וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהואשם בתמיכה בימין הקיצוני: ראש השב"כ הגרמני הודח

דבריו של ראש סוכנות הביון, שהטיל ספק ברדיפת מהגרים במזרח גרמניה, גררו ויכוח פומבי עם הקנצלרית ואיימו לפרק את הקואליציה שלה. מאסן, שביקר את מדיניות "הדלת הפתוחה" למהגרים, התמודד עם טענות כי הסוכנות בראשותו מפגינה יד רכה מדי כלפי התחזקות הגזענות במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אחרי סערה שהתעוררה בגרמניה בעקבות מהומות הימין הקיצוני וויכוח פומבי עם הקנצלרית אנגלה מרקל, ראש סוכנות ביון הפנים (BfV) האנס-גאורג מאסן הודח אמש (שלישי) מתפקידו. לא ברור מי יחליף אותו בראשות הסוכנות, המקבילה הגרמנית לשב"כ, שבין שלל תפקידיה אחראית בין היתר על מעקב אחרי ארגוני ימין קיצוני במדינה.

מאסן, שהטיל ספיק באמינות הדיווחים על רדיפת מהגרים בידי פעילים במזרח גרמניה, יועבר לתפקיד בכיר במשרד הפנים שבו, על פי דיווחי התקשורת המקומית, הוא צפוי לקבל משכורת גבוהה יותר. ההחלטה על הדחתו של מאסן מהווה פשרה בין מרקל לבין שותפיה לקואליציה, המורכבת מהמפלגה הבווארית (CSU) הנחשבת לשמרנית ומהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) המוגדרת כמרכז-שמאל. בעוד ששר הפנים הורסט זיהופר הגן על ראש סוכנות הביון, מנהיגת המפלגה השמאלית יותר בקואליציה של מרקל, אנדרה נאהלס, דרשה את פיטוריו.

ביאטריקס פון סטורץ, ממפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), ביקרה את ההחלטה וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "זה נותן למפלגה הסוציאל-דמוקרטית את מה שהיא רצתה בתיאוריה, זיהופר יוכל להישאר חסר עמוד שדרה ומרקל תקבל קצת שקט".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש סוכנות הביון הגרמנית האנס גאורג מאסן. רויטרס
משבר בין הקנצלרית לממסד הביטחוני בגרמניה. מרקל עם מאסן/רויטרס

המשבר בין מרקל לבין הממסד הביטחוני במדינה החל לאחר שמאסן אמר בתחילת החודש כי הוא אינו משוכנע לגבי אמינות הסרטון שהופץ ברשתות החברתיות אחרי ההפגנות בקמניץ, שפרצו בעקבות רצח של תושב מקומי בידי שני מהגרים. מרקל, בניגוד אליו, אמרה כי התמונות "מראות בבירור" שנאה של אותם מפגינים כלפי זרים, וכי לא ניתן להתייחס לכך בסלחנות.

העיר שבמדינת סקסוניה, שבה למפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" יש תמיכה ניכרת, הייתה עדה לימים של הפגנות שתודלקו על ידי צו המעצר שהדליף גורם בשירות בתי הסוהר. בצו פורטו זהויותיהם של החשודים ברצח - עיראקי וסורי - ומספר הדקירות הרב בגופו של התושב המקומי שלפי החשד נרצח על ידם במהלך תגרה.

עוד באותו נושא

תומך בימין הקיצוני? עתיד ראש השב"כ הגרמני מטלטל את ממשלת מרקל

לכתבה המלאה

מהומות תומכי הימין הקיצוני בקמניץ אחרי דקירת אזרח בידי מהגרים:

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הפרשה ערערה עוד יותר הקואליציה הלא טבעית של הקנצלרית, שעודנה מתמודדת עם השלכות מדיניות הדלת הפתוחה שלה שהכניסה כמיליון מהגרים לגרמניה ועלתה לה בדמות איבוד קולות לימין הקיצוני.

מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" היא המפלגה השלישית בגודלה והעיקרית באופוזיציה, שנכנסה לפרלמנט לראשונה בבחירות האחרונות על רקע המחלוקת סביב ההגירה אל המדינה. ההדלפה מתוך הרשויות חיזקה את החשש בשמאל ובחוגים ליברליים בגרמניה, שלפיו יש גורמים במערכת הביטחון והמשפט המעלימים עין מהתחזקות הימין הקיצוני ואף משתפים עמו פעולה.

מאסן, המשמש ראש ביון מאז 2012, הואשם כי הסוכנות בראשותו מפגינה יד רכה מדי כלפי התחזקות הימין הקיצוני והרעיונות הגזעניים והקסנופוביים. בראיון לבילד הוא בחר לפקפק באמינות הסרטונים מקמניץ ואמר: "בהתבסס על הערכתי הזהירה, יש סיבות טובות להאמין שהסרטון נועד להפיץ מידע כוזב ככל הנראה כדי להסיט את תשומת הלב מהרצח בקמניץ".

הפגנה נגד מהגרים בעיר קמניץ, גרמניה 1 בספטמבר 2018. רויטרס
מרקל איבדה קולות לימין בעקבות מדיניות הדלת הפתוחה. המהומות בקמניץ/רויטרס

ביום שני שעבר הוא חיבר דוח חדש שבו הוא עידן את הצהרתו המקורית, במאמץ לעצור את כדור השלג. לדבריו, הוא לא טען שהסרטון היה מפוברק במלוא מובן המילה, אלא רק רצה להבהיר שאי אפשר להסיק ממנו מסקנות על רדיפת זרים בקמניץ. יומיים לאחר מכן הוא הופיע בני ועדה פרלמנטרית, שבה נשאל על התנהלותו בפרשה, ושר הפנים אמר כי הסבריו היו משכנעים.

פרשה זו הצטרפה אל דיווחים, שאותם הכחישו בסוכנות הביון, שלפיהם מאסן עדכן מחוקק מהמפלגה על חלקים מדוח הסוכנות בטרם פורסמו. מוקדם יותר השנה טענה המנהיגה לשעבר של אגף הנוער ב"אלטרנטיבה לגרמניה" כי מאסן ייעץ למנהיגת המפלגה לשעבר כיצד המפלגה יכולה להתחמק ממעקב הסוכנות שלו, אך הוא הכחיש זאת.

שלט של "פושעים זרים החוצה" בהפגנת ימין קיצוני בעיר קמניץ, גרמניה, 27 באוגוסט 2018. AP
"פושעים החוצה". הפגנת ימין קיצוני בגרמניה/AP

מאסן, יחד עם בכירים אחרים במערכת הביטחון הגרמנית, סבר שההתנהלות של מרקל ביחס למהגרים שגויה מאחר שלא ניתן לוודא שהם לא גורמי טרור שנטעמו בזרם המהגרים כדי להוציא לפועל את תכניותיהם בעתיד. הוא החל את הקריירה שלו במשרד הפנים הגרמני ב-1991 ולאורך השנים היו לו לא מעט הסתבכויות.

ב-2002 טען כי מוראט קורנז, תושב המדינה ממוצא טורקי שהיה עציר במשך חמש שנים במתקן גואטנמו, אינו רשאי לשוב למדינה מאחר שאשרת התושבות שלו פגה. זאת על אף שנקבע כי החשדות נגד קורנז, שסיפר כי עבר עינויים במתקן המעצר האמריקני שעל אדמת קובה, היו חסרות בסיס.

בנוסף לכך, בעיתון "דויטשה וולה" נטען נגדו כי "יש לו יחסים בעייתים כלפי עקרונות דמוקרטיים בסיסיים" בשל רדיפתו אחר בלוגרים על בסיס טענות לבגידה וניסיונו לטאטא סיפורים שליליים של הסוכנות שלו. בינואר 2017 הכחיש בפני הפרלמנט את הדיווחים על כך של-BfV היו סוכנים סמויים בסצנה האסלאמסטית הקשורה לפיגוע בשוק חג המולד, אך השנה נחשף כי אכן כך היה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully