וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסקבה נגד צה"ל: כשפוטין מנסה לנצל את תקרית המטוס כדי לשנות את כללי המשחק

23.9.2018 / 14:46

התחקיר הרוסי כולל טעויות וניסיונות להדביק לצה"ל פעולות שלא התרחשו. בזמן שפוטין מחזיק את הקלפים קרוב לחזה, נתניהו נדרש לצאת לקרב עיקש על חופש הפעולה של ישראל לסיכול מאמצי ההתבססות של איראן בסוריה

אתר רשמי

כשדוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחארובה מתחה ביקורת נגד ישראל לפני ימים אחדים עקב תקרית הפלת המטוס הרוסי על ידי משטר אסד, הבינו במערכת הביטחון כי מצב הפעולה השתנה ומדינת ישראל צריכה לעבור לתכנית של מזעור נזקים. להציג עובדות ולהתנהל בשקיפות מלאה מתוך תקווה שהרוסים יאמצו חלק מהתחקיר של צה"ל. כך למעשה פעל מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, באישור הדרג המדיני, והציג את כלל העובדות והשתלשלות האירועים בפני מפקד חיל האוויר הרוסי.

כשנורקין שב לישראל ועדכן בנעשה במפגש, הדעות היו חלוקות. חלק טענו כי הטיסה של מפקד חיל האוויר הייתה חשובה מאוד ויש בה בכדי להשפיע על דעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין או לכל הפחות על הקצונה הבכירה בצבא הרוסי. אחרים העריכו כי מדובר בהצגה רוסית שיש ללוות בקור רוח ועצבי ברזל, משום שהם עלולים לבצע מתקפה דיפלומטית-תקשורתית מתוזמנת כדי לשרת תכנית מדינית רחבה יותר.

נשיא רוסיה פוטין בפורום כלכלי, 12 בספטמבר 2018. רויטרס
מנצל את התקרית לאינטרס הרוסי. פוטין/רויטרס

הבוקר (ראשון) החליט שר הביטחון אביגדור ליברמן נקט צעד נבון, ולפני התדרוך של דובר משרד ההגנה הרוסי התראיין לכלי תקשורת בישראל. הוא יותר מרמז שאין בכוונת ישראל לשנות את המדיניות נגד ההתבססות האיראנית בסוריה והתעצמות חיזבאללה. "אנחנו פועלים בשיקול דעת ובאחריות, שום דבר לא השתנה ולא ישתנה. זאת המדיניות שלנו", אמר ליברמן.

בסביבות השעה 11:00 פתח דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, את מסיבת העיתונאים בעניין התחקיר שערכה מוסקבה על הפלת המטוס. המועד מבחינת הרוסים הוא דרמטי וחריג ומעיד על מידת הרגישות. אי אפשר היה להתעלם מהטענות של הדובר שניסה לקעקע את התחקיר הצה"לי תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות, שהבולטת בהן היא שגדוד 44 של צבא סוריה הוא זה שהפיל את המטוס. בין השורות היו כמה עובדות שהם אימצו מהתחקיר הצה"לי כמו לוחות זמנים ומיקומים.

אחרי מסיבת העיתונאים שהתנהלה בשידור חי צריך לבצע בקרת נזקים. התחקיר הרוסי היה רצוף טעויות רבות (בלשון המעטה) בהשוואה לתחקיר הישראלי, כולל ניסיונות להדביק ולייחס פעולות צבאיות לצה"ל שלא התרחשו כלל כמו להסתתר מאחורי מטוס התובלה הרוסי. למרות זאת, הגנרל לא הרחיב ואמר מה הצבא הרוסי בסוריה מתכוון לעשות או לא הודיע על הטלת סנקציות או קביעת כללים חדשים אלא השאיר את הבמה למדינאים הרוסים ובראשם פוטין. מהלך שמאפשר שיח מדיני בין הצדדים.

עוד באותו נושא

רוסיה על הפלת המטוס: ישראל אשמה - פעילותה כפוית טובה

לכתבה המלאה
תדרוך משרד ההגנה הרוסי על הפלת המטוס אליושין 20. צילום מסך מתוך RT, מערכת וואלה! NEWS
הצגת ממצאי התחקיר, היום/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך מתוך RT

במשך שלוש שנים פוטין פועל נגד ההתקפות של חיל האוויר הישראלי בסוריה נגד איראן וחיזבאללה. זה פוגע ביוקרה של רוסיה כמדינה, ביוקרה של הצבא הרוסי ובטח במעמד שלו כנשיא בתוך רוסיה עצמה ובכלל. כמו שפקידים בכירים חושבים, האירוע הטראגי נפל לידיו של פוטין כפרי בשל והוא ימנף אותו כדי לכפות כללי משחק חדשים כמו שינוי מנגנון החיכוך באמצעות התרעה מוקדמת הרבה יותר, הגבלות על צירי התנועה באופן שיצמצמו את חופש הפעולה של צה"ל בים ובאוויר ועל הדרך ימצא דרך לגזור קופונים מישראל ואולי גם מארצות הברית.

אם עד עכשיו פוטין היה השוטר הטוב והמאזן והצבא שלו היה השוטר הרע היוצרות כנראה הולכות להתהפך. בשלב זה, המשחק עובר למגרש של ראש הממשלה בנימין נתניהו שיידרש להילחם לא על כבודה של ישראל כי אם על חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי והיכולת לעמוד על האינטרסים הביטחוניים שלה כמו שאמר שר הביטחון ליברמן. כל החלטה פרט לשמירה על חופש הפעולה של צה"ל תיחשב ככישלון. ללא שום קשר כל הצדדים מחויבים להסיק מסקנות ולחשב מסלול טוב יותר.

הקמת בסיסים איראנים בסוריה לטילים, מודיעין ומליציות שיעיות בפיקוד איראני או העברת נשק אסטרטגי לחיזבאללה יהוו מכה קשה לביטחון מדינת ישראל והיציבות האזורית. בשלב זה האיראנים לא מנצלים את המתיחות בין ישראל לרוסיה כדי לקדם את ענייניהם באזור כי הם עסוקים בלקק את הפצעים מהפיגוע הקטלני באיראן אך הזמן דוחק וכל יום במזרח התיכון הוא קריטי. גם בירושלים מבינים את זה ולכן מאחורי הקלעים פועלים לשיחה בין פוטין לנתניהו, שם יוכרע הסיפור. לרוסים כמו לרוסים יש זמן. הם לא ממהרים לשום מקום ולפי הערכות מומחים לקרמלין הם יבשלו את ישראל היטב עד שיקבלו החלטה סופית כיצד לנהוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully