וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל נערכים לירי רקטות בפתח שנת הלימודים - אם ההסדרה תיכשל

31.8.2018 / 13:35

בצל מגעי הפיוס בין חמאס ופתח והשיחות על הסדרה עם ישראל, במערכת הביטחון מצביעים על מתיחות מאחורי הקלעים בצמרת הארגון השולט בעזה. הסכסוך בין מנהיג הארגון ברצועה סינוואר לסגנו של הנייה, אל-עארורי, עלול להביא לפיצוץ - ובחמאס צפויים להטיל את האחריות על ישראל

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

צה"ל נערך בימים אלו לשלל תרחישים סביב שיחות ההסדרה והפיוס בין חמאס לפתח. בין היתר נידונה האפשרות שהצדדים יקבלו על עצמם פסק זמן כדי להחליט על מבנה אחר להסדרה, שבמסגרתו תרגיש צמרת חמאס בעזה בראשות יחיא סינוואר יותר נוח להסכים על התנאים. בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון מבהירים כי פעילים בארגונים סוררים בעזה עשויים לשגר במפתיע רקטות אל עבר בתי ספר בשדרות בזמן פתיחת שנת הלימודים, שתחל בשבוע הבא.

גורמים בכירים בצה"ל מדגישים כי למרות ריבוי תקריות טרור ההצתות - באמצעות עפיפונים ובלונים שהופרחו מעזה - וכן שיגורי הרקטות והפצמ"רים, השנים שלאחר מבצע "צוק איתן" מוגדרות כתקופה השקטה ביותר, בהשוואה לזו שקדמה לו. זאת, על אף מותו בחודש שעבר של סמל-ראשון אביב לוי מירי צלפים בגבול רצועת עזה.

נפל פצצת מרגמה שנחת ליד גן ילדים בשטח המועצה האזורית אשכול, 29 במאי 2018. שי מכלוף
נפל פצצת מרגמה ליד גן ילדים במועצה האזורית אשכול, במאי/שי מכלוף

"הרמטכ"ל הפעיל מערכת שיקולים רחבה כדי למנוע מלחמה ובאופן עובדתי אנחנו עדיין שומרים על הבנות צוק איתן - וחמאס לא ממהר לשבור את הכלים. ההרתעה קיימת נכון לעכשיו". אמר אחד הגורמים. "לא ברור מה יקרה מחר והאם אבו מאזן ירד מהעץ, אבל צה"ל ערוך לכל התרחישים, כולל לחמורים שבהם".

עוד באותו נושא

מנהיג חמאס בעזה: "עדיין אין נוסח סופי להסכם ההסדרה"

לכתבה המלאה

מתיחות בצמרת חמאס מאחורי הקלעים של שיחות ההסדרה

דבריו החריפים של סינוואר אמש (רביעי) בתדרוך כתבים ברצועת עזה, בעיקר נגד הרשות הפלסטינית וישראל, לא הפתיעו את מערכת הביטחון. גורמים בכירים בירושלים טוענים כי מאחורי הקלעים קיימת מתיחות גדולה בהנהגת חמאס בין סינוואר - המנהיג מספר אחת בעזה - לבין סאלח אל-עארורי - סגנו של ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה, שמסתובב בין מדינות ערביות ולאחרונה במסגרת שיחות הסדרה ביקר באופן חריג ברצועה.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בין מפגינים באזור הגבול עם ישראל, 20 באפריל 2018. סוכנות ספא, מערכת וואלה!
סינוואר בהפגנות בקרבת גדר המערכת בעזה, באפריל/מערכת וואלה!, סוכנות ספא

סינוואר מתנגד להסדרה במתווה הנוכחי ודורש יותר שיפורים והטבות כדי לשמר את מעמדה של הזרוע הצבאית בפרט ושל שלטון חמאס בכלל. בעוד שאל-עארורי מזהה שעת כושר שדורשת מהארגון להוריד את הראש ולהתפשר מול הנוקשות והדרישות של פתח ושל אבו מאזן, ששואף להחזיר לידיו את השליטה ברצועת עזה. לדברי גורמים במערכת הביטחון, אף אחד לא מזלזל לרגע בהשפעה של סינוואר וביכולת שלו לקבל החלטות אמיצות שיובילו את חמאס לעימות צבאי נגד צה"ל - גם תחת ההבנה שהמחיר שישראל תגבה מהפלסטינים יהיה כבד מאוד.

בתוך כך מפעילה ארצות הברית לחץ כלכלי על הרשות הפלסטינית כדי להתפשר ולקדם הסדרה בתיווך מצרי. ישראל מצדה לא מתפשרת על סוגיית השבויים והנעדרים ומוכנה לחזור לנקודת המוצא של הבנות צוק איתן; בעוד שאבו מאזן מתבצר בעמדתו לגבי האופן שבו יש להחזיר את השליטה ברצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית. אולם, חמאס - כך מסתמן - קרוב מאוד לפוצץ את השיחות ומטיל את האחריות, כצפוי, על ישראל ועל פתח.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה וסגנו סאלח אל-עארורי לאחר שובם לרצועת עזה משיחות בקהיר, 2 באוגוסט 2018. מערכת וואלה!
הניה ואל-עארורי בשיחות ההסדרה בקהיר, החודש/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully