וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמחבל חמוש יאיים על מאות נוסעים: הצצה לתרחיש האימים ברכבת

25.8.2018 / 16:49

תרגיל שנערך בשעת לילה בתחנת הרכבת ברעננה דימה חדירת מחבלים לקרון עמוס. מי שהשתלטו על האירוע החריג היו לוחמי יחידת "פנתר" של אגף הביטחון ברכבת ישראל, שהוכשרו במיוחד כצוות תגובה לכל תרחיש

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

שעון המחוגים הענק שהוצב בכניסה לתחנת הרכבת רעננה דרום הראה את השעה שתיים בלילה. לוחמי יחידת "פנתר", היחידה שהוקמה באגף הביטחון של רכבת ישראל כצוות התגובה המידי לכל תרחיש אימה בעומק האדמה, יכולים לנשום לרווחה. הסכנה חלפה. מחבל שעלה לרכבת שעשתה את דרכה לכיוון תל אביב ואיים על חיי הנוסעים, נוטרל מבלי שהצליח לפגוע באף אחד מהנוסעים המבוהלים, שלא ישכחו לעולם את החוויה שאירעה בעת שעשו את דרכם הביתה. מזל שזה רק תרגיל.

בשעה 00:30 הוקפצו לוחמי יחידת "פנתר" בקריאת חירום בקשר אל חדר הבקרה של תחנת הרכבת רעננה דרום. כשהגיעו למקום קיבל הצוות עדכון כי דמות חשודה נצפתה עולה לאחד מקרונות הרכבת: "ייתכן שנמצא עליה נשק חם. צאו במהירות לכיוון הרכבת שהחלה בנסיעה לכיוון צפון וחתרו למגע עם הדמות החשודה", נמסר ללוחמים. תוך שניות עזבו הלוחמים בריצה את חדר הבקרה במטרה לתפוס את החשוד שמהווה איום על מאות נוסעים.

כשהם רכובים על כלי רכב ייעודיים, דהרו אנשי היחידה בין המסילות אל תוך עומק המנהרה עד שהצליחו להתקרב מספיק אל הרכבת. במקביל נהג הקטר בלם במהירות את נסיעת הרכבת לאחר ששמע את הצרחות שעלו מהקרון שבו שהה המחבל. במהירות ובנשקים שלופים חדרו אנשי היחידה אל הקרון והצליחו לנטרל אותו מבלי שהספיק לפגוע באף אחד מהנוסעים המודאגים. בשעה 1:00 האירוע החריג שדימו ברכבת כבר הגיע לסיומו.

קומנדו מנהרות בתחנת רכבת רעננה דרום 21 באוגוסט 2018. ניב אהרונסון
לוחם יחידת "פנתר" במהלך התרגיל/ניב אהרונסון

התרגיל המורכב מהווה חלק מתפיסת הביטחון החדשה ברכבת, שעודכנה בעקבות אירועים ביטחוניים בעבר וכן לנוכח אתגרים ביטחוניים בהווה. כבר בימי האינתיפאדה השנייה אירעו בסביבת מתחמי הרכבת בארץ יותר מ-16 אירועים חריגים. הקטלניים שבהם היו פיגועי ההתאבדות שאירעו בתחנות הרכבת נהריה, בנימינה וכפר סבא באינתיפאדה השנייה, שבהם נהרגו שישה בני אדם ונפצעו עשרות נוספים. אירועים אלה נותרו חקוקים בזיכרון הקולקטיבי של עובדי הרכבת וחידדו את הצורך וההבנה כי נושא הביטחון חייב להיות נדבך בלתי נפרד מפעילויות הליבה.

במקביל, במשטרת ישראל הבינו כי קיים צורך לבנות תפיסת אבטחה ייחודית לרכבת ישראל, בהיותה סמל לאומי וגוף המסיע אלפי בני אדם בכל יום, כך שכל פגיעה ברכבת או באחד ממתקניה, עלולה להוביל לאירוע רב נפגעים.

לאורך מסילות הרכבת, נכנסו בשנה האחרונה לפעילות מנהרות גילון בקו לכרמיאל (4.7 ק"מ), מנהרות רעננה (1.8 ק"מ ותחנה בעומק של 24 מטרים), מנהרת עפולה ובקרוב גם מנהרות הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב (חמש מנהרות באורך של 40 ק"מ - א"ר). הפעלתן של המנהרות מצריכה שינויים בתפיסות ההפעלה, הבטיחות, השירות לנוסעים והביטחון ברכבת ישראל.

עוד באותו נושא

שיקלו לוותר על הרכב הפרטי: קו רכבת השרון נחנך באירוע חגיגי

לכתבה המלאה
קומנדו מנהרות בתחנת רכבת רעננה דרום 21 באוגוסט 2018. ניב אהרונסון
מענה מידי לכל תרחיש בעומק האדמה. יחידת "פנתר"/ניב אהרונסון

תפיסת מערך הביטחון ברכבת ישראל מתבססת כיום על מעגלי אבטחה שהמעבר בהם דורש בידוק מסודר. כל נוסע וכבודתו נבדק פיזית והוא נכנס למתחם סטרילי עד הרגע שיוצא מהתחנה. האתגר כמובן הוא לאפשר לכל אחד מ-250 אלף נוסעי הרכבת ביממה לעבור את התהליך במהירות ובאדיבות, תוך שמירה על רמת שירות גבוהה.

"תפיסת הביטחון קיבלה כמה תפניות לאורך 20 השנים האחרונות", מתאר דורון טישלר, ממונה האבטחה הפיזית של רכבת ישראל, בשיחה עם וואלה! NEWS. "תפנית אחת החלה לאחר פיגועי ההתאבדות שאירעו בתחילת שנות ה-2000 ותפנית שנייה לפני כשנתיים בעת גל טרור היחידים. במהלך שנת 2016 נכנסה לתוקף תפיסת הביטחון העדכנית ברכבת ישראל. כמובן שאם מדובר באירוע חריג, דוגמת אירועי פח"ע, על המאבטחים לחתור למגע עם הגורם החשוד במטרה לנטרל אותו".

על מנת לעמוד באתגרי הביטחון המשתנים הקים אגף הביטחון של רכבת ישראל את יחידת "פנתר", שמטרתה העיקרית היא מתן מענה מידי לכל תרחיש בעומק האדמה. צוות היחידה יהיה הראשון שיבוא במגע עם המחבלים ותפקידו אינו רק "להקפיא מצב", אלא גם לחתור לסיום האירוע, לטפל בנוסעים ולפנות אותם תוך הנחיית צוותי החירום. היחידה מאומנת לטיפול באירועי פח"ע דוגמת מטעני חבלה, מחבלים מתאבדים, ירי והפעלת מטענים מרחוק וחטיפת בני ערובה. בנוסף, היחידה מהווה מענה מידי במקרה של שריפות ומתן עזרה רפואית.

קומנדו מנהרות בתחנת רכבת רעננה דרום 21 באוגוסט 2018. ניב אהרונסון
הלוחמים מתניידים בכלי רכב ייעודיים/ניב אהרונסון

היחידה מונה 40 איש הנבחרים מתוך 900 אנשי מערך האבטחה ברכבת. אנשי היחידה נבחרו על בסיס קריטריונים כמו יכולות פיזיות, כושר גופני, הצטיינות באימוני קרב מגע וירי, אסרטיביות ויכולת קבלת החלטות בשטח. קריטריון חשוב נוסף הוא השירותיות. אנשי היחידה, המוצבים במנהרות הרכבת ברחבי הארץ, עושים שימוש בכלי רכב ייעודיים תוצרת ישראל, שנרכשו עבורם לתנועה מיטבית בתנאי שטח קשים ופסי רכבת, דוגמת ה"זיבאר" ו"ריידר".

כדי להתקבל ליחידה על המאבטחים להשלים בהצלחה קורס מאבטחים מתקדם, הכשרה מתקדמת בבית הספר לכבאות שמלמדת כיצד להתמודד עם אש ועשן, וכן הכשרה מתקדמת במד"א להתמודדות עם אירוע רב נפגעים. כמו כן, הם עוברים הכשרה על מערכות הטכנולוגיה במנהרות והכשרה לנהיגה על כלי הרכב הייעודיים. "שינינו את ההכשרה בעקבות האיומים החדשים", מסביר עופר רוזנמן, מנכ"ל חברת "עילית" בע"מ, בית הספר להכשרת מאבטחים ומי שאמון על הכשרתם של אנשי יחידת "פנתר". "בתרגיל נחשפו רק חלק מאוסף ההכשרות שעוברים אנשי היחידה לאורך הקורס המתקדם. מדובר באחת מיחידות האבטחה המובילות בארץ".

קומנדו מנהרות בתחנת רכבת רעננה דרום 21 באוגוסט 2018. ניב אהרונסון
תדרוך הצוות בעת התרגיל/ניב אהרונסון

"אנחנו ערים גם למתרחש סביבנו בעולם", אמר טישלר. "בעקבות צמיחתו של הטרור העולמי וקיומם של אירועים רבים בערים הגדולות, מגיעות אלינו חברות מכל העולם על מנת ללמוד את תפיסת הביטחון של רכבת ישראל. לאחרונה אף נחתם הסכם עם חברת הרכבות הצרפתית הלאומית במסגרתו נכשיר את צוותי האבטחה הצרפתיים כאן בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully