וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי חשמל ב-50 מעלות: הפגנות בדרום עיראק נגד הממשלה

14.7.2018 / 16:44

תושבי האזור שלוהט במהלך הקיץ מאסו במחסור בשירותים בסיסיים, והם יצאו למחות בשדות הנפט של בצרה ובערים נוספות באזור נגד אוזלת היד, כשהבצורת באיראן השכנה והמשבר הפוליטי במדינה מחריפים את המצב הבלתי-נסבל. "שיתייחסו אלינו כמו אל בני אדם"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

המחסור בחשמל ובשירותים בסיסיים אחרים בחום הלוהט של דרום עיראק הוציא מפגינים רבים למחות נגד המצב הבלתי-נסבל, והוא מעמיק את המשבר במדינה שנותרה בקיפאון פוליטי אחרי הבחירות בחודש מאי.

ההפגנות החלו בבצרה ביום ראשון, כשתושבים מאזורים חקלאיים סמוכים מחו מול שדות נפט גדולים בדרישה לספק להם עבודות, חשמל וגישה למים נקיים. כוחות הביטחון, המגנים על מקורות ההכנסה העיקריים של הממשלה בבגדאד - כ-95% מהם מגיעים מייצוא נפט מבצרה - פתחו באש לעבר חלק מהמפגינים, ולפי גורמים מקומיים, אחד מהם אף נהרג.

אלו לא עצרו רק בשדות הנפט, אלא גם חסמו כביש ממזרח לבצרה המוביל למעבר גבול עם איראן, שבעצמה סובלת מבצורת קשה ומהפגנות של תושבי הפריפריה על המחסור החמור במי שתיה ובשירותים אחרים. טהראן אף הודיעה כי היא מקצצת באספקת החשמל שהיא מעבירה לבגדאד, בשל חוב כספי גדל.

תושבים מפגינים בעיר בצרה, עיראק, 12 ביולי 2018. רויטרס
95% מהכנסות הממשלה מגיעות דרך יצוא הנפט. מפגינים בבצרה, חמישי/רויטרס

בעקבות המחאה, הורה ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי, שטרם ברור מה יעלה בגורלו בשל המפלה שספג בבחירות, לכנס דיון חירום כדי להיענות לדרישות המפגינים, אולם ספק רב אם יש ביכולתה של הממשלה לפתור את הצרות במהירות.

בגדאד זקוקה לסיוע של עשרות מיליארדי דולר בשיקום המדינה אחרי המלחמה ההרסנית עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שממשיך בפיגועיו מדי יום. בנוסף לכך, גם הקרב על עיצוב הממשלה הבאה, בין הגוש הנתמך על ידי איראן לבין זה המתנגד להשפעתה של טהראן או הרוצה לכל הפחות להישאר ניטרלי, מעכב סיוע מצדה של ארצות הברית, המנסה להצר את צעדיה של איראן.

תושבים מפגינים בכניסה לשדה נפט בעיר בצרה, עיראק, 12 ביולי 2018. רויטרס
רוצים מים נקיים לשתייה. מפגינים בבצרה/רויטרס

הגוש בהובלת המטיף השיעי הבכיר מוקדתא א-סאדר, שסיים במקום הראשון בבחירות ב-12 במאי, נמצא במגעים עם הגוש של אל-עבאדי, הדוגל במדיניות ניטרלית ונפל רק למקום השלישי, לבין זה של האדי אל-עאמירי, מפקד מיליציות שיעיות הנחשב לבין טיפוחיה של איראן. עד לא הושגה פריצת דרך בשיחות, שעליהן מאפילות טענות רבות לזיופים והליך מסורבל של ספירה ידינית של הקולות.

מי שפרס את תמיכתו על המפגינים הוא המנהיג השיעי הבכיר ביותר בעיראק, אייתוללה עלי סיסתאני. הוא ממעט להתערב בפוליטיקה, אך לדבריו יש חשיבות רבה בקרב אזרחי המדינה, שמרביתם שיעים. "אנחנו רק יכולים לעמוד לצדם של אזרחינו היקרים בדרישותיהם, מאחר שאנחנו חשים את הסבל הגדול שלהם", אמר במהלך תפילות יום השישי.

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי והמטיף השיעי מוקדתא א-סאדר במסיבת עיתונאים בעיר נג'ף, 23 ביוני 2018. רויטרס
ראש הממשלה אל-עבאדי/רויטרס

בינתיים, התפשטו אתמול ההפגנות למקומות נוספים. בעיר הקדושה נג'ף הסתערט מאות מפגינים על נמל התעופה ושיבשו את התנועה האווירית. כוחות הביטחון אפשרו להם להיכנס ולהפגין בצורה שלווה, וכעבור כמה שעות המצב שב לסדרו. באל-עמארה, שאינה רחוקה מהגבול עם איראן, התבצרו מפגינים במטה משרדי המחוז והשליכו אבנים לעבר סניפים של מפלגת א-דוועאה ושל מיליציית באדר, שלה יחסים קרובים עם טהראן.

"אנחנו רוצים עבודות, אנחנו רוצים מים נקיים וחשמל. אנחנו רוצים שיתייחסו אלינו כמו אל בני אדם ולא כמו לחיות", אמר לרויטרס חוסם עבד אל-אמיר, אקדמי בן 25 מבצרה, שכמו רבים באזור, שבו מגיעות המעלות בחודשי הקיץ ל-50 מעלות, מחוסר עבודה. אחרים מפנים אצבע מאשימה אל החברות הזרות, שמעסיקות פועלים זרים ולא מקומיים.

(עדכון ראשון 13:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully