וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צירוף אלוף ושידורים ישירים: כך צריכה להיראות הוועדה למינוי בכירים

12.9.2018 / 15:03

פרישת שני חברי הוועדה שאחראית לאישור מינוי הרמטכ"ל והמפכ"ל לא הייתה מפתיעה, אך יכולה לאפשר ליו"ר הוועדה השופט גולדברג לערוך בה שינויים משמעותיים. סיוע מקצועי, עדכון נוסח השאלות והגברת השקיפות יביאו לעידן חדש של הנגשת המועמדים, שתפקידיהם משפיעים על חיינו

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

פרישתם של יעקב נגל ואיריס שטרק מוועדת המינויים הבכירים בשירות הממלכתי, כצפוי וכנרמז, משאירה את הבמה ליו"ר הוועדה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג. כשפנה אליו בסוף חודש מאי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן וביקש שיואיל בטובו לעמוד בראש הוועדה, לא העלו בדעתם ברוורמן ושולחו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איזה נפח עתיד גולדברג לתפוס. ויתורם של נגל ושטרק על המשך המאבק הנואש להחזיק בקרנות המזבח, לנוכח צו הביניים של בג"ץ שאותת להם להתפנות, הופך את גולדברג לשחקן מרכזי במופעים הקרובים של אישור מינויי הרמטכ"ל, המפכ"ל (אם כהונת רוני אלשיך לא תוארך), נציב שירות בתי הסוהר ונגיד בנק ישראל - הכול בתוך רבעון דחוס אחד.

גולדברג בן ה-87 הוא מה שפעם נהגו חובבי הכדורגל לייחס לנחום סטלמך - ראש פ"ז. חד, עירני, בקי בתוצרי התקשורת לרבדיה, מתכוון לצקת משמעות אמיתית בסמכותו ובאחריותו. הוא לא יהיה סביל. לרגעים, בעוד גולדברג סורק את המועמדים שיישלחו אליו, באדיבות אך בתקיפות, יוכל נתניהו להיזכר במחקריו של היסטוריון מסויים על האינקוויזיציה.

אליעזר גולדברג, נציב התלונות על השופטים בהגשת הדו"ח לשנת 2010, אפריל 2011. מגד גוזני
חלון הזדמנויות לחולל שינוי. גולדברג/מגד גוזני

ועדת המינויים, בראשות שופט בדימוס מבית המשפט העליון, נוסדה לפני שני עשורים כשבראשה גבריאל בך. אחת מיצירותיו של בך קודם, יוהן סבסטיאן, ידועה כ"וריאציות גולדברג". להלן תווים אפשריים, לא מחייבים, של וריאציות אליעזר גולדברג.

חברי הוועדה: לא תת-אלוף במילואים ממקורבי נתניהו ורואת חשבון המזוהה עם הליכוד. לצד גולדברג צפויים לשבת, כמו במהדורות קודמות של הוועדה, אישים בדרג של שר לשעבר ואלוף במיל'. למשל, דן מרידור, שלמה ינאי, גיורא רום, עדו נחושתן.

הממנים: למעשה, גם אם לא להלכה, שוב לא מזכירות הממשלה מטעם נתניהו, אלא היו"ר גולדברג. בין שירכיב רשימה שמתוכה ייבחרו השניים ובין שימיין ויסכים או יפסול, יהיה לו וטו על איוש הוועדה.

ההיקף: פוליטיקאים מעוניינים לשמור לעצמם מרחב תימרון עד לרגע האחרון. יתכן שהרגע האחרון היה מינוי גולדברג, כי לא מן הנמנע שהוא יסרב לקבל יותר משם אחד של מועמד לכל תפקיד. שר הביטחון אביגדור ליברמן הודיע שבדעתו למסור לוועדה שני שמות של מועמדים לרמטכ"ל, שמא המועמד המוביל ייפסל. גולדברג מעדיף - ועדיין לא ידוע עד כמה יתעקש - שהממשלה תצביע, תחליט ותעביר לו את שמו של המאושר שטרם אושר.

עוד באותו נושא

נסללה הדרך למינוי רמטכ"ל: המקורבים לנתניהו פרשו מהוועדה

לכתבה המלאה
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
יכריע בקרוב על מינוי המחליף למפכ"ל הנוכחי. אלשיך והלוי/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

הסגל: סיוע מקצועי לוועדה, ממשפטן ועד דובר, יופרד ממזכירות הממשלה, כדי למנוע ניגוד עניינים בין המחליטים על המינויים - בכפוף לשימוע - לבין המאשרים אותם.

השאלון: נוסח השאלות המוצגות למועמדים יעודכן. ועדות קודמות הרבו לעסוק בטפל והחמיצו את העיקר. למשל, דרישותיו של נתניהו מראשי המוסד - ובוודאי גם מאחרים - להיות נאמנים לו אישית, או הבטחתו לאלשיך למנותו לראש השב"כ בתום כהונתו כמפכ"ל. עכשיו יהיה על המועמדים בתצהירים ובשימועים, כמו גם על נתניהו בהופיעו בפני הוועדה, להתייחס לשאלה זו ולאחרות.

השקיפות: גולדברג שמרן בגישתו השוללת שידורים ישירים מבתי משפט, בישראל כמו בערכאות הפדראליות האמריקניות (במדינות, במחוזות ובערים התרת שידורים היא בסמכות מקומית). הוא עשוי להשתכנע שדיוני ועדת המינויים דומים יותר לשימועים בסנאט, כגון השיח הצולב עם השופט ברט קאוונו, מועמדו של הנשיא טראמפ לבית המשפט העליון - שידור שגולדברג צפה בו בעניין רב. אם יפתח את דלתות הוועדה למצלמות ולמיקרופונים, למבזקים ולציוצים, יחנוך עידן חדש של פתיחות והנגשת המועמדים, שתפקידיהם משפיעים על חיי הכול, לאזרחי ישראל; עידן גולדברג.

בנימין נתניהו בהרמת כוסית של תנועת הליכוד לכבוד ראש השנה, תל אביב , 6 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
נתניהו/ראובן קסטרו

כך או כך, דיוני ועדת גולדברג צפויים להיות רציניים ומאלפים, ללא טאטוא פזיז שהעיב לעתים על ההליכים בוועדות קודמות. לבשורה זו ראוי להוסיף מה שמשתמע מדבריהם של שופטי בג"ץ שסימנו לנגל ולשטרק את הדרך הצידה. השופט מני מזוז ציין שבהיותו מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ב-2004, נמנע ראש הממשלה אריאל שרון, אז חשוד בפלילים, מכל מעורבות במינוי שהביא לממשלה שר המשפטים טומי לפיד.

באופן זה על נתניהו לנהוג עתה במינוי המפכ"ל, אמר מזוז - ומעמדה מתבקשת זו מתחדשת תמיהה שהובעה לפני שלוש שנים, מדוע התאפשרה אז לנתניהו מעורבות במינוי אלשיך והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בעת שרעייתו שרה כבר היתה חשודה בתיק המעונות (תיקיו-הוא נפתחו רק באמצע 2016). זאת תקלה שאינה ניתנת לתיקון לאחור, אך על ועדת גולדברג להקפיד על מניעת מעורבות כלשהי של נתניהו גם במינוי נציב שב"ס, העשוי להיות למארח שלו באגף 10 במעשיהו אם יועמד לדין, יורשע וייכלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully