וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתנו מכתב ושלחו הביתה": למה פוטרו בפתאומיות העובדים בעירייה?

17.9.2018 / 11:38

לאחר שנים של עבודה כמאבטחים במוסדות החינוך של עיריית חיפה, פוטרו 14 עובדים, לטענתם במפתיע, ואולצו לעבור לחברה קבלנית אחרת. לדבריהם, הם לא קיבלו פיצויים או זכויות סוציאליות. כעת תובעים את העירייה בחצי מיליון שקלים. חברת הקבלן שהעסיקה אותם: כל הזכויות ניתנו

רחובות העיר חיפה. ShutterStock
רחובות העיר חיפה/ShutterStock

14 מאבטחים תבעו את חברת הקבלן "ברק אור" ועיריית חיפה בחצי מיליון שקלים לאחר שפוטרו מעבודתם במוסדות החינוך של העירייה ללא הודעה מוקדמת. את ההודעה על הפיטורין קיבלו העובדים באופן מפתיע לאחר שנים של עבודה ומרבית העובדים חויבו להמשיך ולעבוד מבלי לקבל את הזכויות הסוציאליות שמגיעות להן.

במסגרת התביעה שנעשתה באמצעות משרד עו"ד חיות גרינברג, נטען כי העובדים פוטרו בשנת 2016 כאשר העירייה סיימה את התקשרותה עם חברת ברק אור ו"הועברו" תחת לחץ לחברה קבלנית אחרת מחשש לפגיעה במקור פרנסתם. "פתאום הזמינו אותנו לבוא למשרד, נתנו לנו מכתב פיטורין ואמרו לנו ללכת הביתה", סיפר רחמים נחמני, אחד העובדים שעבד בבית הספר של עיריית חיפה מזה שנים בשיחה עם וואלה! NEWS. "אמרנו מה זה הדבר הזה? באמצע היום, באמצע השבוע ובלי שימוע לפני פיטורין, כאילו לא קרה כלום, השתגעתם".

עוד בוואלה! NEWS:
חיסול חשבונות: המניע של ארדן שקוף - והכלי הוא סילוק אלשיך
"תודה, נספר לבנינו מה עשיתם": צה"ל סגר את מנהלת הסיוע לסורים
מכת החום, התקף החרדה והחילוץ שאיחר: הטיול האחרון של הגר בירדן

רחמים נחמני. מערכת וואלה! NEWS
"אמרתי לבעל הבית שהוא עושה לי עוול". רחמים נחמני/מערכת וואלה! NEWS

נחמני מספר כי נתנו לו לחתום על נייר אולם הוא לא היה מוכן לחתום. "אמרתי לבעל הבית שהוא עושה לי עוול אחרי שלוש שנים בעבודה. הוא לא הסביר לי מה קורה, זה לא עניין אותו כלום. לאיפה רצו שאני אלך היום? מי יקבל אותנו לעבודה?", הוסיף נחמני.

המפוטרים מספרים על הפחד לעזוב את מקום העבודה בגיל מאוחר והסכנה בכך שלא יתקבלו לשום מקום אחר וכיצד נקשרו לאנשים "את יודעת איך אהבו אותי בבית הספר? ההורים כתבו לי מכתב על הערכה שלהם לעבודה שלי", סיפר נחמני. "לאחר השיחה עם בעל הבית ירדתי למטה ופתאום ראיתי עוד חבר'ה כאלה שמחכים. התחלנו להתארגן ולנסות ולראות מה לעשות".

על פי כתב התביעה הנתבעת לא פעלה ליידע את עובדיה מבעוד מועד על תוכניותיה הכלכליות ובטח שלא על דבר סיום ההתקשרות במסגרתה הם הועסקו. הבשורה על סיום התקשרות ומתן השירותים על ידי הנתבעת הגיעה לאוזני התובעים המופתעים מאת הנתבעת "ברגע האחרון".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
העובדים הסבירו כי לא קיבלו בפועל את כל הזכויות הסוציאליות שמגיעות להם מעצם היותם עובדים מפוטרים שהועברו לחברה אחרת

הנתבעת פעלה ביום ההודעה על סיום מתן השירותים להחתים את כל העובדים על מסמך לפיו הם מסכימים לעבוד בחברות הנכנסות תוך קבלת מלוא זכויותיהם, לרבות פיצויי פיטורין מאת הנתבעת. בפועל מסבירים העובדים כי הם לא קיבלו את כל הזכויות הסוציאליות שמגיעות להם מעצם היותם עובדים מפוטרים שהועברו לחברה אחרת.

עוד עולה מהתביעה כי החברה לא הציעה להם אתרי עבודה חלופיים ולמעשה עברו העובדים להעסקה באמצעות שתי חברות חלופיות שמספקות שירותי שמירה ואבטחה למוסדות ציבוריים וכך המשיכו את עבודתם במוסדות החינוך בעיר חיפה במקומות בהם הועסקו.

בכתב התביעה טוענים המאבטחים כי הם זכאים לפיצויי פיטורין עקב חילופי מעסיקים במקום העבודה, מכיוון שהחברה הפסיקה את מתן השירותים באתר בו הועסקו התובעים, וככל הנראה, שלא עקב הפסד מכרז, אלא בהפסקה חד צדדית של מתן השירותים על ידי הנתבעת.

מכתב הערכה לרחמים נחמני. מערכת וואלה! NEWS
מכתב הערכה לרחמים נחמני/מערכת וואלה! NEWS

על פי עו"ד הדס כהן, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד שמייצג את התובעים, מהותה של התביעה עוסקת בזכות הבסיסית של עובדי שמירה לקבל הודעה מוקדמת על חילופי מעסיקים שזו זכות בסיסית שבה למעשה נותנים לעובדים הזדמנות לבדוק את החלופות במשק.

"במקרה הזה החברה לא נתנה להם הודעה מוקדמת, ביום בהיר אחד הודיעו להם שהחברה מסיימת את ההתקשרות עם עיריית חיפה ואם הם רוצים להמשיך ולקבל את הזכויות שמגיעות להם מהחברה היוצאת הם חייבים להישאר בעמדות שלהם ולהמשיך בעבודה כרגיל" אמרה עו"ד כהן. לדבריה עיריית חיפה הייתה צריכה לוודא שהעובדים מודעים לכל התהליך של הקליטה החדשה והאם כל סיום ההתקשרות עם החברה מתבצע על פי החוק.

עו"ד הדס כהן. מערכת וואלה! NEWS
"לא כל הזכויות הסוציאליות שולמו", עו"ד הדס כהן/מערכת וואלה! NEWS

"אנחנו יודעים שיש הסכם קיבוצי שחל על עובדים באתרים ציבוריים שמעניק זכויות לעובדי שמירה וניקיון בפרט ובכלל בעיריית חיפה", מסבירה עו"ד כהן. "העירייה לא דאגה לשלם לעובדים מכוח ההסכם הזה את מה שמגיע להם, היא מתנערת ממנו כאילו הוא לא קיים".

יחד עם זאת מסבירה כהן, כי לא כל הזכויות הסוציאליות, בין אם זה פיצויי פיטורין או תשלומים שהגיעו להם לאורך השנים שולמו. "אנחנו יודעים על הפרשות לקרן פנסיה וקרן השתלמות, ימי חופשה, דמי הבאה ודמי חגים שבהתאם לצו לא שולמו להם". לדבריה לפני שהוגשה התביעה פנו לעיריית חיפה ולחברת ברק אור וביקשו לקבל את תגובתם ולנסות לסיים את ההליך מחוץ לכותלי בית המשפט. השניים לא הגיבו מה שהביא את העובדים לפנות לבית הדין כדי לקבל את הכספים שמגיע להם.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "בית הדין לעבודה קיבל את עמדת העירייה, לפיה פעלה על פי דין ולפי המצופה ממנה, ועל כן היא אינה מהווה צד בנושא".

מחברת הקבלן "ברק אור" נמסר בתגובה כי "החברה סבורה כי נהגה עם עובדיה בצורה נאותה ובכלל זאת שילמה להם את מלוא זכויותיהם הסוציאליות כדין. מאחר והנושא תלוי ועומד בפני בית הדין לעבודה, יש להמתין למיצוי ההליכים המשפטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully