וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבירי חמאס: הצצה ליחידת הקומנדו הימי בעזה שמדאיגה את צה"ל

11.9.2018 / 19:03

כשהעיניים נשואות לאיומי הרקטות וההצתות, הצליח חמאס לפתח יכולות אסטרטגיות בזירה הימית. הרף נקבע בפשיטה בזיקים, אך מאז הרחיב חמאס את יחידת הקומנדו הימי שלו בהשקעה כספית ובהכשרת לוחמים. בצה"ל לא נשארו אדישים ופיתחו מערכה חשאית לסיכול האיום

עריכה: איתי עמרם

מוחמד שעבאן היה בשנת 2014 לוחם ומפקד בנוח'בה אל בח'ריה, "הכוחות המיוחדים של הים", שעל שירותיו נמנים מיטב כוחות היבשה בזרוע הצבאית של חמאס - העילית של הלוחמים שנבחרים בקפידה. שעבאן, כשאר לוחמי הקומנדו הימי של חמאס, חי חיים חשאיים ופעל תחת מידור קפדני מאוד מחשש שמידע על אודות פעילות היחידה יזלוג לידי צה"ל.

במשך חודשים ארוכים הוא אימן לוחמי קומנדו ימי למשימת הפשיטה על חופי ישראל, ברגע שיינתן האות מההנהגה הבכירה.

ב-8 ביולי באותה השנה כבר היה ברור לאגף המודיעין של צה"ל (אמ"ן) כי חמאס מדרדר בהדרגה את האזור לעימות שלימים הפך למבצע צוק איתן. עד היום לא ברור האם היה זה התסכול מכך שצה"ל איתר את שלושת הנערים שנרצחו ביהודה ושומרון, ובכך חמקה להנהגת חמאס האפשרות לקדם עסקת חילופי גופות ישראלים באסירים ביטחוניים, או גרסתו של אמ"ן כפי שהוא מסגר את הסיפור: חמאס וצה"ל הידרדרו לעימות שאף אחד מהם לא רצה בו.

הקומנדו הימי של חמאס. צילום מסך
הקומנדו הימי של חמאס/צילום מסך

מערכת הביטחון בישראל רצתה להחזיר את השקט לנגב המערבי, שספג מטחי רקטות, והיא העבירה הנחיות ליחידות באמ"ן בכדי לאתר דמויות של פעילי טרור משפיעים במרחב על מנת להוציא לפועל סיכולים ממוקדים. אלה נחשבים לכלי המאיים ביותר על שרידות משטר חמאס בעזה וכזה שמרתיע מאוד את ההנהגה. ראשון הפעילים הבכירים שאותרו היה שעבאן, שנע ברחובות ג'אבלייה שבצפון רצועת עזה במכונית פרטית, כשהוא מלווה בשלושה פעילים נוספים.

לאחר שנסגר המעגל המודיעיני, המחייב את הכוחות לבצע אימות פעמיים לפחות לזהותו של המבוקש ולכך שאין בקרבתו בלתי מעורבים, שיגר כלי טיס של צה"ל טיל, פגע במכונית, העלה אותה באש והרג את שעבאן ואת שלושת הפעילים.

בדיעבד היה זה אות הפתיחה למבצע צוק איתן מצד ישראל. בצד הפלסטיני זה נראה אחרת: מפקד הזרוע הצבאית של חמאס נתן באותן השעות את האות ליציאה לפעולת פשיטה של הקומנדו הימי של הארגון על חופי ישראל.

ארבעת לוחמי הנוח'בה הימית, בפיקודו של בשאר אחמד, יצאו אל הים והצליחו להגיע בצלילה חשאית לחוף זיקים. במשך יותר מרבע שעה הם המתינו על שפת החוף ונערכו להתקפה כשהם חמושים בערכות צלילה מתקדמות, רימוני רסס, רובי קלאצ'ניקוב ובמטעני חבלה. כל דקה ממחישה עד כמה חסרה הייתה ההגנה על הגבול הימי.

עוד באותו נושא

הותר לפרסום: צה"ל השמיד לראשונה מנהרה ימית של חמאס בצפון עזה

לכתבה המלאה
הלוחמים שחיסלו את המחבלים משחזרים: "הם תכננו מסע הרג". שי מכלוף
המחבלים שחדרו מזיקים ב-2014/שי מכלוף

אחרי הדקות הארוכות זיהתה בקרית שליטה ימית את הרביעייה, הקפיצה כוחות יבשה וים אל האירוע וכיוונה אותם לעברם. בשטח התרחשו חילופי אש והתנהל מרדף אחר לוחמי הנוח'בה שנעו בין השיחים והדיונות. רק בתום ארבעים דקות הצליחו כוחות צה"ל להרוג את רביעיית הצוללנים, לא לפני שחסן אל-הינדי, סגן מפקד החולייה, הצליח להצמיד מטען חבלה לגוף טנק מרכבה - ולגרום לא להתפוצץ. עם זאת, הוא לא גרם לנפגעים.

בצה"ל בוצע תחקיר מעמיק על היקף המודיעין שהיה במערכת הביטחון על אודות הקומנדו הימי של חמאס, על התיאום בין כוחות צה"ל בים וביבשה והפערים שהתגלו בו, כולל ההיערכות להגנה על חופי ישראל מפני הצוללנים שהציגו רמה גבוהה של מקצועיות ותעוזה. לאחר ארבעה חודשים דלף סרטון שהיה חלק ממצגת תחקיר האירוע של צה"ל - והגיע לידי חמאס, שאף העלה אותו לאינטרנט. הסרטון המחיש את איכות פעולת הקומנדו של חמאס וגרם למבוכה בצה"ל. עד היום לא ברור כיצד דלף הסרטון מחוץ לרשת הצבאית והאירוע הוגדר על ידי חמאס כמבצע מוצלח.

הקומנדו הימי של חמאס. צילום מסך
הקומנדו הימי של חמאס/צילום מסך

גורמים במערכת הביטחון מסרבים עד היום להתייחס באופן ישיר לאירועי היום ההוא ולאשר האם צה"ל ידע כי שעבאן היה אחד מהמאמנים של חוליית הקומנדו הימי והאם חיסולו לא רק נועדה רק לפגיעה בפעיל בכיר לשם הרתעה - אלא גם לסיכול מבצע הפשיטה הפלסטיני על חוף ישראלי.

חמישה ימים לאחר מכן חיל הים הוציא לפועל מבצע משלו על חופי הרצועה: לוחמי שייטת 13 פשטו על חוף סודאנייה - ונחשפו. במקום התנהלו חילופי אש עזים שאילצו את לוחמי הקומנדו של חיל הים לסגת לאחור. שלושה פעילי חמאס נהרגו וארבעה לוחמי שייטת 13 נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים ברזילי שבאשקלון. בצה"ל העדיפו שהפעולה הייתה מתרחשת בהפתעה גמורה לאויב, וללא פצועים, אך התנחמו בכך שהאירוע הביא להעלאת הדריכות בחמאס מחשש לפשיטות ימיות.

"מוכנים להיות בחוד החנית של השחרור"

פתח'י חאמד, שהיה אז שר הפנים של חמאס, העביר משאבים וכספים לכוחות הנוח'בה. את מות הצוללנים במבצע על חוף זיקים הנציחו בחמאס באמצעות אנדרטה שהוקמה כעבור כמה חודשים בלב העיר עזה. באותו השבוע הסתיים קורס שהכשיר עשרות לוחמי ים על חופי סודאנייה לתפקידים שונים.

כמה שבועות לאחר הטקס התרחש פיצוץ מסתורי בקו החוף בין רפיח המצרית לפלסטינית. לפי דיווחים פלסטיניים, לוחם כוח נוח'בה נהרג מפיצוץ מסתורי שהוגדר כ"תקלה" במהלך הברחת תחמושת שנגנבה ממחסני הנשק של מועמר קדאפי בלוב. אלה הן חלק מהמשימות של הנוח'בה הימית: הברחת אמל"ח וכספים ממצרים לרצועת עזה, אך בעיקר אימונים מגוונים ביבשה ובים לקראת מבצעים נגד ישראל.

מוחמד דף ומרוואן עיסא, בכירי הזרוע הצבאית ומי שרוקחים את מזימותיה הגדולות, יחד עם יחיא סינוואר, שמסוגל לקבל החלטות אמיצות ונועזות בכל הקשור להתנגדות לישראל במישור הצבאי, החליטו להגדיר את לוחמי הקומנדו הימי ככוח המובחר ביותר בתוך הנוח'בה - ולשם כך החליטו לבחור את מיטב הכוח היבשתי. בזרוע הצבאית הוחלט לחלק את לוחמי הקומנדו לפי אזור גיאוגרפי ברצועה, וכן למשימות שונות, תחת מידור קפדני. חלק מהייחודיות שהוענקה ליחידה זו בתוך חמאס באה לידי ביטוי בגובה המשכורת החודשית ההתחלתית בה: 400 דולר בחודש. במונחים של רצועת עזה מדובר במשכורת גבוהה.

הקומנדו הימי של חמאס. צילום מסך
הקומנדו הימי של חמאס/צילום מסך

מחנות האימונים שמתוכם יבחרו את הלוחמים לקורס הקומנדו הימי הסתיימו ב-16 באוגוסט השנה וקיבלו ביטוי ברשתות החברתיות הפלסטיניות. עשר סירות, שעליהן כמאתיים בוגרים רעולי פנים בני 18 עד 20 האוחזים בדגלי חמאס, הפליגו לעומק הים מול חופי רצועת עזה ושם הוכתרו כ"אבירי חמאס" - שם הקוד למי שעברו את השלב הראשון במסלול הארוך של היחידה המסווגת שאחריה עוקבת קהילת המודיעין הישראלית.

נסים יאסין, אחד מפעילי חמאס הבכירים בטקס, אמר: "מחנות אלו הם אמצעי נוסף לגרום לדור הצעיר להתחבר להתנגדות ולמלחמה לשחרור פלסטין". במסגרת השלב הראשון עברו הפעילים קורס עיוני ומעשי שכלל, בין היתר, אימוני כושר גופני, פעילות יבשתית, צלילות והרצאות מקצועיות. אבו מאג'האד, מפקד מחנה האימונים, אמר לפני הפרסום ברשתות החברתיות כי "הם מוכנים להיות בחוד החנית בדור הבא של השחרור".

"חמאס מפתחים יכולות בצורה מדאיגה"

לא הכול הולך חלק ליחידת הקומנדו הימי של חמאס. בחורף 2014 טבע למוות אחד הלוחמים באימון. לפי פרסומים בכלי התקשורת הפלסטיניים, בקיץ 2015 נעלמו באופן מסתורי ארבעה חברי חוליית קומנדו ימי בסיני. ניתן רק להעריך כי הם היו בדרך לאימונים בחו"ל והשלטונות במצרים, שראו אז בחמאס - כפלג של האחים המוסלמים - אויב מושבע, העבירו אותם לחדרי החקירות כדי להבין מה מידת תרומתם לכוחות "דאעש מחוז סיני".

היו גם לוחמי קומנדו ימי שחצו את הקווים והצטרפו לשורות דאעש אחרי שהרגישו שהאימונים המפרכים וההכשרות המקצועיות בתחום הצליפה, הלחימה בשטח בנוי והפעילות הימית היו לשווא. זאת לאחר שחמאס עסק רק בבניין כוח, באימונים ובהתעצמות ונמנע מחיכוך עם ישראל, בעקבות הפסקת האש עמה לאחר מבצע צוק איתן. אחד מאותם פעילים הוא עבד אל-ואחד אבו עאדרה, לוחם הנוח'בה הימית שערק מחמאס והצטרף לדאעש מחוז סיני. הוא נעצר על ידי חמאס והועבר לחדרי החקירות ושם סיפר על התהליך, ככל הנראה תחת עינויים.

מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בנאום על החלטת ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל, 7 בדצמבר 2017. רויטרס
החליט להגדיר את לוחמי הקומנדו הימי ככוח מובחר. הנייה/רויטרס

ב-30 באוקטובר 2017 שוב נחשפו יחידות הנוח'בה הימית. צה"ל השמיד מנהרת טרור שחפר הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לעומק של 75 מטרים בשטח ישראל. כתוצאה מפיצוץ המנהרה נהרגו 14 פלסטינים ובהם המפקד הבכיר מסבאח' שביר שנכח במקום וכפי הנראה תרם מיכולתו להפעיל מערכות נשימה סגורות עשרות מטרים בעומק האדמה, בדומה לצלילה בים. אחר כך התפשטו פרסומים ברצועת עזה שלפיהם שביר היה אחד ממאמני חוליית הצוללנים שפשטה על חוף זיקים במבצע צוק איתן.

"עזה היא אזור רווי בדייגים", הסביר גורם ביטחוני לשעבר. "שנים על גבי שנים הם פועלים בים ומבינים ביכולות ימיות. הם יודעים לצלול ולשחות ומתוך אותה הקבוצה קל לבחור צעירים שיהפכו להיות לוחמי קומנדו". הגורם הביטחוני לשעבר הוסיף כי "לאורך השנים ניסו הפלסטינים לאתגר את חיל הים. סירת תופת שהופעלה לעבר כלי ביטחון שוטף (בט"ש) של חיל הים הייתה חלק מהמאמצים הפלסטיניים. החל משנת 2004 רכש חיל הים כלי בט"ש מהירים עם מערכות איכותיות לפעילות יום ולילה שיסייעו להם לאתר פעילות טרור ולסכל אותה".

אחרי התקיפות של צה"ל נגד מטרות של הקומנדו הימי בחמאס. דובר צה"ל
מטרה ימית שצה"ל תקף ברצועת עזה/דובר צה"ל

לדבריו, "המציאות הימית חייבה את חמאס ללכת לפעילות א-סימטרית - מנהרות ביבשה וצלילה בים. הפשיטה על זיקים הייתה מבחינתם פריצת דרך. היכולת לעשות את זה גרמה להם לחשוב שהם מסוגלים ליותר מזה, במיוחד כשהם הבינו שמערכות ההגנה האוויריות שלנו מקזזות יכולות לרקטות וטילים. כך גם בטנקים עם מעיל רוח וגם בתחום המנהרות אנחנו בדרך הנכונה באמצעות חומה וטכנולוגיות. לכן הם החליטו להעצים את היכולות שלהם בתחום הקומנדו הימי".

הגורם הביטחוני לשעבר הסביר כי בחמאס "מפתחים יכולות ומשתפרים בצורה מדאיגה, כולל יכולת לנוע עמוק מתחת לפני המים עם מעין "סקוטר", סוג של "וספה" תת-ימית. את חלק מהציוד המתקדם ניתן לראות בסרטוני התעמולה שחמאס מפיץ ברשתות החברתיות.

מאמץ חובק עולם להתעצמות חמאס

חמאס נהנה מתמיכה של איראן וחיזבאללה, אך מוגבל בידע ובאמצעי הלחימה. לכן, בארגון הסוני עסוקים כל העת גם בפיתוח תעשייה ביטחונית עצמאית ובניסיון לייצר אמצעים שישרתו את התכניות לפיגועים נגד ישראל.

מאמצו של חמאס לפתח ולייצר אמצעי לחימה וציוד מתקדם הוא חובק עולם. בפעולה של מפקד גדוד הסיור של חטיבת הצנחנים במבצע עופרת יצוקה, תת-אלוף ירון פינקלמן, על בית בכיר בשכונת אל עטטרה בצפון ברצועת עזה, אותר אלבום תמונות שבו נראים בכירי חמאס בביקורים ברחבי העולם, בין היתר עם בכירים ממדינות אסיאתיות ומדינות המזרח התיכון.

חיסולם של המהנדס מוחמד א-זווארי בדצמבר 2016 בתוניסיה ושל המהנדס פאדי אל-בטש באפריל השנה במלזיה, שיוחסו שניהם למוסד הישראלי, אפשרו הצצה למאמץ הבינלאומי של חמאס לפתח תעשיית נשק עצמאית. זאת, אחרי שצה"ל פגע לאורך שני העשורים האחרונים בצירי ההברחה של ארגוני הטרור בעזה דרך הים באמצעות ספינות נשק ובזכות המאמץ המצרי להשמיד מנהרות הברחה מתחת לציר פילדלפי.

ספינות חיל הים מסיירות באזור הגבול בין ישראל לרצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
ספינה של חיל הים באזור גבול רצועת עזה/AP

לפיגועי טרור יהיו השלכות אדירות על הכלכלה הישראלית ברמה הבינלאומית. פיגוע ימי נגד כלי שיט בצירים ידועים מעלה באופן אוטומטי את פרמיית הביטוח של כלי השיט ומשליך על מוצרי הייבוא לישראלי. יותר מ-95% המוצרים והסחורות מיובאים דרך הים. למרות האפקט שיש לפיגועים גדולים, בצה"ל לא מוציאים מכלל אפשרות גם פיגועים טקטיים קטנים: התקפה באמצעות מוקשים ימיים, צוללנים או כלי שיט על כלי הבט"ש של חיל הים, שמסיירים באופן קבוע מול חופי רצועת עזה ואוכפים את הסגר הימי.

תרחישים אלה דומים לסיפור הטבעתו של ה"אמיר פארוק", ספינת הדגל של הצבא המצרי, בשנת 1948. לוחמי הקומנדו הימי של צה"ל תקפו את הספינה באמצעות סירות נפץ. בניגוד לתכנית, גם הסירה השנייה תקפה את ה"אמיר פארוק" במקום את שולית המוקשים שהפליגה אחריה כדי לאבטח אותה. יוחאי בן נון, אז לוחם קומנדו, החליט תחת אש כבדה וסיכון ממשי של חייו להסתער עם סירת הנפץ על שולית המוקשים ולזנק ממנה עשרות מטרים בלבד כדי להבטיח את הפגיעה הישירה כדי לשמור על בטיחות הלוחמים. על כך הוא קיבל את אות גיבור ישראל והיה אחד מ-12 לוחמי מלחמת העצמאות שעוטרו בעיטור הגבוה ביותר בצה"ל. לימים מונה בן נון למפקד שייטת 13 ובהמשך למפקד חיל הים השישי.

המערכה שבין המלחמות הפכה ללוחמת שגרה

חמאס הבין כי הים מאפשר לו מגוון תרחישים לתקוף את ישראל, ולא בכדי הוא מפיץ סרטונים של אימונים דומים לפשיטה על חוף הזיקים, אך קצינים בכירים לשעבר מחיל הים מעריכים כי הסיפור הבא יהיה נועז ויצירתי הרבה יותר מאשר בעבר.

השינוי האמיתי ביחס לממד הימי החל לפני כשנתיים פחות או יותר. לתפקיד ראש מספן מודיעין נכנס תת-אלוף ש', מי שקודם לכן היה ראש מחלקת המבצעים בחיל הים והכיר את תרשים הזרימה של האיסוף המודיעיני המטכ"לי והמבצעים החשאיים באישור אגף המבצעים וחטיבת ההפעלה. מרחב הים השתנה בקצב מהיר, וכך גם מרחב התנועות של כלי השיט. במערכת הביטחון מעריכים כי השלישייה דף, עיסא וסינוואר, שמעורבים בתחום שהוגדר על ידם כאסטרטגי, מתכננים להביא במערכה הבאה נגד ישראל להישגים תודעתיים דרך הזירה הימית. גישה זו תואמת את היקף ואופי התרחישים שעולה מסרטוני התעמולה של הנוח'בה הימית. חמאס יחפש את נקודות התורפה של צה"ל - ודרכן ינסה לחדור.

הקומנדו הימי של חמאס. צילום מסך
הקומנדו הימי של חמאס/צילום מסך

ברוח השינויים בזירה הימית, הוחלט על ארגון מחדש במספן המודיעין כדי לאזן את העצמאות של איסוף המודיעין מול שאר הארגונים בקהילת המודיעין ולמקד את היחידות בעיקר. לשם כך, תחת ראש מספן מודיעין, פועלים כיום מחלקת המודיעין, טקטיקה ואסטרטגיה האחראית על הפעילות מהשגרה ועד למבצע ולמלחמה וכן תקיפות נקודתיות, ומחלקת טכנולוגיה וסיכול שאחראית בין היתר על מיצוי יכולות קהילת המודיעין לצרכי החיל כדי לייצר מטרות באופן עצמאי. כדי לתמוך בארגון מחדש, ליצור סינרגיה ולהרחיב את הבנת האיומים בזירה הימית, הוחלט לייצא קצינים מחיל הים ליחידות 8200, יחידה 504 להפעלת סוכנים והמוסד. תהליך זה הפיץ את השפה הימית במקומות שבהם אוספים מודיעין איכותי עם מגרפה גדולה.

השלב הבא כלל שכנוע בצמרת צה"ל להשקיע במערכה החשאית נגד היכולות הימיות של חמאס, או במילים אחרות: להקשיב יותר למה שיש למספן המודיעין להגיד בכל מה שקשור לייצור מטרות והתקפתן. מה שהפך את הקערה הוא נחישותו של תא"ל ש' מול "המנגנון" הוותיק של אמ"ן, אגף המבצעים (אמ"צ) וחיל האוויר, כמו גם הקשב של הרמטכ"ל גדי איזנקוט שאישר כי הוא יעמוד בראש המערכה החשאית לאיסוף המודיעין והסיכול.

חמאס השקיע מיליוני דולרים לא רק בהכשרות ובאימונים ובהרחבת היחידה, אלא גם במתקני האימונים והתשתיות לאורך חוף הים. חלק מהאימונים היו גלויים וחלקם עמוק מתחת לפני הים. בעבר כינו את פעילות צה"ל בתחום כמב"ם, המערכה שבין המלחמות - פעולות חשאיות שתכליתן הייתה להרחיק את המלחמה, אך קצב השינויים הפך אותן לשגרה. פעולות יומיומיות אלה זכו לכינוי "לוחמת שגרה". זה לא בהכרח היה מובן לפני מבצע צוק איתן.

הקומנדו הימי של חמאס. צילום מסך
הקומנדו הימי של חמאס/צילום מסך

הפעולות השונות הביאו להישגים בעיקר בתחום בנק המטרות הימיות, אך העיתוי היה בעייתי. איך מטפלים במטרות רגישות מאוד לחמאס בתקופה שבה הוא שומר על השקט בגבול ישראל?

השינוי הגיע עם התגברות האלימות על הגדר ושיגורי הרקטות לעבר ישראל. צה"ל, באישור הדרג המדיני, החל לתקוף יעדי טרור ברחבי הרצועה. התקיפות בוצעו בהיקף מצומצם כדי לא להצטייר כמי ששובר את הכלים. המטרות נבחרו בקפידה ותא"ל ש' השתלב בתהליך קבלת ההחלטות על מנת להשפיע ולהביא לכך שיתקפו מטרות ימיות, לוודא שהשמדת המתקנים, מחסני האמל"ח והתשתיות היו מהותיות, ואם לא - לתקוף שוב בסבב הבא.

גורם ביטחוני בכיר אמר השבוע כי האיום שפיתח חמאס בזירה הימית הוא משמעותי ביותר, אך צה"ל משקיע משאבים ומחשבה רבה כדי להתמודד איתו. בחודשים האחרונים תקף צה"ל עשרות מטרות ימיות של חמאס שהוגדר על ידי קצינים בכירים כ"כואבות מאוד". יש מי שבחרו דרך ציורית לתאר את המהלכים של הרמטכ"ל שדחף לתקוף: "סינוואר ודף ראו איך הפצצות של חיל האוויר שורפות יכולות שעלו להם עשרות מיליוני דולרים ושייקח להם הרבה זמן לשקם, אם בכלל".

המכשול הימי בגבול עזה. אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
המכשול הימי שמוקם בגבול הרצועה/מערכת וואלה! NEWS, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

התקיפות כוונו נגד מוצבים, מחסנים, אתרי פיתוח וניסויים, כלי שיט ותשתיות. גולת הכותרת של פעילות מספן מודיעין באה לידי ביטוי בתקיפת מנהרת טרור ימית של חמאס בתחילת חודש יוני השנה. המנהרה נחפרה על ידי חמאס ממבנה בקרבת החוף מתחת לאדמה, במטרה לאפשר לצוללנים של הנוח'בה הימית להגיע אל הים בחשאי מתחת לעיניים הבוחנות של המודיעין הישראלי. האתגר המשמעותי היה בזיהוי המנהרה, ביכולת להוכיח את מיקום התשתית ולאחר מכן בהשמדתה בהצלחה. לדברי קצין בכיר בצה"ל, באותם הימים כוונת חמאס הייתה להכשיר תשתית שתסייע לצוללנים לתקוף יישובים ישראליים בקרבת החוף או תשתיות אסטרטגיות של מדינת ישראל.

חמאס לא ירפה מהזירה הימית והוא ימשיך להכשיר לוחמי קומנדו ולפתח כלים שיהוו אתגר עבור הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של צה"ל. גם הגדר הימית שמעוררת ביקורת במערכת הביטחון על עצם הקמתה לא תהווה את המילה האחרונה, אלא רק התמדה ונחישות ישראלית באזור הרגיש שנקרא -"הים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully