וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בבית הלבן בטור אנונימי: "אני חלק מההתנגדות לטראמפ בתוך הממשל"

הניו יורק טיימס פרסם מאמר חריג, שיוחס לבכיר במטען ולפיו הוא ועמיתיו פועלים לעתים נגד הנשיא מאחר "שמדיניותו מזיקה לארה"ב". הוא אף ציין כי היו גורמים ששקלו להשתמש בסעיף בחוקה המאפשר להדיח נשיא ש"אינו כשיר" למשרה. טראמפ קרא להסגיר את הכותב ורמז ל"בגידה"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

בזמן שארצות הברית סוערת בעקבות ספרו החדש של העיתונאי בוב וודוורד, מחושפי פרשת "ווטרגייט", על הנעשה בבית הלבן, הניו יורק טיימס פרסם אמש (רביעי) מאמר חריג מפי בכיר אנונימי בבית הלבן שהעיד כי הוא וחבריו מהווים חלק מה"ההתנגדות בתוך ממשל טראמפ", כפי שכינה זאת בכותרת המאמר. מערכת העיתון ציינה כי לבקשתו, בחרה באופן חריג לפרסם את המאמר בעילום שם, אם כי זהותו ידועה לאנשיה.

"שיהיה ברור, הכוונה ב'התנגדות' אינה כמו ההתנגדות של השמאל", הסביר הבכיר את דבריו. "אנחנו רוצים שהממשל יצליח וחושבים שחלק מהמדיניות והפעולות שהוביל כבר הצליחו להפוך את אמריקה לטובה ובטוחה יותר. אבל אנחנו גם מאמינים שמחויבותנו הראשונה היא למדינה הזאת, והנשיא ממשיך לפעול באופן שפוגע באמריקה".

טראמפ הגיב בזעם על המאמר. "אנחנו מייבשים את הביצה, והביצה משיבה מלחמה. אל דאגה, אנחנו ננצח", כתב בטוויטר. "בגידה?".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על הבנות להסכם סחר חדש עם מקסיקו בבית הלבן, 27 באוגוסט 2018. AP
"הנשיא ממשיך לפעול באופן שפוגע באמריקה". טראמפ/AP

דברי הבכיר באים בהלימה לטענותיו של וודוורד לפיהן קיימים סדקים וכאוס בתוך ממשלו של טראמפ, וכי אנשיו מתקשים לעבוד עמו. "אף שנבחר כנשיא רפובליקני, הנשיא מגלה זיקה מועטה לאידיאלים שאומצו על ידי שמרנים: מוחות חופשיים, שווקים חופשיים ואנשים חופשיים", הסביר הבכיר במאמרו וטען כי בעוד שבמקרה הטוב טראמפ שומר על עקרונות אלו על הנייר, במקרה הרע הוא תוקף אותן על הסף. "מלבד קידום הרעיון ההמוני לפיו העיתונות היא אויב העם, דחפיו הם בדרך כלל אנטי מסחריים ואנטי דמוקרטיים".

עוד באותו נושא

חושף פרשת ווטרגייט בספר חדש: "טראמפ רצה לחסל את אסד אחרי מתקפה כימית"

לכתבה המלאה

"בגידה?"

הבכיר ציין כי הצלחות הממשל הגיעו למרות, ולא הודות לסגנון מנהיגותו של טראמפ, אותו הגדיר קטנוני ובלתי יעיל. "בכירים רבים יודו באופן אישי על אי האמון במעשיו ובהערותיו. רובם פועלים כדי לבודד את פעילותם מגחמותיו".

לדבריו, המפגשים עם טראמפ אינם ממוקדים וסוטים מהנושא שלשמו כונסו. האימפולסיביות שלו מובילה להחלטות בלתי מבוססות ולעתים פזיזות. "פקיד בכיר בבית הלבן התלונן בפניי כי למעשה אין לדעת אם טראמפ ישנה את דעתו בתוך דקה".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
"טראמפ תהה למה צריך להטיל סנקציות". פוטין/רויטרס

הבכיר אף ציין כי ההתנהגות הבלתי צפויה אותה ייחס לנשיא הייתה מדאיגה עוד יותר, אלמלא בכירים נוספים בית הלבן, אותם הוא מכנה "גיבורים", היו פועלים בנושא. "כמה מעוזרי הנשיא הוצגו כנוכלים בתקשורת", אמר. "אבל בחדרי חדרים, הם עשו הרבה כדי לשמור את ההחלטות הרעות בתוך באגף המערבי, אם כי לא תמיד הצליחו".

בהמשך דבריו מפרט הבכיר דוגמאות שונות הקשורות למדיניות החוץ של ארצות הברית בהן פעלו אנשיו של טראמפ כדי לסכל את החלטותיו. כך למשל, בנוגע לסנקציות שהטיל על רוסיה, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי לשעבר בבריטניה. "הוא לא רצה לסלק כל כך הרבה מאנשיו של פוטין כעונש על ההרעלה", סיפר הבכיר. "הוא התלונן במשך שבועות בפני בכירים בממשל על כך שהניחו לו להגיע לעימות נוסף עם רוסיה, והביע תסכול מכך שארצות הברית ממשיכה להטיל סנקציות. עם זאת, אנשי הביטחון הלאומי ידעו היטב מה לעשות, פעולה מסוג זה אכן נדרשה".

אותו כותב אנונימי אמר שזו לא "עבודה של המדינה העמוקה" - כינוי המשמש את תומכי טראמפ והימין הקיצוני הגורסים שיש כוחות בזרועות הממשל שמנסים להדיח את הנשיא - "אלא שלא המדינה היציבה".

הוא אף אמר כי היו גורמים בממשל שלחששו על השימוש בתיקון ה-25 בחוקה, המאפשר לסגן הנשיא ולרוב חברי הממשל להצביע על הדחת נשיא אם הוא "אינו יכול למלא את סמכויותיו ואת חובותיו".

בסיום דבריו הזכיר הבכיר את ג'ון מקיין, כמי שאמור לשמש דוגמה להנהגה ולהתאחד מול הערכים החשובים לאמריקנים. "יש התנגדות שקטה בתוך הממשל של אנשים בוחרים לשים את המדינה בראש סדר העדיפות", הסביר הבכיר. "אבל השינוי האמיתי יבוצע על ידי אזרחים במעשים יומיומיים שמתעלים על הפוליטיקה, ויואילו להשיל מעליהם את התוויות לטובת תווית אחת: אמריקנים".

הבית הלבן: "מאמר פתטי"

טראמפ מיהר להגיב למאמר, ובמהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן תקף את העיתון: "יום אחד כשכבר לא אהיה נשיא, הניו יורק טיימס לצד כל אותם גופי תקשורת מזויפים ייסגרו את העסקים כיוון שלא יהיה להם יותר על מה לדווח - אף אחד עוד לא הצליח להגיע להישגים שהממשל הזה הגיע אליהם. הם לא אוהבים את דונלד טראמפ ואני לא אוהב אותם".

עוד הוסיף טראמפ כי "כשניצחתי בבחירות הניו יורק טיימס היו חייבים התנצלות למנויים שלהם על הדרך המוטה בה הם סיקרו את הבחירות, ולכן הם שלחו מכתב התנצלות תקדימי על אותו סיקור מוטה".

בבית הלבן מסרו כי "אנו מאוכזבים, אך לא מופתעים שהעיתון בחר לפרסם את המאמר הפתטי והאנוכי הזה". עוד הוסיפו כי "העומד מאחורי המאמר בחר להונות את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שנבחר באופן חוקי. המדינה אינה ערך בעיניו, אלא אך ורק הוא עצמו והאגו שלו. בסוף התגובה הוסיפו "על אותו אדם פחדן לעשות את הדבר הנכון ולהתפטר".

(עדכון ראשון: 00:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully