וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו המינוי יתוקן: נציג מפעלי ים המלח לא יכהן כחבר במועצה האזורית

5.9.2018 / 10:00

בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: משרד הפנים הודיע כי החל מהבחירות הקרובות, יופסק מינוי נציג מטעם החברה שבבעלות עידן עופר כחבר במועצה אזורית שבה הוא כלל לא מתגורר. "התגובה המהירה מקהה את הבושה הגדולה שמלווה את כל הפרשה הזאת", אמר חבר מועצה לשעבר

מפעלי ים המלח. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
מפעלי ים המלח. ארכיון/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

משרד הפנים הורה לשנות את הצו שאפשר למנות נציג מטעם מפעלי ים המלח במועצה האזורית תמר בעקבות חשיפת וואלה! NEWS, ובבחירות הבאות לא יתמנה נציג מטעם מפעלי ים המלח כחבר במועצה האזורית תמר. מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן הורה למחלקה המשפטית לתקן את הצו שאפשר במשך שלושים שנה למנות באופן אוטומטי נציג מטעם מפעלי ים המלח וכי"ל שבבעלות עידן עופר למועצה האזורית תמר.

בהודעה שהגיע לידי וואלה! NEWS נכתב, "מהרגע שהובא הנושא לידיעת המנכ"ל, הנחה את גורמי המשרד לשנות את המצב הקיים, לתקן את הצו הרלבנטי והחל מהבחירות הקרובות בעוד כחודשיים, לא יכהן נציג המפעלים במליאת מועצת תמר".

השבוע נחשף כי במשך שני עשורים מתמנה באופן אוטומטי נציג מטעם מפעלי ים המלח וכי"ל בבעלות עידן עופר כחבר מועצה במליאת מועצת תמר וזאת מכוח צו שנחתם בשנת 1986 על ידי מי שהיה שר הפנים יצחק פרץ ומנכ"ל משרד הפנים דאז אריה דרעי. בזמנו מפעלי ים המלח היו שייכים למדינת ישראל, כשרק בשנות ה-90 הם נמכרה למיליארדר שאול אייזנברג וממנו למשפחת עופר.

עידן עופר. קובי אליהו
עידן עופר/קובי אליהו

לפי התיקון לחוק, "המועצה תהיה מורכבת מנציגי היישובים ומנציגים נוספים שימנה השר שייצגו את אזור סדום". כך, על פי החוק, בכל בחירות יצטרך שר הפנים לחתום מחדש ולאשר את חברות הנציג, אלא שבפועל מאז התיקון בכל קדנציה מתמנה באופן אוטומטי נציג מטעם חברת מפעלי ים המלח לכהן כחבר בה.

על בסיס אותו חוק, במשך יותר משני עשורים מתמנה אוטומטית למועצה שבתחומה נמצאים מפעלי ים המלח נציג מהמפעל, מבלי שנבחר על ידי התושבים, ובאופן זה מייצג בין השאר גם את האינטרסים של בעלי המפעל, איש העסקים עידן עופר העומד בראש כי"ל. "זה אבסורד, לא ייתכן שנציג של עידן עופר בעלי המפעל, יהיה 'שוטר' של תעשיות ים המלח", אמר תושב האזור.

עוד באותו נושא

בחסות המדינה: הנציג של מפעלי ים המלח במועצה העשירה בישראל

לכתבה המלאה
ים המלח מצילום רחפן. שלומי ברזילי, מערכת וואלה! NEWS
ים המלח/מערכת וואלה! NEWS, שלומי ברזילי

חבר מועצה לשעבר, אמר אתמול בתגובה להודעת משרד הפנים לשנות את הצו כי, "מפתיע שזה היה מתחת לרדאר במשך יותר מעשרים שנים, איך ייתכן שבמשך עשרים שנים הסתובב כאן חבר מועצה שהוא נציג של ידיים פרטיות מבלי שאיש ימנה אותו בפועל? התייחסו לזה כהוראת קבע, ומשרד הפנים אמר שהוא לא מינה אותו".

לדברי חבר המועצה לשעבר, "זה פשוט התנהל מאליו, השאלה שצריכה להישאל כעת היא עוד כמה דברים כאלה מתרחשים במדינה מתחת לאף של כולנו מבלי שאף אחד לא יתן את הדין על כך. התגובה המהירה והעניינית של משרד הפנים מקהה את הבושה הגדולה שמלווה את כל הפרשה הזאת".

המלצות הועדה המקומית לתכנון ובניה תמר. צילום מסך
פרוטוקול המועצה האזורית תמר - ישיבת הוועדה לתכנון ובניה בה השתתף שור/צילום מסך

בשתי הקדנציות האחרונות מכהן כחבר מועצה טובי שור, על תקן נציג המפעילים. טובי משמש כראש אגף תשתיות בחברת מפעלי ים המלח ובמקביל הוא גם חבר בוועדות שונות כמו תכנון ובנייה.

שור לא מתגורר בתחומיה של המועצה האזורית תמר. כשנשאל בשיחה עם וואלה! NEWS אם יש היגיון בכך שבמועצה האמונה על אחד ממשאבי הטבע החשובים של מדינת ישראל יתמנה אוטומטית נציג של חברה בבעלות פרטית, ענה: "אני לא יודע אם אני יכול לדבר, זו לא החלטה שלנו אלא של משרד הפנים. זה קיים עשרות שנים, אני לא החלטתי אם תהיה נציגות במועצה או לא. ההחלטה הזאת קיימת מאז קום המועצה, זה לא השתנה".

נציג המפעלים נוכח כמו שאר החברים בישיבות ומצוי בצמתי קבלת ההחלטות. "כמו כל חבר מועצה, הוא משתתף בכל ישיבות המועצה בהם מחליטים על המדיניות שלה ומנהלים תקציבים בסך 150 מיליון שקלים", סיפר חבר המועצה. "הוא שותף בשלוש ועדות במועצה - תכנון ובנייה, איכות הסביבה ושימור אתרים. זה אבסורד. אם הוועדה לאיכות הסביבה צריכה להיות השוטר של כל התעשיות של ים המלח לא ייתכן שישב שם נציג של עידן עופר ויצביע - זה הזוי".

המלצות הועדה המקומית לתכנון ובניה תמר. צילום מסך
פרוטוקול המועצה האזורית תמר - ישיבת הוועדה לתכנון ובניה בה השתתף שור/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully