וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן מצייתת למגבלות הסכם הגרעין

30.8.2018 / 16:28

בדוח הרבעוני השני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאז פרש טראמפ מההסכם, נכתב בין היתר כי טהראן לא העשירה אורניום מעבר לרמה המותרת לה. עם זאת, נטען כי היא יכולה לעשות יותר כדי לשתף פעולה עם הפקחים

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

איראן ממשיכה למלא אחר המגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות - כך עולה מדוח חשאי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של האו"ם, שפורסם היום (חמישי) בידי סוכנות הידיעות רויטרס.

בדוח הרבעוני השני של הסוכנות מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מההסכם במאי האחרון והטיל מחדש סנקציות, קבעה סבא"א כי טהראן לא חרגה מהמגבלות על רמת האורניום המועשר שמותר לה להגיע אליה, על גודל מאגר האורניום המועשר שלה ועל הגבלות אחרות.

בדוח הקודם במאי, נאמר כי איראן יכולה לעשות יותר כדי לשתף פעולה עם הפקחים וכך "לחזק את הביטחון" בה, אולם לא נטען כי עובדה זו גורמת לדאגה. גם בדוח הנוכחי נכתבו דברים דומים. בדוח נאמר כי הסוכנות, שבסיסה בווינה, קיבלה את הגישה שנדרשה לכל האתרים כדי לוודא כי איראן אכן עומדת בהתחייבויותיה.

לקריאה נוספת בנושא
ליברמן בגבול הצפון: ההסכם בין איראן לסוריה לא מחייב אותנו
איראן עונה לאיומי נתניהו: "עומד ליד כור גרעיני ומחרחר מלחמה"

אירופה vs ארה"ב- מדינות האיחוד האירופי הודיעו כי יתנגדו לכוונת טראמפ, להטיל מחדש את הסנקציות על איראן. רויטרס
רוחאני/רויטרס

למרות המסקנות, עתידו של הסכם הגרעין לא ברור. איראן ויתר המדינות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - מנסות להגיע להבנות שימנעו את קריסתו, אך בשלב זה האיחוד האירופי לא מצליח לפצות את טהראן כפי שהיא רוצה לנוכח החשש מהשלכות של הסנקציות האמריקניות.

אחרי הפצת הדוח בקרב חברי הסוכנות, אמר שר החוץ של צרפת ז'אן איב לה דריאן כי ההסכם מחזיק עוד מעמד חרף הפרישה של ארצות הברית. הוא הפציר בעמיתיו, שנפגשו בווינה כדי לדון במדיניות של האיחוד בנושא, לעשות יותר כדי להגן על איראן מפני הסנקציות. לדבריו, יש להקים מנגנון פיננסי שיאפשר לאיראן להמשיך ולסחור.

החודש יישם האיחוד חוק שמגן על חברות אירופיות מפני השלכות הסנקציות האמריקניות ואישר חבילת סיוע לאיראן, אולם חברות אירופיות ממשיכות לבטל את עסקיהן ברפובליקה האסלאמית.

אתמול אמר המנהיג העליון עלי חמינאי כי טהראן עלולה לנטוש את הסכם הגרעין מאחר שהוא מפקפק ביכולת של האיחוד להצילו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully