וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלב ים, ברוחות הסוערות: לילה עם הלוחמים שמגנים על גבול הצפון

29.9.2018 / 8:03

בכל מזג אוויר, לוחמי ה"דבורה" של חיל הים ערוכים לכל תרחיש - מיאכטה שהלכה לאיבוד דרך משטי מחאה ועד לספינות של חיזבאללה שמתצפתות על ישראל. "עושים הכול כדי לאפשר לאזרחים שחיים ליד הגבול לנהל חיים שלווים, אבל אנחנו יודעים שהמצב יכול להיות הפכפך". תיעוד מיוחד

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תומר לוי

ירי מחופי לבנון לעבר יישובים בישראל, מחבלים מתאבדים רכובים על אופנועי-ים המנסים להגיע לאחת מאסדות הגז, צוללנים המנסים לחדור לשטח הימי הישראלי כדי לרצוח אזרחים תמימים וירי טילי קרקע-ים חדישים לעבר ספינות ישראליות - בצה"ל עוקבים מקרוב אחר ההתחמשות והאימונים של הכוח הימי של חיזבאללה.

תרחישים אלה ואחרים מצריכים את לוחמי חיל הים להיערך במלוא הרצינות לקראת העימות העתידי עם ארגון הטרור הרצחני. בלב הים, ביום, בלילה ובכל מזג אוויר, פועלים לוחמי הים להבטיח את העליונות הימית והצבאית של ישראל. כתב וואלה! NEWS הצטרף ללילה בגבול לבנון יחד עם לוחמי "דבורה", מפלגה 914 הבט"ש הצפונית, שאחראית על הביטחון השוטף בגבול הימי הצפוני של ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
פיגוע תעמולתי: כשירי חסר הבחנה משחק לידיים של המשטר האיראני
משלחת מודיעין מצרית ביקרה בעזה ונפגשה עם בכירי חמאס
בליכוד תוקפים את אולמרט: "הפך לדוברו של אבו מאזן"

שייט בספינת דבור מחיפה לגבול לבנון, 13 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
"הים מלא בהפתעות"/ניב אהרונסון

גם כשהים סוער והגלים שוצפים, לוחמי הדבורה נמצאים על הספינה, ערוכים לכל התרעה והקפצה, "האויב שעומד מולנו בזירה הצפונית הוא אויב מורכב. בתוך לבנון פועל ארגון הטרור חיזבאללה, ארגון שיש מגוון אמצעים לפעול כנגדנו, לכן הפעולות שלנו מולו צריכות להיות שקולות ומתונות", סיפר מפקד הדבורה סרן דור חזן.

"לא נמהר לבצע ירי כדי להשמיד סירה שחוצה את הגבול, כי לכל פעולה שלנו יכולה להיות השלכה מדינית קשה", הוסיף חזן בעודו משקיף על גבול הלבנון, רגע לפני שהלילה יורד על רכס סולם צור. "במהלך הלילה יכולים להתרחש מגוון אירועים: מהתרעה על ניסיון חדירה לשטח הימי, דרך מעקב אחר כלי שיט שמתקרבים למצופי הגבול, מתצפתים על המתרחש בישראל, שעל תורן ספינתם מתנופף לו דגל חיזבאללה, ועד ליאכטה שאיבדה את דרכה בלב הים. הים מלא בהפתעות", כך אמר סרן חזן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שייט בספינת דבור מחיפה לגבול לבנון, 13 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
דבורה 815 היא אחת מבין הדבורות בפלגה 914, הממוקמת בבסיס חיפה/ניב אהרונסון

דבורה 815 היא אחת מבין הדבורות בפלגה 914, הממוקמת בבסיס חיפה ואמונה על הביטחון השוטף של רצועת החוף הצפונית של ישראל, מול חופי לבנון ועד למרכז הארץ. הפלגה עצמה מורכבת משתי סיירות: סיירת "פרס" וסיירת "יסעור" וכן יחידת "סנפיר". "הגבול הצפוני אמנם שקט, אבל זה שקט מתעתע ושברירי", אומר סגן אלוף זוהר כהן, מפקד פלגה 914.

"הגבול הזה אמנם שקט מאז מלחמת לבנון השנייה, אבל אנחנו יודעים שהמצב יכול להיות הפכפך. כרגע השקט נשמר, ואנחנו עושים ככל שאפשר כדי לאפשר לאזרחים החיים בקרבת הגבול לנהל חיים שלווים, כמו למשל דיג ופעילויות קיט כמעט עד קו הגבול, כל זאת עם עין שפתוחה צפונה ומוכנה לכל אתגר וכל איום", מוסיף סא"ל כהן.

הפגיעה באח"י חנית: נקודת המפנה

אחד האירועים הזכורים ביותר ממלחמת לבנון השנייה הוא פגיעת טיל חיזבאללה בספינת הטילים אח"י חנית. בערב שישי 14 ביולי 2006 בעת שפעלה מול חופי ביירות, נפגעה הספינה מטיל איראני שנורה על ידי החיזבאללה מאדמת לבנון.

הטיל, שפגע במנוף הנמצא בירכתיים, גרם לשריפה שהתחוללה מתחת לסיפון מנחת המסוקים. במהלך האירוע הקשה נהרגו ארבעה לוחמים: סמל יניב הרשקוביץ, בן 21 מחיפה; רב"ט שי אטיאס, בן 19 מראשון-לציון; רב-סמל ראשון דב שטיינשוס, בן 37 מכרמיאל; וסמ"ר טל אמגר, בן 21 מאשדוד.

סא"ל כהן מספר כי "הפגיעה באח"י חנית בהחלט גרמה לשינוי תפיסתי, ובצה"ל הפיקו את לקחים מהאירוע הקשה, למדו, שינו את דפוסי הפעולה, ואני יוכל לומר שהיום אנחנו מוכנים לכל אירוע ולכל תרחיש, גם בעת רגיעה וגם בעת מלחמה, בצורה הרבה יותר טובה מבעבר".

שייט בספינת דבור מחיפה לגבול לבנון, 13 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
המצב יכול להיות הפכפך. דבורה בגבול לבנון/ניב אהרונסון

עוד הוסיף כהן כי "היום אנחנו יושבים בצורה חזקה וכמעט הרמטית על הגבולות, עם לוחמים איכותיים, מערכות מתוחכמות, כלי שיט סופר מהירים וסופר קטלניים, ומוכנים לכל אתגר ולכל משימה". לגבי האתגר החדש העומד בפני לוחמי הדבורה והוא אבטחתן של אסדות הגז, אמר כהן כי "חיל הים הוא מאוד ורסטילי, והוא לא מחכה שהאיום ידפוק על דלתו, אלא מתרגל מבעוד מועד. כבר היום אנחנו מתרגלים הגנה על מרחב המים הכללי של מדינת ישראל וגם על מרחב אסדות הגז 'שקמות'".

המפקד הוסיף ש"אנחנו נהיה אלה שנממש את המשימה ונבצע אותה על הצד הטוב ביותר. הכלים שעומדים היום ברשות חיל הים, הדבורות, הסטי"לים והכלים הנוספים - יודעים לבצע מגוון של פעולות, למשל לחימה קרובת חוף מול ירי מחבלים, וגם פעולות לחימה בעומק האויב אם צריך. הוורסטיליות נותנת גמישות ועליונות גם בהגנה וגם בהתקפה".

שייט בספינת דבור מחיפה לגבול לבנון, 13 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
בכל מצב ים ובכל מזג אוויר. דוברה בגבול הלבנון/ניב אהרונסון

ביחס למשטי המחאה והפרובוקציה שעוברים בתוך ימה של מדינת ישראל סיפר סא"ל כהן כי "צה"ל הוא צבא הומני. אנחנו יודעים, ברגישות אך בנחישות יתרה, לטפל באותם משטי מחאה בצורה טובה. בשביל לממש את המשימה שכל-כך חשובה שלנו, שהיא להגן על חייהם של תושבי הצפון, אנו מחזיקים בשגרה הרבה סיורים: שני סיורים קבועים בגבול הצפון, 365 ימים בשנה בכל מצב ים ובכל מזג אוויר. הלוחמים נמצאים על הספינות האלה ושומרים על הגבול".

בשביל "פופה", "צ'יף", "קטן", "הוגו", ושאר לוחמי ספינת "דבורה 815", הדבורה היא הבית השני, עליה יש מטבח, שולחן ומושבים, בנוסף על חדרי שינה, שירותים ומקלחת - ממש "בית-צף". בשל העובדה כי גודל הכלי קטן יחסית (אורך של 27 מטרים וברוחב של שבעה מטרים בלבד), צוותה הקטן של הדבורה מצליח לפתח אחווה, אינטימיות וחברות אמיתית. "צריכים להתרגל יחסית מהר לחיות ביחד במרחב יחסית קטן למשך תקופות ארוכות וזה לא קל", סיפר אחד הלוחמים. "בגלל גודל הצוות הקטן יחסית נוצרת אינטימיות וחברות מיוחדת בין הלוחמים - עד שנשמע "הצופר האדום" ואז כולנו יודעים לעשות את הסוויץ' ולעבור למצב של כוננות מבצעית", הוסיף לוחם אחר.

שייט בספינת דבור מחיפה לגבול לבנון, 13 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
"בגלל גודל הצוות - נוצרת חברות ואינטימיות"/ניב אהרונסון

מפקד סיירת "יסעור", רב-סרן דולב איילון, התייחס לאופי השירות הסיזיפי. "לפעמים המורל קצת יורד, האתגר הפיקודי שלנו, מפקדי הספינות, הוא לשמר את רף המורל של לוחמים בספינה. הרבה מאוד מפקדים חווים במהלך שירותם אתגרים פיקודיים דוגמת הרמת מורל ברגעי משבר, בין אם זה בפן החברתי ובין אם זה בפן המבצעי".

לשמור על צינור החמצן העיקרי של ישראל

פלגות הבט"ש הן האחראיות על הביטחון השוטף בגבולותיה הימיים של מדינת ישראל. לאורך הגבולות הימיים מפטרלים לוחמי הבט"ש, ומונעים חדירות של גורמים עוינים לשטח הימי הישראלי, וכמו כן שומרים על בטחון התושבים ומונעים אירועי פח"ע.

הפלגות מחולקות לשלוש ונפרסות על שלושת הגבולות הימיים של מדינת ישראל: "פלגה 914", הממוקמת בבסיס חיפה ואמונה על הביטחון השוטף של רצועת החוף הצפונית של ישראל מול חופי לבנון ועד למרכז הארץ. "פלגה 915" אחראית על הביטחון השוטף מול חופי ירדן ומצרים, ואילו "פלגה 916" ממוקמת בבסיס אשדוד ואחראית על הביטחון השוטף מול רצועת עזה, עד אזור המרכז של מדינת ישראל.

"הגבולות של מדינת ישראל לא מסתיימים ביבשה ובגדרות", רב-סרן איילון, "אנחנו בחיל הים אמונים על ביטחון הגבולות הימיים של המדינה". איילון מוסיף כי "לאויב יש המון אפשרויות חדירה לתוך שטחי ישראל, ובמידה והפח"ע אכן מגיע, מטרתנו העיקרית היא להיות שם תמיד על המשמר ולהשמיד אותו בזמן".

שייט בספינת דבור מחיפה לגבול לבנון, 13 בספטמבר 2018. ניב אהרונסון
"כולם מבינים שהים זקוק להגנה"/ניב אהרונסון

בנוסף לתפקידים המבצעיים של "הדבורנים" סביב גבולותיה הימיים של המדינה, יש להם תפקיד נוסף וחשוב והוא אבטחתו של "צינור החמצן העיקרי של מדינת ישראל": ליווי צמוד אלפי ספינות סחר המגיעות מרחבי העולם ועוגנות בנמל חיפה.

"98 אחוז מהסחורות המיובאות לישראל מגיעות דרך הים, שהינו העורק המרכזי לייבוא לתוך מדינת ישראל", אומר רב-סרן איילון. "כולם מבינים שהים זקוק להגנה, ואחד האיומים איתם אנו מתמודדים הוא האיום על הצי הסוחר וההגעה לנמלי ישראל. אנחנו מבצעים המון פעילויות, בידוקים וזיהויים של כלים שמגיעים מחו"ל ורוצים לעגון בנמל ישראל, והכל כדי להבטיח שהסחורה שמגיעה לישראל היא זו שמתוכננת להגיע", מסכם רב-סרן איילון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully