וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המאבק: עובדי המסעדה התל אביבית יפוצו ב-300 אלף שקל

27.8.2018 / 20:29

בית הדין לעבודה בתל אביב פסק כי עובדי "קפה נואר" יפוצו - בתום שנה של מאבק מול ההנהלה על זכות התאגדותם. בהחלטתו קבע בית הדין כי ראוי היה לפצות את העובדים בסכום גבוה יותר, אך לקח בחשבון את העובדה שמדובר בעסק קטן

צילום: הנוער העובד והלומד

עובדי "קפה נואר" בתל אביב ניהלו בשנה האחרונה מאבק נגד מעסיקיהם על הזכות להתאגד. הנהלת המסעדה ניסתה למנוע את המהלך ובצעד חריג שבתו העובדים ואף יצאו להפגין בזמן המשמרת מול הסועדים. היום (שני) פסק בית הדין לעבודה בתל אביב לטובת המלצרים סכום של 300 אלף שקלים וקבע כי מדובר בהתנכלות לעובדים ופגיעה בהתארגנות העובדים.

מדובר בפסק דין תקדימי שבו בית המשפט מפצה עובדי מסעדה במאות אלפי שקלים בגלל מניעת התארגנות עובדים בענף המסעדנות.

הסתדרות הנוער העובד והלומד, באמצעות עורכות הדין ארנה לין ואסנת לונגמן ממשרד ארנה לין ושות', הגישה עתירה לבית משפט האזורי לענייני עבודה בתל אביב וביקשה זכות לפיצוי עבור העובדים שניסו להתאגד במהלך השנתיים האחרונות ללא הצלחה בשל מניעת הנהלת המסעדה את מאמציהם. אותם עובדים שניסו להתאגד תחת ההסתדרות פוטרו בזה אחר זה מהמסעדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפגנת עובדי "קפה נואר", בשנה שעברה/מערכת וואלה, צילום מסך
"עובדים בכירים בחברה פעלו בניגוד עניינים כלפי התארגנות העובדים, כשההנהלה לא גינתה ולא הוקיעה פעולות אלה"

ההליך החל בפברואר 2017, אז הכריזה ההסתדרות על היותה ארגון יציג בקרב עובדי המסעדה ועל הקמת ועד פעולה. ההכרזה לא הצליחה וההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה. בין הצדדים התקיימו פגישות על רקע פגיעה בהתאגדות העובדים אך הצדדים לא הגיעו להסכמה. במהלך ספטמבר ואוקטובר בשנה שעברה התקיימו מספר שביתות של המלצרים ועובדי המטבח.

בית הדין אף קבע כי הפיצוי היה צריך להיות גבוה יותר, אך בפסיקתו לקח בחשבון את היותה של המסעדה עסק קטן. "בנסיבות תיק זה, כשמדובר בהפרות מצטברות ומתמשכות, עם השלכות קשות על ההתארגנות, סכום הפיצוי צריך להיות גבוה מהמוזכר לעיל", נכתב בהחלטת בית הדין. "אנו מבקשות לקבוע קביעה מרתיעה אך שתוצאתה לא תוביל לפגיעה במסעדה שתוביל לפגיעה בעובדים. בית הדין אף קבע כי עובדים בכירים בחברה פעלו בניגוד עניינים כלפי התארגנות העובדים כשההנהלה לא גינתה ולא הוקיעה פעולות אלה".

עוד באותו נושא

עובדי המסעדה שקבעו תקדים הפגינו: "זכויות אינן מותרות"

לכתבה המלאה

בפסיקה אף נמתחה ביקורת על התנהלות המסעדה, שפיטרה את העובדים מובילי ההתארגנות בשלבי הקמת הוועד, וצוין כי מדובר בפעילות אסורה. גם השיטה של הפחתת משמרות לעובדים המאוגדים זכתה לביקורת כטקטיקה אסורה ופסולה.

בית הדין אף קבע כי מנהלי "קפה נואר" פגעו בזכות העובדים לשביתה כאשר נקטו פעולות וסנקציות לא מידתיות כלפי עובדים ששבתו. בפסיקתו גינה בית הדין את הצעד של ביטול משמרות למשך שבוע לעובד ששבת במשמרת אחת. "סידור חדש של משמרות השבוע, בניגוד לסידור חדש של משמרות היום העוקב לשביתה בלבד, יש בה סנקציה שאינה מידתית למהלך השביתה שננקטה", נכתב.

"מצער שבענף הצמא להגדרה בין מעסיקים לעובדים הגענו לפגיעה בהתארגנות"

ראש האגף לאיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד אורי מתוקי כינה את עובדי המסעדה "חבורה אמיצה ורצינית". לדבריו, העובדים "רצו לקבל את מה שמגיע אליהם ונשארו ביחד כשהנהלת המסעדה פגעה בהתארגנות שלהם באינספור דרכים".

עוד הוסיף מתוקי כי "את הנעשה אין להשיב, עם זאת, אני חש הקלה שבית הדין ראה את הצורך להגן על עובדים צעירים שבוחרים להתאגד ולסמן לכולם שלא ניתן להסתיר פגיעה שיטתית כזו בעובדים. מצער במיוחד לדעת כי דווקא בענף שכל כך צמא להגדרה בין מעסיקים לעובדים הגענו לפגיעה בהתארגנות במקום להסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully