וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בדרום עיראק: הקונסוליה האיראנית בבצרה נשרפה, 11 נהרגו

7.9.2018 / 21:31

המחאה שפרצה לפני כחודשיים בעיר בצרה, הסובלת ממחסור חמור במים ומתשתיות קורסות, הפכה לאלימה. המפגינים העל באש משרדים ומבנים של מפלגות שונות, כולל הקונסוליה האיראנית. כוחות הביטחון מתקשים להתמודד עם המהומות, והוכרז עוצר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מפגינים זועמים שרפו הערב (שישי) את הקונסוליה האיראנית בעיר בצרה שבדרום עיראק, שחווה הפגנות אלימות בימים האחרונים בשל המחסור החמור במים ובחשמל, התשתיות הלקויות והשחיתות השלטונית. הרשויות הטילו עוצר על העיר ומחר יתכנס הפרלמנט לדיון מיוחד, שיתקיים בצל השיתוק הממשלתי מאז הבחירות לפרלמנט במאי. לפחות 11 מפגינים נהרגו מאז יום שני, אז החל סבב נוסף של הפגנות שפרצו ביולי בדרום המדינה השיעי והפכו השבוע לאלימות.

בחמשת הימים האחרונים הציתו תושבים זועמים בבצרה מבני ממשלה ומטות של מפלגות ומיליציות, חלקן נתמך על ידי איראן. היום הם הטיחו את זעמם בנציגות הדיפלומטית האיראנית בעיר. המפגינים קראו קריאות מעורבותה של טהראן בפוליטיקה הפנימית בבגדאד, וזו בתגובה סגרה את מעבר הגבול עם בצרה ודרשה ממשלת עיראק להעמיד לדין את האחראים להרס הנציגות. משרד החוץ של איראן כינה זאת "מתקפה ברברית".

גורמים ביטחוניים אמרו כי הקונסוליה הייתה ריקה בעת שההמון הסתער פנימה. בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח כי העובדים פונו לפני שמאות מפגינים תקפו את המבנה והעלו אותו באש. גם במשרד החוץ של עיראק גינו את תקיפת הקונסוליה.

לקריאה נוספת בנושא
בלי חשמל ב-50 מעלות: הפגנות בדרום עיראק נגד הממשלה

הקונסוליה של איראן בעיר בצרה, עיראק, עולה באש אחרי שהמון זועם הצית אותה, 7 בספטמבר 2018. רויטרס
הקונסוליה האיראנית עולה באש, הערב/רויטרס

בהמשך הערב פרצה קבוצת מפגינים למתקן לטיהור מים הקשור לשדה הנפט "קורנה המערבי", שמנוהל על ידי החברה הרוסית "לוקאויל". הם החזיקו לזמן קצר בשני עובדים כבני ערובה במתקן, שמרוחק כ-65 ק"מ מצפון-מערב לבצרה, העיר השנייה בגודלה במדינה.

מאז יום חמישי המפגינים משתקים את הנמל הימי המרכזי של עיראק באום קסר, כ-60 ק"מ מדרום לבצרה. הוא נותר סגור גם ביום שישי, אולם יצוא הנפט - מקור ההכנסה העיקרי של הממשלה - נמשך ללא הפרעה.

"אנחנו צמאים, אנחנו רעבים, אנחנו חולים ואנחנו נטושים", אמר עלי חוסיין, אחד המפגינים בבצרה, לסוכנות הידיעות הצרפתית. "ההפגנות הן חובה מקודשת ועל כל האנשים הישרים להצטרף אליהן.

ראש מועצת זכויות האדם של המחוז אמר כי זעם התושבים הוא תגובה "למדיניות ההזנחה המכוונת של הממשלה".

הפגנות קטנות יותר התקיימו היום בערים אחרות בדרום עיראק, בהן כרבלא והבירה בגדאד.

תושבים מפגינים בעיר בצרה, עיראק, 12 ביולי 2018. רויטרס
אין מים ואין חשמל. הפגנות בבצרה, יולי/רויטרס

כ-30 אלף מתושבי בצרה, שבה חיים כשני מיליון איש, אושפזו בחודשים האחרונים בשל שתיית מים מזוהמים. ההפגנות פרצו בעיר ב-8 ביולי, בעת ימי הקיץ הלוהטים, והתפשטו מאז למקומות נוספים בעיראק, שטרם התאוששה מהמלחמה ההרסנית בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הסוני הקיצוני. לפי ארגוני זכויות אדם, לפחות 24 אנשים נהרגו מאז, רובם מאש כוחות הביטחון, המואשמים בשימוש מופרז בכוח.

עם זאת, הממשלה מאשימה בכך "פרובוקטורים" בתוך הקהל ומדגישה כי הכוחות נצטוו שלא להשתמש בכדורים חיים.

איראן וארה"ב נלחמות על השפעה

המהומות הכניסו את עיראק למשבר חדש, בזמן שהפוליטיקאים מתקשים להרכיב ממשלה חדשה אחרי הבחירות שהסתיימו ללא תוצאה ברורה. הפרלמנט החדש התכנס לראשונה ביום שני, אך פוזר למחרת אחרי שאפילו לא הצליח להסכים על יושב ראש חדש.

ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי כינס את מועצת הביטחון הלאומית היום ואמר כי היא תפתח בחקירת העימותים האלימים. ראש הממשלה, שלא ברור אם יישאר בתפקידו לאחר הקמת קואליציה חדשה, הבטיח לשחרר תקציבים שהוקצו לשיפור השירותים הציבוריים בבצרה, אולם התושבים ממאנים להשתכנע.

אל-עבאדי ישתתף גם הוא בדיון החירום של הפרלמנט, שמתכנס לבקשת המטיף השיעי הבכיר מוקתדא א-סדר, שהגוש הפוליטי שלו זכה במירב המושבים בבחירות. א-סדר, שבעבר הנהיג מיליציה שנלחמה בארצות הברית לאחר הפלישה לעיראק ב-2003, פועל להקמת ממשלה שתהיה עצמאית הן מול השכנה איראן והן מול ארצות הברית, הפועלת להצרת צעדיה של טהראן במדינה. המטיף, שאינו חבר פרלמנט, קרא לאחר תפילות יום השישי ל"הפגנות זעם שלוות" בבצרה.

(עדכון ראשון: 10:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully