וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הקיץ הסוער, התלמידים הדרוזים חוזרים לביה"ס: "לא שונים מהיהודים"

30.8.2018 / 14:05

יחד עם כלל התלמידים יחזרו 41 אלף תלמידים דרוזים ללימודים. בקיץ האחרון חוו בני הנוער הדרוזים את הסערה סביב חוק הלאום שהגדיר אותם "סוג ב'" וחלקם אף בחרו לחשב מסלול מחדש. רגע לפני תחילת השנה סיפרו לוואלה! NEWS על הדילמות והחששות לצד הפטריוטיות והגאווה במדינה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תום זואילי וניב מעוז

הקיץ אחרון היה עבור נערים רבים מהעדה הדרוזית קשה ומטלטל. חוק הלאום העמיד במבחן את זהותם הישראלית של הדרוזים שהרגישו "סוג ב'". ביום ראשון הקרוב ישובו לספסל הלימודים 41 אלף תלמידים ביישובים הדרוזיים, ורבים מהם, שנמצאים בגיל בו הם מעצבים את עמדותיהם ומתכננים את דרכם, עדיין לא יודעים איך יתמודדו.


בשיחה עם וואלה! NEWS מספרים שלושה נערים מדליית אל כרמל - ש-3,344 מבניה ובנותיה יחלו את שנת הלימודים תשע"ט - על הרגשות המעורבים, לצד הפטריוטיות שלא משתמעת לשתי פנים - גאים להיות ישראלים ורוצים לשרת את המדינה.

סלוה זין אלדין, רז חסון וחנאן חלבי, דרוזים מדלית אל כרמל שחוזרים לבית הספר. שלומי גבאי
גאים להיות ישראלים. חסון, מנסור זין אלדין וחלבי/שלומי גבאי

רז חסון וסלוה מנסור זין אלדין בני ה-17 שעולים לכיתה י"ב. איתם נמצאת חנאן חלבי בת ה-16 שעולה לי"א שלושתם חובבי ספורט וקריאה וכך בילו את מרבית שעותיהם במהלך החופש, בין משחק למשחק, בקריאת "האלכימאי" או "בן החמאס". שלושתם לומדים בבית הספר התיכון "עתיד" בדליית אל כרמל. הבנות סלוה וחנאן במגמת הנדסת תכנה. רז במגמת אלקטרוניקה.

סלוה חולמת כל החייה להיות רופאה כירורגית ובשנה הבאה להתחיל את לימודיה בפקולטה לרפואה בטכניון. גם חנאן בונה על לימודים בטכניון, בפקולטה להנדסה אזרחית. לעומתן רז מתכנן קריירה צבאית. שלושתם בלי יוצא מן הכלל מגדירים את עצמם "דרוזים ישראלים גאים", ורז מוסיף: "עם תרבות ערבית".

עוד באותו נושא

תל אביבית, חולמת להיות ח"כית: הצעירה שהפכה לפני מחאת הדרוזים

לכתבה המלאה
חנאן חלבי, דרוזית מדלית אל כרמל שחוזרת לבית הספר. שלומי גבאי
חולמת ללמוד בטכניון. חנאן חלבי/שלומי גבאי

"אנחנו לא שונים מבני נוער אחרים בישראל", אומרת חנאן, "יש לנו את אותן היכולות, אותו הפוטנציאל. אם יש שוני זה בעיקר אפליה שמתחילה בתוכנית הלימודים. אז למה לעשות לדרוזים תוכנית לימודים ייחודית, ששונה מתכנית הלימודים בבתי הספר היהודיים? כך למשל במתכונת בתי הספר שלנו לא תמצא תוכניות לימודים הכוללת נושאים כמו סוציולוגיה, פסיכולוגיה או פוליטיקה", מוסיפה.

יחד עם חנאן רז פונה ישירות לשר החינוך נפתלי בנט: "אני אישית מבקש שיביאו את השרים ויסבירו לנו למה עשו אותנו אזרחים סוג ב'?", שואל רז. "שיבואו ויסבירו לנו למה כל הבנים שעומדים להתגייס הלכו לצו ראשון וקיבלו את הקב"א והדפ"ר הכי טובים הם לא סוג א'?. אני מבקש משר החינוך שאנחנו, הנוער הדרוזי, נלך ונסביר לנוער היהודי מי הם הדרוזים ומה הם תרמו למדינה". חנאן מצטרפת אליו ואומרת שבעזרת שיח עם הנוער היהודי תעלה המודעות לאיך חוק הלאום פוגע בהם.

רז חסון, דרוזי מדלית אל כרמל שחזור לבית הספר. שלומי גבאי
"חוק הלאום הכניס אותי לדילמה". רז חסון/שלומי גבאי

רז הוא נכד לקצין צה"ל דרוזי ראשון שנלחם ברוב מלחמות ישראל, פכרי חסון, מקום המדינה עד מלחמת לבנון הראשונה. מצד אימו הוא נכד לחתן פרס ישראל סבא כמאל מנסור, שהיה יועץ של שבעה נשיאי מדינה. אם כל זה לא הספיק אבא של רז היה תת-אלוף בצבא, קצין דרוזי מעוטר צ"לשים ששירת במטה לבטחון לאומי והיה מזכירו הצבאי של נשיא המדינה. "אמי עובדת בחברת החשמל לישראל, יש לי אח מפקד ביחידה מובחרת", מוסיף רז, "אם שואלים אותי איך אתה מגדיר את עצמך אז אני עונה בגאווה: דרוזי ישראלי גאה שיש לו תרבות ערבית".

על חוק הלאום מספר רז "הוא הכניס אותי קצת לדילמה מבחינת הגיוס והתרומה למדינה" אבל הוא מדגיש, "כשהייתי בעצרת בכיכר רבין וראיתי איך בני עדתי נלחמים ונאבקים על הזכויות שלנו, אז זה דווקא חיזק אותי נתן לי כוח יותר ויותר".

סלוה זין אלדין, דרוזית מדלית אל כרמל שחוזרת לבית הספר. שלומי גבאי
"התפיסה שלי לגבי המדינה לא השתנתה". מנסור זין אלדין/שלומי גבאי

גם סלוה מנסור זין אלדין הייתה פונה לשר החינוך ומבקשת ממנו לנסות ולהשפיע על הממשלה ושריה, "הכי פוגע היה שהיו אנשים שאמרו שצריך שנלך מפה ושיש הרבה מדינות שישמחו לקבל אותנו. צריך לגרום להם להבין מה הערך שלנו במדינת ישראל". "הקיץ הזה לגמרי לא שינה אותי", מבטיחה סלוה, "התפיסה שלי לגבי המדינה שלי לא השתנתה. אני אמשיך להיות ישראלית גאה בדיוק כמו שהייתי, אני גם אמשיך להגן על הזכויות והעקרונות שלי. תמיד אוהב את המדינה שנולדתי בה וגדלתי בה ואהיה נאמנה לה".

"כשהתחילה חופשת הקיץ לא ידענו מה היא תביא" מספרת חנאן. "נכון שעוד קודם הרגשנו לפעמים קצת אפליה ואז כשיצא חוק הלאום כולנו הופתעו, זה פשוט עושה מאיתנו אזרחים סוג ב'. החופשה הפכה להיות קצת פחות נעימה אחרי כל מה שקרה, אבל חשוב לי מאוד להדגיש שאנחנו אוהבים את המדינה שלנו ומוכנים להקריב את חיינו למענה".

עצרת הזדהות עם העדה הדרוזית בכיכר רבין 4 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום בכיכר רבין/ראובן קסטרו

"נדרוך בהתרגשות על אדמת פולין"

את השבוע האחרון לפני שנת הלימודים עושים השמיניסטים של דליית אל כרמל בפולין. מי שרוצה הוכחה כמה חזק אצלם הנרטיב היהודי-ציוני, ייתרשם מכך שיותר מ-30 תלמידים יצאו מרצונם ועל חשבונם למסע אל מחנות ההשמדה, משלחת התלמידים הגדולה ביותר שיצאה מדליית אל כרמל אי-פעם.

"אנחנו נדרוך בהתרגשות על אדמת פולין ונעמוד מקרוב על זיכרון השואה ועל אחת הטרגדיות האכזריות בתולדות האנושות", אמר רז, "המסע לפולין עבורי הוא ביקור ייחודי ומרגש, הוא מסע חינוכי, תרבותי וערכי ממעלה הראשונה. מאד חשוב שנזכור את ההיסטוריה הנוראית שעבר העם היהודי בפרט והעולם בכלל כדי להבטיח את עתידנו. השואה מלמדת אותנו שבשעת המבחן, צריכים לסמוך רק על עצמנו, המענה למקרים או איומים כאלה בעתיד הוא ישראל חזקה, מבחינה ביטחונית, חברתית, כלכלית וערכית. עלינו להמשיך להתגייס לצה"ל ולתרום לקיומה של מדינת ישראל".

רז, סלוה וחנאן הם חלק מ-499 התלמידים בתיכון "עתיד", מתוכם 152 בי"ב. נוסף אליהם יתחילו את השנה 825 ילדים ביותר מ-30 גני טרום חובה וגני חובה, 1,452 בארבעה בתי ספר יסודיים מהם 228 תלמידי א', 556 בחטיבת הביניים "קופטאן חלבי". גם נתוני הלמידה של התיכוניסטית בדליית אל כרמל גבוהים ו- 81% מבוגרי תשע"ז בדליית אל כרמל נמצאו זכאים לתעודת בגרות, לעומת שיעור ארצי של 68.2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully