וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: ממשל טראמפ יודיע על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון

10.9.2018 / 11:20

כחלק ממאמצי הפעלת הלחץ של הממשל האמריקני על הפלסטינים לשוב למו"מ, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי היועץ לביטחון לאומי יכריז היום על המהלך. מדובר בעליית מדרגה בצעדי הענישה של הממשל כלפי הפלסטינים לאחר שבשבוע שעבר הודיעה ארה"ב על הפסקת המימון לאונר"א

צילום: רויטרס

ממשל טראמפ צפוי להודיע היום (שני) על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון כצעד מחאה לאור סירובם של הפלסטינים לחזור אל שולחן המשא ומתן - כך פורסם לראשונה הלילה בוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, מי שיודיע הצעד החריג הוא היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שצפוי להכריז: "תמיד נעמוד לצד בת בריתנו, ישראל". עוד צפוי בולטון להכריז בהמשך היום: "לא נשאיר את המשרד פתוח כל עוד הפלסטינים מסרבים להתחיל במשא ומתן ישיר עם ישראל".

במקביל, דווח בוושינגטון פוסט כי הצעד הצפוי הוא חלק משורת צעדים עליהם יכריז בולטון בנוגע לגופים ומדינות שמאיימות לתבוע את ארצות הברית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בטענות לפשעי מלחמה במלחמת אפגניסטן. בין היתר, צפוי בולטון לאיים בסנקציות ובחרם כניסה למי שיגישו תביעות בבית הדין נגד ארצות הברית.

גורמי ממשל מסרו לעיתון כי לאור פנייתם של הפלסטינים לבית הדין הפלילי, וכיוון שישראל היא בת ברית קרובה של ארצות הברית, זוהי סיבה נוספת לסגירת המשרדים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במהלך תדרוך בבית הלבן 5 בספטמבר 2018. רויטרס
טראמפ/רויטרס

באש"ף גינו את ההחלטה, וחבר הוועד המבצע בארגון, אחמד אל-תמימי, אמר כי "החלטה זו צבועה, ומוטה באופן בוטה לכיוון הימין בישראל. ההחלטה מגיעה כהמשך למדיניות טראמפ, העוינת לעם הפלסטיני וזכויותיו". הוא הוסיף כי "כל הצעדים וההחלטות של האמריקנים לא ימנעו מההנהגה הפלסטינית להמשיך בצעדים לסיכול 'עסקת המאה'".

בנובמבר 2017 כבר הודיע הממשל על סגירת משרדי אש"ף, וזאת לאחר שיושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן קרא בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם לפתוח בחקירה נגד ישראל. אולם לבסוף, הודיעה מחלקת המדינה כי תאפשר למשרדים להמשיך ולפעול תחת מגבלות למשך 90 יום. לפי החוק האמריקני, משרדי אש"ף ייסגרו אם הפלסטינים ינסו לפנות לבית הדין. למרות שהרשות הפלסטינית אינה מדינה, המשרדים משמשים כשגרירות דה-פקטו, עם שגריר וצוות דיפלומטי.

בחודש מאי פנו הפלסטינים לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבקשה לפתוח בחקירה בעקבות מה שהגדירו כ"פשעים שביצעה ישראל נגד הפלסטינים", על רקע העימותים האלימים בגבול עזה שבמהלכם נהרגו יותר מ-60 מפגינים. שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלכי נפגש עם התובעת הראשית של בית הדין, פאטו בנסודה, והעביר לה את הבקשה לפתוח בחקירה. התובעת בנסודה מקיימת בשלוש השנים האחרונות בדיקה כדי להחליט אם יש מקום לפתוח בחקירה ממשית של אירועי מבצע צוק איתן. התלונה הפלסטינית החדשה מצטרפת לתלונה הקודמת.

עוד באותו נושא

סיבוב פרסה: ארה"ב לא תסגור את נציגות אש"ף בוושינגטון

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות אבו מאזן משתחרר מבית החולים ברמאללה, 28 במאי 2018. רויטרס
אבו מאזן/רויטרס

"מדינת ישראל רואה בחומרה את הפניה הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי המהווה מהלך ציני שאינו תקף משפטית", צוין אז בהודעת משרד החוץ. "הרשות הפלסטינית ממשיכה לנצל לרעה את בית הדין למטרות פוליטיות במקום לפעול לקידום משא ומתן מדיני".

מדובר בעליית מדרגה בצעדי הענישה של ממשל טראמפ כלפי הפלסטינים על סירובם לנהל משא ומתן בתיווך אמריקני. רק בשבוע שעבר הודיע משרד החוץ האמריקני על הפסקת המימון לתכניות האו"ם המיועדות לפליטים פלסטינים (אונר"א). דוברת משרד החוץ האמריקני, הת'ר ניוארט, מסרה אז כי הארגון "פגום מיסודו". בהודעתה נמסר כי "הממשל בחן את הנושא בקפידה והחליט שארצות הברית לא תעביר תרומות נוספות לאונר"א".

בולטון: פוטין הצהיר שהוא בעד יציאת איראן מסוריה - אך אינו יכול לעשות זאת בעצמו. רויטרס
צפוי להודיע על סגירת המשרדים. בולטון/רויטרס

כמה ימים קודם לכן, הודיעה מחלקת המדינה על קיצוץ אחר, של יותר מ-200 מיליון דולר בסיוע לפלסטינים בתום בחינת המימון למיזמים בגדה המערבית וברצועת עזה. "בהנחיית הנשיא טראמפ, בחנו מחדש את הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית בגדה המערבית ובעזה כדי להבטיח שהתקציב הזה מושקע בהתאם לאינטרסים הלאומיים האמריקניים ושל משלם המסים האמריקני", נכתב בהודעת מחלקת המדינה. "בעקבות הבחינה מחדש, ובהוראת הנשיא, אנחנו נעביר למקום אחר יותר מ-200 מיליון דולר שהוקצו במקור לתכניות בגדה המערבית ובעזה".

עוד נכתב כי "ההחלטה לוקחת בחשבון את האתגרים העומדים בפניה של הקהילה הבינלאומית בהעברת סיוע לעזה, שבה שלטון חמאס מסכן את חייהם של אזרחי עזה ומדרדר את המצב ההומניטרי והכלכלי הנואש ממילא".

(עדכון ראשון 06:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully