וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חייבים לשים לזה סוף": מכת הפשיעה המשתוללת במגזר הערבי

31.8.2018 / 22:29

שלושת מקרי הרצח בלילה אחד הפנו שוב את הזרקור לאלימות הגואה בחברה הערבית. מתחילת השנה נרצחו כבר 35 מקרב אנשי המגזר, וגם בקרב הנשים השיעור גבוה ביחס לאוכלוסייה. הסוף לא נראה באופק: "הכנופיות נלחמות - והמשטרה מהססת"

צילום: יואב איתיאל; דוברות המשטרה

אחרי שלושה מקרי הרצח שאירעו בלילה אחד, בחברה הערבית התעוררו מחדש הטענות על אזלת ידה של המשטרה בטיפול בפשיעה החמורה, באחזקת הנשק ובירי היומיומי ביישובים הערביים. רק מתחילת השנה נרצחו 35 ערבים בישראל, בהם תשע נשים. אל מניין הקורבנות הצטרפו בסוף השבוע האחרון בני הזוג מוחמד חג'אג' ורים אבו חיט, שנורו למוות ברכבם בכניסה לטירה, ורדאד פייסל שנורה למוות באירוע נפרד בחצר בית בג'סר א-זרקא.

בעקבות התגברות תופעת האלימות ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי יוזמת הפגנה ביום שני בערב בתל אביב תחת הסיסמה "דמנו אינו מותר". ההפגנה תיערך מול מטה המשטרה ברחוב שלמה.

האוכלוסייה הערבית נחשבת ל-21% מכלל האוכלוסייה בישראל - אך מנתוני המשטרה לשנת 2015 עולה כי היא אחראית ל-59% ממקרי הרצח, ל-58% ממקרי הצתה ול-55% ממקרי ניסיון הרצח. עוד עולה מהנתונים כי 47% ממקרי השוד בוצעו על ידי ערבים ו-32% מעבירות הרכוש. בנוסף לעבירות אלה, גם בעבירות הסחר בסמים שיעור העבריינים הערבים גדול משיעורם באוכלוסייה והוא עומד על 27%.

מועצה מקומית ג'יסר-א-זרקא. שלומי גבאי
ג'סר א-זרקא/שלומי גבאי

מדוח שפרסם לפני שבועיים מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, עולה כי מספר קורבנות האלימות בחברה הערבית משנת 2000 ועד נובמבר 2017 עומד על 1,236 גברים ונשים. על פי נתוני המשטרה, בשנים 2014 עד 2016 נרצחו 30 נשים ערביות, המהוות 42% מכלל הנשים שנרצחו באותה התקופה בישראל - כפול מחלקן באוכלוסייה הכללית. מתחילת שנת 2017 ועד לחודש נובמבר באותה השנה עשר נשים קיפחו את חייהן עקב אירועי אלימות.

עוד עולה מהדוח כי למרות ש-95% מעבירות הירי באזורי מגורים ב-2016 התרחשו ביישובים ערביים, שיעור כתבי האישום שהוגשו מכלל תיקי החקירה בריכוזי ערבים בנושא הינו קטן ביותר: 3.4% בתחנת משטרה האחראית לטירה, 3.7% בתחנה בנצרת, ו-1.2% באום אל-פחם. "נתונים אלה חושפים מחדל חמור ומסוכן בכל הקשור להתמודדות עם תופעת האלימות בחברה הערבית", אמר חבר הכנסת יוסף ג'אברין ממפלגת חד"ש והרשימה המשותפת. "המשמעות המרכזית מנתונים אלו היא שמאות מקרי ירי אינם מפוענחים".

מרכז המידע והמחקר השל הכנסת נדרש לעניין עוד בשנת 2010, בדוח שציין כי אחד הגורמים לשיעורי הפשיעה במגזר הוא התפרקות החמולה, תהליכי המודרניזציה, היחלשות הסמכות של ראש המשפחה המורחבת והיחלשותם הנגזרת של מנהלים ומורים במוסדות החינוך. הגורם השני הוא תחושת הניכור המתמשכת מצד החברה הערבית כלפי החברה הישראלית הכללית, היהודית ברובה. גורם נוסף הוא תהליכי גיבוש הזהות שעוברים על המגזר המובילים לאירועים של הפרת הסדר הציבורי כגון הפגנות אלימות, יידוי אבנים לעבר כבישים ופגיעה בסמלי השלטון.

עוד באותו נושא

שלושה מקרי רצח בלילה אחד - אפס עצורים: "החברה הערבית מדממת"

לכתבה המלאה
הנרצחים באירוע בטירה 30 באוגוסט 2018. דוברות מד"א, מערכת וואלה! NEWS
מוחמד חג'אג' ורים אבו חיט, שנרצחו בטירה הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מד"א
תושב ג'סר א-זרקא בן 33 רדאד פייסל רדאד שנורה למוות בקרבת ביתו, 31 באוגוסט 2018. באדיבות המשפחה
נורה למוות בחצר בג'סר א-זרקא. רדאד פייסל/באדיבות המשפחה

במשטרה הוקמה מנהלת לשיפור השירות לחברה הערבית שבראשה עומד קצין המשטרה המוסלמי הבכיר ביותר בתולדות המדינה, ניצב ג'מאל חכרוש. עד כה גייסה המנהלת רק 300 שוטרים מוסלמים לאוכלוסיית הערבים בישראל - שצפויה לגדול ב-15 השנים הבאות לשני מיליון אזרחים. זאת למרות הליך גיוס מיוחד למועמדים מהחברה הערבית ועריכת התאמות מיוחדות עבור אוכלוסייה זו.

תחנת המשטרה שעוררה תקווה בכפר

אחת מהצלחות המנהלת הייתה הקמת תחנת המשטרה בכפר ג'סר א-זרקא. ראש המועצה השיח' מוראד עמאש התייחס לאירועי הרצח הלילה ואמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "זה מצמרר, זה עצוב מאוד". מוראד עמאש, שעומד בקשרים טובים עם המשטרה ושהוביל את המועצה שלו להקצות שטח להקמת התחנה, הוסיף: "הרצח הזה בא אחרי תקופה של רגיעה יחסית וזה הורס את כל מה שבנינו. לא ציפינו לזה בכלל".

בהשקת התחנה אשתקד נשאו ראש הממשלה, השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה נשאו נאומים חוצבי להבות. השר גלעד ארדן אמר כי "ביחד אפשר להציל כאן חיים רבים", והוסיף: "יש לכם שותף אמיתי למהפכה שצריך לחולל בביטחון האישי של החברה הערבית בישראל, אני קורא לכם להיות השותפים שלי למהפכה הזו ולעשות אותה ביחד".

תחנת המשטרה החדשה בג'יסר א זרקא 18 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
פועלת רק ביום ורק בימי חול. תחנת המשטרה בג'סר א-זרקא/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בכפר תלו תקוות רבות בנוכחות המשטרתית, אבל מאז התברר שתחנת המשטרה פועלת רק בשעות היום ורק בימי חול. בשבת אחת לפני כחודש ירו לעברה אלמונים. בהמשך נעצרו חשודים שבינתיים שוחררו כולם. באירוע אחר לאחרונה הגיעו לתחנה כמה נערים שטיפסו על תורן דגל המדינה כדי לתלוש אותו.

במשטרה הדגישו את השיפור המתבטא בנתונים המספריים וציינו כי בג'סר א-זרקא, שבו הוקמה התחנה, מדובר במקרה הרצח הראשון השנה. "בג'סר א-זרקא, נרשמה ירידה של 20% בתיקי אלימות חמורה וירידה של 73% בעבירות ירי", אמר השר ארדן במהלך יום המאבק באלימות בחברה הערבית בכנסת, שנערך בחודש שעבר. "נרשמה ירידה דרמטית במקרי הרצח במגזר כולו, ירידה של 31% מתחילת 2018 בהשוואה לתקופה הרלוונטית בשנה הקודמת". ארדן הוסיף כי 50% מתיקי הרצח הגיעו לכתב האישום - כשהנתון הכללי עומד על 15% בלבד מדי שנה. בנוסף לכך, לדברי ארדן, "חלה עלייה של 28% מתפיסות אמל"ח במגזר הערבי השנה לעומת השנה הקודמת".

"רצח אחד זה יותר מדי לכפר קטן כשלנו", אמר ראש המועצה לשעבר, עז אלדין עמאש. "תלוי ממתי סופרים. זה המקרה השמיני בשלוש שנים וממוצע כזה לכפר כזה זה המון. כאיש חינוך ואיש ציבור אני אומר לך שיישוב כמו שלנו מעולם לא ידע דבר כזה". לדבריו, "ראיתי את הבחור אתמול בחתונה. הוא אפילו הביא לי קפה, היה שמח, במצב רוח טוב וצוחק. הגיע הזמן לעשות סוף למעגל האלימות הזה".

זירת אירוע של רצח בטירה 30 באוגוסט 2018. דוברות מד"א, מערכת וואלה! NEWS
זירת הרצח בטירה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מד"א

עמאש טען כי "שתי כנופיות נלחמות זו בזו כבר שנתיים-שלוש, וצריך לגמור עם זה. כולם יודעים. כולם מכירים. המשטרה יודעת אבל מטפלת בתופעה בהססנות. צריך לעבוד לעל זה ביחד. צריכה להיות אחדות בין התנועות הפוליטיות והדתיות עם מכובדים ונבחרי ציבור. ראש מועצה לבד לא יכול לפתור בעיה כזו".

חלק המגורמים לחשש בחברה הערבית הוא ההקלות המפליגות של השר ארדן שיאפשרו לכל לוחם לשעבר שהוסמך לרמת "רובאי 07" לרכוש נשק ברישיון. יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר כי "אין עדות קשה ועצובה יותר משלושת ההרוגים הלילה בטירה ובג'סר א זרקא להזנחת המשטרה בטיפול בנשק הבלתי חוקי וכנופיות הפשע". לדבריו, ‏"‏בזמן שארדן רוצה לחלק נשקים לכל חפץ, החברה הערבית מדממת. בזמן שאנחנו נאבקים לבטחוננו, בטחון ילדינו, במשרד לביטחון פנים משחקים בנשק חם".

חברת סיעתו של עודה, ח"כ חנין זועבי, קראה בעקבות אירועי הלילה לראשי הרשויות ביישובים הערבים להימנע מכל קשר עם המשטרה כל עוד היא אינה מציגה תכנית אופרטיבית למלחמה בפשיעה בחברה הערבית. "שוב מקרי רצח מתחת לרדאר של המשטרה, שוב שלוש משפחות נאלצות לקבור את יקירהם כתוצאה מהאלימות המשתוללת", מסרה זועבי. "משטרה בונה תחנות ומגייסת שוטרים ומתפארת בכך, אך התוצאות אפס".

המשטרה: "אכיפה אינה הדרך היחידה למיגור תופעות פסולות"

ממשטרת ישראל נמסר כי "חקירות מקרי רצח שאירעו הלילה ובכלל מנוהלות במשטרה באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת הרוצחים לדין. במסגרת חקירות אלו המשטרה משקיעה מאמצים רבים בפענוח של כלל מקרי הרצח, תוך הפעלת אמצעים גלויים וסמויים והתוצאות בהתאם. בניגוד למה שמנסים לצייר לציבור בתחושות, הרי שבעובדות מאז תחילת השנה הנוכחית קיימת ירידה משמעותית של עשרות אחוזים בכמות מקרי הרצח בכלל וביישובי המגזר הערבי בפרט כ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד".

ניידת משטרה לפני המשחק הפועל באר שבע - מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ניידת משטרה/ברני ארדוב

עוד נמסר מהמשטרה כי "אירועי ירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי ביישובי החברה הערבי בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות, וכך היה גם הלילה כשהירי בוצע על ידי כנופיות ועבריינים אלימים על רקע חיסול חשבונות ביניהם". המשטרה הוסיפה כי לצד פעילותה, "יש לזכור כי אכיפה איננה הדרך היחידה למיגור תופעות חברתיות פסולות. במקום הסתה של נבחרי ציבור נגד המשטרה ונגד שיתוף פעולה עם המשטרה, ראוי היה שיישמע גינוי חריף מקרב הנהגת החברה הערבית הקורא להפסקת האלימות והירי ביישובי המגזר".

המשטרה הוסיפה כי היא פועלת בנחישות נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח ותפסה כמויות נשק חסרות תקדים ביישובי המגזר הערבי: "בשנת 2017 נתפסו על ידי המשטרה אלפי אמצעי לחימה, נעצרו בכל רחבי הארץ 2,225 חשודים והוגשו 1,137 כתבי אישום נגד חשודים בגין עבירות אמל"ח המהווים עלייה של כ-10% בכמות המעצרים ושל יותר מ-40% בכמות כתבי האישום (ביחס לשנת 2016)".

בנוסף לכך, לדברי המשטרה, "בשנת 2017 חלה ירידה של 16% בכמות האירועים שהתקבלו במוקד המשטרה. בחציון הראשון של שנת 2018 חלה עלייה משמעותית של כ- 40% בכמות המעצרים ועלייה משמעותית עוד יותר של 75% בכמות כתבי האישום שהוגשו כנגד המעורבים באירועי ירי לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully