וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמון הציבור אינו משחק": המאבק בשחיתות מגיע לזכרון יעקב

30.8.2018 / 18:21

שמונה רשימות מתחרות על מקום במועצה המקומית ושלושה מתמודדים על ראשות המושבה, בהם ראש המועצה המכהן וקודמו - שהתפטר בשל חקירתו. המשאית הנודדת של קמפיין המאבק בשחיתות מגיעה למדרחוב בזכרון יעקב: "יש לנו את היכולת לעשות שינוי"

צילום: יותם רונן, עריכה: איתי עמרם

ברשויות המקומיות בישראל מערכת הבחירות 2018 כבר בעיצומה. בעוד כחודשיים, מיליוני ישראלים יגיעו אל הקלפיות לבחור את המועמד שינהיג את יישובם לחמש השנים הבאות. הבחירות תתקיימנה ב-251 רשויות מקומיות, בהן 197 מתוך 201 העיריות והמועצות המקומיות וכל 54 המועצות האזוריות. 51.1% מבעלי זכות הבחירה הצביעו ב-2013. ברשויות בהן התקיים סיבוב שני הצביעו בו 50.9%.

התנועה לאיכות השלטון ואתר וואלה! NEWS השיקו לפני כשבועיים קמפיין ארצי למאבק בשחיתות בשלטון המקומי ולקידום שלטון נקי ואיכותי ברשויות המקומיות.

המשאית של התנועה לאיכות השלטון היא במת אירועים על גלגלים הנודדת בין עשרות רשויות ברחבי הארץ. לפני כשבועיים היא יצאה לדרך באירוע שנערך בעיר רמלה. ביום ראשון השבוע הייתה המשאית בעכו, אתמול ברמת השרון והיום (חמישי) הגיע המסע למדרחוב זכרון יעקב והתנועה הזמינה גם את תושבי המושבה להצטרף. על הבמה התארחו המועמדים והמועמדות לראשות המועצה המקומית ולמליאתה, אחד אחרי השני הם הציגו את תפיסתם בנושא המאבק בשחיתות בשלטון המקומי והתבקשו לענות על שאלות כמו: "מה המצע שלך בנושא השחיתות?", "איך תכננת להיאבק למען מנהל תקין?" וגם "האם יש לך את האומץ לחתום על האמנה ולהתחייב באמת לשלטון החוק?". אחר כך מוזמנים המתמודדים לחתום על האמנה למלחמה בשחיתות בשלטון המקומי.

מסע"ת של התנועה לאיכות השלטון, המייסדים, זכרון יעקב. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
האירוע בזכרון יעקב, היום/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

כחלק מהאמנה, מתחייבים המועמדים לרשויות המקומיות להצטרף למאבק בשחיתות, להתחייב לפעול בשקיפות, לשמור על טוהר המידות, להימנע מניגוד עניינים ולא למעול באמון שהציבור נתן בהם. עוד מתחייבים החותמים לאמץ במצעם עקרונות ליישום מאבק בשחיתות, לפעול במלוא העוצמה למיגור השחיתות, מידי יום ביומו עד הבחירות, בעת הבחירות ולאחריהן. להימנע מניגוד עניינים, מקבלת טובות הנאה, ממינויים פוליטיים.

במסגרת הקמפיין, גם הציבור נקרא לחתום על עצומה, הדורשת מהמועמדים לאמץ את האמנה נגד השחיתות. "תראו להם שאמון הציבור הוא לא משחק. שאכפת לכם מהתנהלות הנבחרים גם ברשות המקומית ולא רק בכנסת ובממשלה. תראו להם ששקיפות וטוהר מידות חשובים לכם".

עוד באותו נושא

לא מצביעים שחיתות: בבחירות המקומיות הקרובות בוחרים נקי

לכתבה המלאה
זכרון יעקב. הרווי ספיר, מתוך אתר פיקיויקי, מערכת וואלה! NEWS
שלושה מתמודדים על ראשות המושבה. זכרון יעקב/מערכת וואלה! NEWS, הרווי ספיר, מתוך אתר פיקיויקי

בתנועה לאיכות השלטון חוזרים ומדגישים כי "השחיתות בשלטון המקומי הפכה לרעה חולה כשעוד ועוד ראשי ערים מזומנים לחדרי החקירות, מואשמים בפלילים ואף מורשעים". עוד הוסיפו בתנועה: "עד ה-30 באוקטובר, אנחנו מעבירים את הכוח לידיים של התושבים. השחיתות הזאת היא לא גזירת גורל. אם כולנו נחליט שלא נצביע עבור מי שמעל באמון שלנו פעם אחת, יש לנו את היכולת לעשות שינוי".

ראש המועצה המכהן של זכרון יעקב הוא יליד המושבה זיו דשא, בוגר הטכניון בן 50, נשוי ואב לארבעה. הוא נבחר לפני כשנתיים במערכת בחירות שנכפתה על היישוב לאחר שראש המועצה הקודם, יליד המושבה אלי אבוטבול, בן 51, אף הוא נשוי ואב לארבעה, התפטר במפתיע לאחר 13 שנה בהן כיהן בתפקיד. זאת, במהלך קדנציה שלישית, בעקבות המלצת המשטרה להעמידו לדין, בחשד לאיומים על בעל מלון מקומי על רקע התנגדותו לתכנית בנייה בה תמך.

בקדנציה הזו העניק מבקר המדינה צווי הגנה לשלושה עובדי מועצה, כחושפי שחיתויות. הפרקליטות לא סגרה את התיק, אך לא הגישה כתב אישום. מבקר המדינה לא פרסם כל דוח. תומכיו של אלי אבוטבול טוענים כי עינוי הדין עשה עמו עוול גדול. הוא החליט לשוב לפוליטיקה ומתמודד שוב תחת הסיסמה "חוזר לשמור על הבית".

זיו דשא, ראש המועצה המכהן של זכרון יעקב. -, מערכת וואלה! NEWS
נבחר במערכת בחירות שנכפתה על היישוב. זיו דשא/מערכת וואלה! NEWS, -

בזכרון יעקב מתגוררים 24,375 תושבים מהם 17,489 בעלי זכות הצבעה. לפחות 200 בעלי זכות בחירה צריכים לתמוך ברשימה כדי שתתמודד ולפחות 525 צריכים לתמוך במועמד לראשות המועצה. כל רשימת מועמדים חייבת לכלול לא פחות מחמישה מועמדים ולא יותר מ-26 מועמדים. בבחירות האחרונות הצביעו כ-50% מבעלי זכות הבחירה.

בבחירות 2018 מתמודדות על 13 מושבי מליאת המועצה זכרון יעקב שמונה רשימות מועמדים. על ראשות המועצה מתמודדים דשא, אבוטבול וחבר המועצה צחי ברוך. יו"ר ועדת הבחירות הוא ראש המועצה זיו דשא, מזכירת הבחירות היא עובדת המועצה דיקלה ברומי ומנהלת הבחירות היא שרה שושן ממשרד הפנים.

שושן, שניהלה כמה פעמים בעבר את מערכות הבחירות במושבה, ביקשה לקיים את הבחירות בתרבות ארגונית ובאווירה של סלחנות וסובלנות. לדבריה, יש לה ניסיון חיובי בעבודה עם המועצה ונבחרי הציבור בזכרון יעקב. "אני מאמינה שגם הפעם הכול יתנהל כשורה", אמרה והציעה לחתום על אמנה בשיתוף כל חברי המועצה.

(עדכון ראשון 17:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully