וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן העבירה טילים לעיראק המסוגלים לפגוע בישראל

31.8.2018 / 11:51

גורמים איראניים ומערביים אמרו לרויטרס כי טהראן חימשה מיליציות שיעיות במדינה בטילים בליסטיים קצרי טווח ומכשירה אותן לייצר טילים בעצמן. על התכנית מפקח הגנרל סולימאני. ההתפתחות מגיעה ברקע המתיחות עם ארה"ב ובמטרה להרתיע אותה מפני תקיפה אפשרית

צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

איראן העבירה טילים בליסטיים למיליציות שיעיות בעיראק והיא מפתחת את היכולת לייצר שם עוד עוד טילים - כך אמרו גורמים איראניים, עיראקיים ומערביים ברקע המתיחות עם ארצות הברית. זאת במטרה להרתיע את אויביה - בהם ישראל וערב הסעודית - מלתקוף את האינטרסים שלה ולבסס את יכולתה לפגוע בהם.

לפי שלושה גורמים איראניים, שני גורמי מודיעין עיראקיים ושני גורמי מודיעין מערביים, איראן העבירה טילים קצרי-טווח לבעלי בריתה בעיראק בחודש האחרונים. חמישה מהגורמים אמרו כי טהראן גם עוזרת למיליציות הללו להתחיל לפתח טילים בעצמן.

הטילים שהועברו - זלזאל, פתאח-110 וזולפקיר - הם בעלי טווח של 200 עד 700 ק"מ, כך שריאד, בירת ערב הסעודית, ותל אביב נמצאות בטווח פגיעה אם הטילים ייפרסו בדרומה של עיראק או במערבה. לכוח קודס של משמרות המהפכה יש שני בסיסים באזור ועל התכנית, לפי הגורמים, מפקח מפקד הכוח גנרל קאסם סולימאני.

"ההיגיון הוא לפתח תכנית גיבוי למקרה שאיראן תתוקף", אמר גורם איראני בכיר. "מספר הטילים אינו גבוה, רק כ-20, אך ניתן להגדיל אותו במקרה הצורך".

לקריאה נוספת בנושא
צילומי הלוויין חושפים: כך איראן מעמיקה את התבססותה בשטח סוריה
סבא"א: איראן מצייתת למגבלות הסכם הגרעין

טיל בליסטי מסוג פאתח 110 של איראן ב-2010. AP
איראן טוענת שתכנית הטילים שלה הגנתית. שיגור של טיל פאתח 110/AP

כל סימן לכך שאיראן מתכננת להרחיב את יכולות שיגורי הטילים שלה מעיראק יחריף את המתיחות בין טהראן לוושינגטון, שגברה מאז החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין בחודש מאי האחרון.

פריסת הטילים וייצור היכולות המקומיות עלולים להביך את צרפת, גרמניה ובריטניה, שלוש המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין המנסות להצילו חרף הסנקציות האמריקניות.

איראן מרבה להצהיר כי תכנית הטילים שלה היא למטרות הגנה בלבד. גורמים איראניים רשמיים סירבו להגיב כשנשאלו על המהלכים האחרונים. גם בממשלת עיראק ובצבא עיראק סירבו להגיב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שיגור טיל זולפיקר ממערב איראן נגד מטרות דאעש במזרח סוריה, 18 ביוני 2017. סוכנות הידיעות תסנים, צילום מסך
שיגור של טיל זולפיקר לעברת מטרות בסוריה, יוני 2017/צילום מסך, סוכנות הידיעות תסנים

איראן כבר העבירה טילים למשטר אסד בסוריה, לחזבאללה בלבנון ולחות'ים בתימן. ישראל, ערב הסעודית ובעלות בריתה הסוניות מאשימות את איראן בערעור על היציבות האזורית והן הובילו את ההתנגדות להסכם הגרעין. ממשל טראמפ דורש לכלול את תכנית הטילים של טהראן בכל משא ומתן על הסכם חדש, אך הרפובליקה האסלאמית דוחה זאת על הסף.

בישראל לא הגיבו לדיווח, אך ביום רביעי איים ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כל מי שיאיים למחקו את ישראל "מציב את עצמו תחת סכנה דומה".

בסוכנות הביון המרכזית (CIA) והפנטגון סירבו להגיב.

"איראן הופכת את עיראק לבסיס טילים קדמי"

לפי אחד הגורמים המערביים, מספר הטילים שהעבירה איראן נאמד בכמה עשרות וכי העברתם נועדה לשלוח מסר לארצות הברית ולישראל, במיוחד אחרי התקיפות האוויריות של ישראל נגד כוחות איראניים בסוריה. לארצות הברית יש נוכחות צבאית משמעותית בעיראק. "נראה שאיראן הופכת את עיראק לבסיס טילים קדמי", אמר.

הגורמים האיראניים וגורם מודיעין עיראקי אמרו כי ההחלטה להשתמש במיליציות לייצור טילים בעיראק התקבלה לפני 18 חודשים, אך הפעילות גברה בחודשים האחרונים, כולל פריסת משגרי טילים.

"יש לנו בסיסים כאלו במקומות רבים ועיראק הוא אחד מהם. אם אמריקה תתקוף אותנו, החברים שלנו יתקפו את האינטרסים האמריקניים ואת בעלי בריתה באזור", אמר מפקד בכיר במשמרות המהפכה, ששירת במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80.

הגורם המערבי והגורם העיראקי אמרו כי המפעלים המשמשים לייצור טילים בעיראק הם בא-זעפרניה, ממזרח לבגדאד, ובג'ורף א-סאחר, מצפון לכרבלא. גורם איראני אמר כי יש גם מפעל במחוז הכורדי.

האזורים הללו נשלטים בידי מיליציות שיעיות, כולל גדודי חזבאללה, אחד הארגונים המקורבים ביותר לאיראן. שלושה גורמים אמרו כי איראן גם הכשירה עיראקים בהפעלת הטילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully