וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הסירוב למו"מ: ארה"ב סוגרת את משרדי אש"ף בוושינגטון

טל שלו וסוכנויות הידיעות

10.9.2018 / 19:57

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי המהלך בא בעקבות סירובם של הפלסטינים לשוב לשולחן הדיונים עם ישראל. "אש"ף גינה את תכנית השלום האמריקנית; אנו ממשיכים להאמין במשא ומתן ישיר בין הצדדים וזו הדרך היחידה להתקדם". הפלסטינים: "לא ניכנע לבריונות"

צילום: רויטרס

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה הערב (שני) על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון. על פי ההודעה, הצעד בא במחאה על סירובם של הפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל. האמריקנים אף נימקו את החלטתם בכך ש"אש"ף גינה את תכנית השלום האמריקנית", וציינו כי "ארצות הברית ממשיכה להאמין במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים וזו הדרך היחידה להתקדם".

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הכריז על ההחלטה, כחלק במהלך המהווה חלק משורת צעדים שנועדו להתמודד עם איומים מצד מדינות שונות לתבוע את ארצות הברית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בטענות לביצוע פשעי מלחמה באפגניסטן ובמקומות נוספים. הוא הסביר כי ההחלטה בעניין אש"ף נובעת מפנייתם של הפלסטינים לבית הדין הפלילי, וכיוון שישראל היא בת ברית קרובה של ארצות הברית. "אנחנו נעמוד לנצח לצד בעלת בירתנו ישראל", הצהיר בולטון. בין השאר, ארצות הברית תאיים בסנקציות ובחרם כניסה נגד המדינות שיגישו נגדה תביעות בבית הדין הבינלאומי.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך תדרוך בבית הלבן 5 בספטמבר 2018. רויטרס
צעד נוסף נגד התנהלות הפלסטינים. טראמפ/רויטרס

גורם מדיני בישראל בירך על החלטת הממשל. "פניית הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי והסרבנות לשאת ולתת עם ישראל וארצות הברית אינם הדרך לקדם שלום, וטוב שוושינגטון נוקטת עמדה ברורה בנושא זה". ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) חבר ועדת החוץ והביטחון, הוסיף: "נוכחתי בנסיעותיי לוושינגטון לראות איך ה'שגריר' של הרש"פ מרעיל פוליטיקאים ומובילי דעת קהל באמריקה נגד ישראל. סגירת ה'שגרירות' מצטרפת לשורה של צעדים המוכיחים כי היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב מעולם לא היו טובים וקרובים יותר. בבית הלבן יושב נשיא אמיץ ונועז. זו כבר נראית כמו שנה טובה".


ברשות הפלסטינית גינו את ההחלטה. חבר המועצה המחוקקת סאיב עריקאת אמר כי "זכויותיו של העם הפלסטיני אינן למכירה, לא ניכנע לאיומי האמריקנים ולבירונותם. אנו קוראים לבית הדין בהאג לפתוח בחקירה מיידית של פשעי ישראל".

חבר הוועד המבצע בארגון, אחמד אל-תמימי, אמר כי "החלטה זו צבועה, ומוטה באופן בוטה לכיוון הימין בישראל. ההחלטה מגיעה כהמשך למדיניות טראמפ, העוינת לעם הפלסטיני וזכויותיו". הוא הוסיף כי "כל הצעדים וההחלטות של האמריקנים לא ימנעו מההנהגה הפלסטינית להמשיך בצעדים לסיכול 'עסקת המאה'".

עוד באותו נושא

דיווח בארה"ב: ממשל טראמפ יודיע על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון

לכתבה המלאה
יו"ר הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת בביקור בעמאן בירת ירדן, 29 בינואר 2018. AP
"לא ניכנע לבריונות". עריקאת/AP

בנובמבר 2017 כבר הודיע הממשל על סגירת משרדי אש"ף, וזאת לאחר שיושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן קרא בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם לפתוח בחקירה נגד ישראל. אולם לבסוף, הודיעה מחלקת המדינה כי תאפשר למשרדים להמשיך ולפעול תחת מגבלות למשך 90 יום. לפי החוק האמריקני, משרדי אש"ף ייסגרו אם הפלסטינים ינסו לפנות לבית הדין. למרות שהרשות הפלסטינית אינה מדינה, המשרדים משמשים כשגרירות דה-פקטו, עם שגריר וצוות דיפלומטי.

בחודש מאי פנו הפלסטינים לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבקשה לפתוח בחקירה בעקבות מה שהגדירו כ"פשעים שביצעה ישראל נגד הפלסטינים", על רקע העימותים האלימים בגבול עזה שבמהלכם נהרגו יותר מ-60 מפגינים. שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלכי נפגש עם התובעת הראשית של בית הדין, פאטו בנסודה, והעביר לה את הבקשה לפתוח בחקירה. התובעת בנסודה מקיימת בשלוש השנים האחרונות בדיקה כדי להחליט אם יש מקום לפתוח בחקירה ממשית של אירועי מבצע צוק איתן. התלונה הפלסטינית החדשה מצטרפת לתלונה הקודמת שהוגשה.

(עדכון ראשון: 18:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully