויטרס
אופטימי שיצליח להישאר בתפקיד. לופבן, בתחילת החודש/רויטרס

ליו"ר הפרלמנט יש ארבע הזדמנויות להרכיב ממשלה, וללא פתרון, שבדיה תקיים בחירות חדשות בתוך שלושה חודשים. מאחר שגם אלו לא צפויות לשנות משמעותית את מצב הכוחות, צפויה פשרה בין הצדדים, אולם זו תגבה מחיר פוליטי כבד והשיחות עליה עשויות להימשך שבועות.

לופבן יוביל בינתיים ממשלה זמנית, אולם הוא אמר אחרי ההצבעה כי יש סיכוי טוב לכך שיישאר בתפקידו ויקים ממשלה חדשה. לדבריו, "מעט מאוד אנשים רוצים בחירות חדשות". הוא הוסיף כי כל ממשלת ימין תהיה תלויה בתמיכת "השבדים הדמוקרטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully